Március 18-án este 10 óra előtt két perccel az Uber önvezető módban lévő autója halálra gázolt egy nőt az Egyesült Államokban, aki éppen a biciklijét tolta át az úton. Amint arról mi is beszámoltunk, a technológia nem hibázott az esetnél, a szenzorok időben észlelték a gyalogost, ráadásul az autóban egy sofőr is ült, mégsem tudott időben megállni az autó. Hogy mi történt pontosan, arra a most megjelent előzetes hatósági jelentésből lehet következtetni.
A biciklit toló gyalogost az autó az ütközés előtt 6 másodperccel észlelte. Ebben a pillanatban a Volvo 69 km/órás sebességgel ment az úton, és a szakértői becslések szerint 3 másodperc alatt meg tudott volna állni, ha fékez. Ráadásul ezt a modellt a svéd gyártó elég sok biztonsági extrával szerelte fel, többek között automatikus vészfék asszisztens is volt benne. Miért nem állt meg mégsem az autó?
Azért, mert a tesztet végző Uber kikapcsolta a gyári funkciót. Az önvezető képességet az autón azzal érték el, hogy kamerákat tettek rá, szenzorokat építettek bele, és új vezérléssel is ellátták, ennek részeként természetesen a gyári beállításokhoz is hozzányúltak, és úgy döntöttek, hogy nem az eredeti vészfék asszisztenst fogják használni.
Ennek pedig elsősorban kényelmi okai voltak, az önvezető módban lévő autók ugyanis sokszor feleslegesen vészfékeznek, olyan dolgokra is reagálnak, amelyekre az emberi sofőr nem, így összességében rontják az utazási élményt.
Az autó szenzorai 6 másodperccel a baleset előtt először azonosíthatatlan tárgynak vélték a biciklijét toló gyalogost, majd járműnek, később pedig biciklisnek, de a szoftver még ekkor sem tudta pontosan megjósolni, hogy hogyan mozog, egyáltalán melyik irányba halad. A rendszer ezért nem tudta idejekorán eldönteni, hogy kell-e fékezni vagy sem.
Csak az ütközés előtt 1,3 másodperccel értékelte a szoftver úgy a helyzetet, hogy fékezni kellene.
Az Uber azért is kapcsolta ki a gyári vészféket, mert arra számított, hogy az autóban ülő, de gyakorlatilag nem vezető sofőr szükség esetén közbe tud lépni. Arra azonban nem gondoltak, hogy a sofőrt a rendszer figyelmeztethetné, ha például egy azonosíthatatlan tárgyat lát maga előtt. A vezető pedig csak akkor lépett a fékre, amikor az ütközés már megtörtént.
A Wall Street Journalnek nyilatkozó szakértő szerint ez végzetes tervezési hiba volt. Az autó ugyanis ideális esetben időben meg tudott volna állni, de még akkor is le tudott volna lassulni körülbelül 35-40 km/órás sebességre, ha csak 1,3 másodperccel az ütközés előtt vészfékez, és ezzel talán még az áldozat élete is megmenthető lett volna.
Az önvezető autók tesztelésekor sok esetben két ember ül az autóban, az egyiknek kizárólag az a feladata, hogy az aktuális vezetési adatokat nézi a laptopján, míg a másik a kormány mögött ül, állandóan készen a beavatkozásra. Az Uber azonban nem alkalmazta ezt a módszert.
Tech
Fontos