Százmillió dollárt oszt szét a jelenlegi legnépszerűbb ingyenes videójáték, a Fortnite fejlesztője azok között a játékosok között, akik a legjobban teljesítenek az idén induló Fortnite versenysorozaton. Az Epic Games hatalmas nyereményalapja újabb lökést ad az eddig is gyorsan fejlődő e-sport iparágnak, hiszen tavaly valamennyi verseny együttes összdíjazása is csak egy néhány millióval haladta meg ezt az összeget.
A Fortnite ezzel természetesen a legjobban fizető e-sportok egyike lesz. Eddig mindössze egy olyan játék volt, amelynek versenyein 100 millió dollárnál többet osztottak szét: a Dota 2. A sokáig szinte egyeduralkodó Counter Strike-kal is csak alig több mint fele ennyit lehetett nyerni, a Távol-Keleten igen népszerű StarCraft II pedig mindössze 27 milliónál tart.
Persze még ez utóbbi számok is teljesen elképzelhetetlenek voltak néhány éve, hiszen az iparág 2010 előtt nem is igazán létezett. Az évtized kezdete óta azonban gyors ütemben bővül, miután kiderült, hogy nem csak olyan emberek vannak, akik életvitelszerűen játszanak ilyen játékokkal, hanem olyanok is, akik hajlandóak azért fizetni, hogy ezt nézzék. A tömeges érdeklődés megjelenésével pedig a cégek is felfigyeltek a szektorra, amelyben így egyre több szponzor tűnt fel.
A Newzoo februárban publikált jelentése szerint idén az ágazat teljes bevétele elérheti a 906 millió dollárt, ami közel 40 százalékos növekedést jelentene 2017-hez képest. A bővülés üteme pedig várhatóan a következő években sem lassul számottevően: 2021-ben például már 1,65 milliárdos forgalmat várnak az elemzés készítői.
A pénz nagy része a szponzoroktól, illetve a hirdetésekből jön, de a közvetítési díjakból és a játékok fejlesztőitől is több mint 100 milliót akaszt le az ágazat. A jegyek értékesítéséből pedig tavaly 60 millió dollár folyt be, ami majdnem duplája az egy évvel korábbinak.
Ez nem annyira meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy az e-sportoknak világszerte most már 143 millió olyan rajongója van, aki rendszeresen*Havonta több mint egy alkalommal. követi az eseményeket és további közel 200 millió ember néz bele esetenként a közvetítésekbe. Öt éve alig harmadennyien voltak kíváncsiak az ilyen eseményekre.
A rajongók ráadásul egyre több pénzt szánnak a hobbijukra. Míg tavaly csak 4,58 dollár volt az egy főre jutó átlagos költés, idén az előrejelzések szerint ennél közel 1 dollárral több lesz.
A bevételek rohamos emelkedésével pedig, akárcsak a hagyományos sportban, itt is egyre több pénz jut a profi versenyzők díjazására. Ezt jelzi az Epic Games most bejelentett 100 milliós nyereményalapja is. Sokatmondó adat, hogy 2010-ben összesen még csak 3 millió dollárt osztottak szét, és a 100 milliós határt tavaly lépte át először az összdíjazás*Arról, hogy pontosan mennyi pénzt nyertek 2017-ben az e-sport versenyzők, eltérnek az adatok, a Newzoo 112, a szintén ilyen elemzésekre szakosodott EEDAR 121 millió dollárt számolt..
A szektor fejlődését látva eddig sem volt kérdés, hogy idővel itt is megjelennek a profi sportolók, az olyan játékosok, akik kizárólag ebből élnek. A bevételek rohamos emelkedése azonban ezt a folyamatot felgyorsíthatja, új választ adva a gyerekeknek az oly gyakran feltett „mi leszel, ha nagy leszel” kérdésre.
Élet
Fontos