Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. június 15. 09:58 Élet, Világ

Több millió magyar él túl nagy zajban, ami évekkel rövidítheti meg az életünket

Egyre több tanulmány támasztja alá, hogy egy kevésbé közismert egészségügyi kockázat, a zajszennyezés évekkel rövidítheti meg az életünket – állítja a New York Times interaktív cikke, amely több mint 30 tudós megkérdezésével és több ezer oldal tudományos kutatás alapján készült.

  • A túl nagy zaj gyorsítja a szívverést és fokozza a vérnyomást, idővel gyulladásokat okozhat, és növeli a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a szívroham kialakulásának kockázatát.
  • A légszennyezés után a zajszennyezés az egyik legnagyobb európai egészségügyi probléma  a legnagyobb környezetvédelmi civil szervezeteket összefogó európai intézmény, az Európai Környezetvédelmi Iroda szerint.

Alulnézet: egy négymillió embert követő, több mint tíz éve tartó kutatás szerint ha 10 decibellel nő a közlekedés átlagos hangszintje, akkor 3 százalékkal nő az esélye annak, hogy szív- és érrendszeri betegségben meghaljunk, a szívroham miatt bekövetkezett halálozás esélye pedig 4,3 százalékkal nő.

Számokban: a WHO szerint nappal 53, éjszaka 45 decibel az a hangerő, ami nem káros a szervezetre. Az USA-ban a lakosság közel harmada, több mint 100 millió ember lakik olyan helyen, ahol a közelekdés átlagos hangereje magasabb 45 decibelnél.

  • Az EU-ban az 55 decibeles határértéket veszik figyelembe: a lakosság több mint ötöde, szintén több mint 100 millió ember lakik olyan helyen, ahol a közúti forgalom átlagos hangereje meghaladja ezt az értéket. Emellett több mint 20 millióan laknak túl zajos vasúti forgalom mellett.

Magyar vetület: az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2020-as riportja alapján a nyolc legnagyobb magyar városban élők nagyjából fele (1,6 millió ember) él olyan helyen, ahol a közlekedés átlagos hangereje meghaladja az 55 decibelt.

Igen, de: a fenti számok csak a közlekedéstől származó zajszennyezést mérik, azt nem érintik, hogy milyen zajártalom éri a gyárakban, építkezéseken vagy éppen vendéglátásban dolgozókat.

Mi lehet a megoldás? Ahogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség honlapján olvasható, számos ország és város próbálkozik zajszint-csökkentéssel, mint az alacsony zajkibocsátású aszfaltborítás, csendes gumiabroncsok a tömegközlekedésben, az elektromos autók infrastruktúrájának bővítése vagy a gyaloglás és a biciklizés támogatása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ zajszennyezés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 11. 05:13 Élet, Közélet

Építünk ide egy nagy lakóparkot, az óvoda, az orvos és a közlekedés meg legyen a város baja

A beruházókat semmi sem kötelezi arra, hogy a közcélú igényeket figyelembe vegyék, így csak akkor építenek óvodát vagy rendelőt, ha nekik is megéri.

Stubnya Bence
2024. szeptember 9. 04:48 Élet

Akkor is drágítja a lakásokat és albérleteket az Airbnb, ha a lobbi az ellenkezőjét mondja

A rövidtávú lakáskiadás tiltása kis mértékben csökkentheti a lakbéreket és az ingatlanárakat, de az igaz, hogy a lakhatási válságot sehol nem ez oldja meg.

Vermes Nikolett
2024. szeptember 8. 04:46 Élet

Mit keresnek privát séfek a magyarok konyhájában?

Nem csak a felső tízezer körében nő az igény a privát séfek által biztosított prémium gasztronómiai szolgáltatások iránt.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.

Stubnya Bence
2024. szeptember 12. 10:41 Közélet, Vállalat

Nagyon tolná a kisvállalkozásokat a kormány, de honnan lesz hozzá dolgozó?

Javítaná az inflációs időszakot nagyon megszenvedő magyar kkv-k hatékonyságát az erre szakosodott államtitkárság, de az egyik legnagyobb bajukra egyelőre nem hoztak új ötletet.

Bucsky Péter
2024. szeptember 12. 06:00 Adat, Közélet

Egyre több lett a protest egy százalék, de Iványi Gáborék iskoláit ez sem mentette meg

Tavaly a MET kapta a negyedik legtöbb felajánlást, és nem ők az egyetlenek, ahol sokkal nagyobb a rendelkezők száma, mint a híveké.