Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. június 20. 04:34 Vállalat

Megnézte, miben jó az Amazon, majd jobbat akart csinálni a Pelenka.hu építője

Noha a magyar e-kereskedelemből tendenciózusan szorulnak ki a hazai vállalkozások, akad aki erre rácáfol. Ráadásul nem egy evidensnek tűnő területről. Az FMCG webáruházainak top tízes listájára felkerülő Pelenka.hu főként baba-mama termékek kereskedelmével foglalkozik, alapítója, Csereklei Zoltán újoncként érkezett az ágazatba 2017-ben, miután a Femcafe.hu portált eladva kiszállt a női lapok piacáról.

Ebből az üzletből nem lehet kimaradni

Zoltán három szempontot mérlegelve döntött úgy hat éve, hogy megpróbálja a drogériákban és nagy üzletláncokban megvásárolható pelenkák és babaápolási eszközök online értékesítését. A női célcsoporttal kapcsolatos tapasztalata adott volt, belátta továbbá, hogy az újabb és újabb vásárlók megszerzése helyett a visszatérő megrendelők megtartásával járó kihívások érdeklik, és valamiféle lelki töltetet is szeretett volna az üzletbe vinni. Így adta magát a baba-mama kategória.

Eleinte csak befektetőként képzelte el szerepét az új cégben annak ellenére, hogy a médiapiacon és cégeknek nyújtott szolgáltatások területén már eleget tapasztalt. Ám néhány hónappal az alapítás után belátta, hogy a megbízott ügyvezetője helyett saját magának kell megvalósítania az elképzeléseit.

Erős tettvágy égett bennem és pontos vízióm volt a cégépítésről. Láttam magam előtt, hogy a céljaim eléréséhez mik a szükséges lépések, úgyhogy már az elején a kezembe vettem a cég építését és irányítását.

Az első kulcsfontosságú lépés és befektés a Pelenka.hu domainnév megvásárlása volt, amit egy negyedéves alkufolyamat eredményképp ért el Zoltán. A márkanévvé váló internetcím célzott, egyértelmű, így jól lehet vele kommunikálni, ami a beszállítókkal és gyártókkal való tárgyalások során is jól jön:

Azt gondoltam, hogy a Pelenka.hu néven működtetett webáruház a hazai baba-mama kereskedelem meghatározó szereplője lesz, és a nevünkből adódóan majd minden pelenkamárka törekedni fog a velünk való jó kapcsolatra.

Nézni kell a többieket, és kicsit jobban csinálni náluk

Zoltán egyrészt az Amazontól az eMAG-ig számos webshopot alaposan tanulmányozott, másrészt a saját üzletének működését is gondosan figyelte, arra a kérdésre keresve a választ, hogy a vásárlóknak hogyan lehet többet vagy jobbat adni más boltokhoz képest. A technikai megvalósítás tökéletesítésén túl a kezdetben háromfős csapat a védőnői kiadványoktól kezdve, a hírleveleken keresztül, a csomagok kibontásáig mindenféle olyan kapcsolódási pontot kielemzett, aminek során valamilyen támogató, a szülővé válásban megerősítő gesztust tehetnek a várandós és a már kisbabás édesanyák felé.

A kereskedelmi tevékenység mellé ugyanis egyfajta szolgáltatói attitűdöt is igyekszik közvetíteni a Pelenka.hu, amit hosszú távon a piac honorál Zoltán szerint. Ezt elsősorban az mutatja, hogy a pelenkákon és a tápszereken a legtöbb üzlet alig ér el hasznot, inkább a bevásárlásokért felelős anyukák magukhoz csábítására használják ezeket a termékeket. Az árverseny tehát óriási, valaki mindig a többiek alá ajánl, mégis sikerült megtalálni és fenntartani a webshopnál a stabil nyereségességhez és növekedéshez vezető egyensúlyt az árak tekintetében.

Mindeközben persze az e-kereskedelem is rohamosan fejlődött, míg 2017 környékén jórészt műszaki cikkeket vásároltak az interneten Magyarországon, már a pandémiát megelőző is érdemben fejlődött a piac, a pandémia miatti lezárások pedig vásárlók tömegét lökte az ágazatba. A Pelenka.hu azonban a Covid lecsengését követően is duplázta a forgalmát, a nyereségét majdnem megnégyszerezte.

Átérzik a vásárlóik helyzetét a hatékony működés mellett

A cég munkatársainak nagy része családos, sokuk kisgyermekes anyuka, így átérzik a gyerekvárást övező nehéz helyzeteket. Emiatt próbálnak támogatást, lelki segítséget is közvetíteni a webshop. A kollégákkal kapcsolatos elvárás továbbá a rugalmasság, ami a növekedéssel átalakuló körülményekhez való alkalmazkodáshoz szükséges – Zoltán ugyanis nem a létszám felduzzasztásával, hanem a vállalatirányítás és a munkamódszerek megváltoztatásával igyekszik felskálázni a cég kapacitásait a növekvő forgalomhoz, ami a rentábilis működéshez szintén elengedhetetlen.

Nem félek a gyors döntésektől és az újratervezéstől. A nem működő dolgokat leépítem és keresem az új megoldásokat helyettük. Az eszközöket cserélgetem, de a végeredményhez ragaszkodom.

A cég a kezdetektől használ vállalatirányítási rendszert, ám már több váltáson túl van, ugyanis akár startupoktól, akár kkv-któl ellesve időről időre az éppen használatosnál hatékonyabb alternatívákra bukkannak. Idő közben Zoltán a versenytársaktól is átigazolt szakembereket, akik rendszerint megerősítették a gyors reakciókészségre irányuló törekvéseiben, amit talán a logisztika kezelése szemléltet a legjobban.

Az alapítást követően Zoltán a kereskedelem mellett nem akarta a logisztikába is beleásni magát, így ezt a feladatkört eleinte kiszervezte. Fél év után mégis úgy látta, érdemes behozni a cégbe a raktározást, és eleinte 80 négyzetméteren, majd negyedévente bővülő területen, időnként újabb helyszíneken működtette a raktárt saját kollégákkal. Így jutott el a 80 négyzetméterestől az 1000 négyzetméteres raktárig a cég.

Majd pénzügyileg ismét jobban megérte a logisztika kiszervezése, ami mentesítette a céget az ismétlődő költözések nyűgjeitől, ráadásul felismerte Zoltán, hogy ő személy szerint a kékgallérosokkal nehezebben tud együttműködni, a nagy a munkaerőhiány pedig szintén visszavetette a hatékonyságot. És a gyors váltások és döntések: a partnerváltástól sem rettentek vissza, amikor egy másik szolgáltató magasabb szolgáltatási szinttel kecsegtetett.

Változott a menedzsment által figyelt adatok köre is: kezdetben számtalan mutatót követett nyomon a cégvezetés, ám mostanra megtanulta a csapat, hogy a működési rutint jellemző eredményességi információkra érdemes hangsúlyt helyezni, amelyek minden dolgozó számára transzparensek. Zoltán hozzátette, hogy a recesszió és a nehezebb üzleti klíma átvészeléséhez nagyobb éberségre van szükség a cégben – a visszaesés mellesleg a Pelenka.hu piacát is érinti, jelenleg

a forgalom a hagyományos boltok felé terelődik, ami ellentétes az eddig jellemző trendekkel.

Az e-kereskedelem nem a családi vállalkozások megalapozásának ideális terepe

Még konjunktúra idején sem lehet öt évre előre látni az ágazatban, nemhogy válságban, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a cég alakulásakor rendre kétkedtek Pelenka.hu jövőjében az ágazati szereplők, de az áruház mégis meghatározó szereplővé vált a piacon.

Más szektorból érkeztem, ami is segíthetett bátornak lennem, hiszen a szakmai normákat kevésbé ismertem, így meg mertem olyan lépéseket tenni, amelyeket más talán nem.

Zoltán most úgy látja, hogy az e-kereskedelem felé való átrendeződés folytatódni fog, így van még bőven potenciál a hazai piacban, továbbá nemzetközi irányba is el lehet menni. A régiós külpiacokon jellemzően a magyar cégekkel szemben előnyben vannak a tőkeerősebb és innovatívabb cseh és lengyel vállalatok, amelyek mellesleg a magyar vásárlókért is versenybe szálltak, ráadásul a legtöbb hagyományos kereskedő is megnyitotta már az online boltját. Bebetonozni senki se tudja magát, a Pelenka.hu és a hozzá hasonló vállalkozások az elaprózódó piacon egyre nagyobb kockázatnak vannak kitéve, néhány, sorozatban meghozott rossz döntéssel kieshetnek versenyből ezek a szereplők.

Nincsenek hiú ábrándjaim arról, hogy amit felépítettünk, ne lehetne az öldöklő versenyben elveszíteni – de ez nyilván egy szélsőséges eshetőség. Nem félek ettől, tesszük a dolgunkat és megyünk előre. Hosszabb távon annak a lehetősége sem zárható ki, hogy a centralizálódó e-kereskedelmi piacon a márkaértékünket és az elérésünket egy szakmai befektető égisze alatt vigyük tovább, hiszen ez egy teljesen logikus fejlődési lépés lehet egy cég életében.

Persze nem csak a Pelenka.hu felvásárlása szerepel a lehetőségek között, hanem Zoltán cégének bővülése is más webshopokkal vagy termékekkel. Efféle lehetőségek folyamatosan adódnak, ám még ha van is bennük fantázia, általában Zoltán elveti őket, mert a legfontosabb, hogy arra koncentrálhasson a vállalkozása, amiben jó: ez a viszonylag kommersz termékek nagy volumenű értékesítése női célcsoport számára.

A közelmúltban azonban akadt egy kivétel és Zoltán cége megvásárolta a női szépségápolási szerek és eszközök értékesítésében erős Beauty.hu webshopot. A két webshop között nagy a szinergia és egy háttérrel tudja a cég üzemeltetni mindkét webáruházat, aminek eredményeként egyre gazdaságosabb működést és további növekedést vár a cég alapítója. Az új oldal a forgalmi növekedést támogató stratégiával és teljesen megújult felülettel indul el június második felében.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat cégportré Csereklei Zoltán e-kereskedelem pelenka.hu Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.