Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. május 3. 12:06 Élet, Közélet

Sokat veszíthet, keveset nyerhet a főpolgármester a lánchídi szavazással

Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere bejelentette, hogy két témakörben megszavaztatja a budapesti lakosokat.

  1. Egyrészt arról kéri ki a lakosok véleményét, hogy hova allokálja a város a rendelkezésre álló pénzét: fizessen a kormánynak, vagy inkább működtesse tovább a közösségi közlekedést.
  2. A másik témakör az, hogy a felújítás után engedjék-e vissza az autókat a Lánchídra, vagy sem.

Mindkét témakörben 2-2 kérdésre adhatnak majd választ a Lakógyűlésnek nevezett internetes oldalon a budapesti lakosok, akik a következő napokban postán kapják meg a szavazáshoz szükséges kódot.

Mi a tét?

  1. Az első témakör szavazásának meghirdetése pusztán politikai kommunikáció. A polgármester begyűjti a város lakóinak támogatását a kormánnyal való finanszírozási vitájához. Ugyanakkor rendkívül meglepő lenne, ha ennek bármiféle valós gyakorlati hasznát vehetné, vagyis nagyobb nyomást gyakorolhatna a kormányra, hogy a város csődközeli helyzete enyhüljön. A kérdés így nemcsak irányított, de valójában súlytalan is.
  2. Érdekesebb kérdés a Lánchíd ügye, mert ebben konkrétabban lehet látni a tétet. Bár a helyzet jogi értelemben bonyolult és rendezetlen, a kormány az utóbbi időben eléggé lecsupaszította a kérdést: a kormányhatározatban ígért 6 milliárd forintos támogatást csak akkor adja oda a projektnek, ha a felújítás után is mehetnek autók a hídon. A főváros vezetése azonban nem szeretne autókat, a 6 milliárdra viszont igényt tart.

Játék a tűzzel: A főpolgármester elég nagyot kockáztat a lánchídi szavazással, mert elképzelhető, hogy sok budapesti autós van, aki használni akarja a hidat. (Ráadásul sok nem budapesti autós is szeretné használni, akiket erről meg sem kérdeznek.) Márpedig ha a szavazóknak nem voksol elsöprő többsége az autómentesség mellett, akkor maga a főpolgármester fog ütőkártyát adni a kormány kezébe.

Nem világos ezért, hogy mi az értelme mindennek, hiszen a város vezetése adott esetben sokat veszíthet, miközben nyerni legfeljebb csak szimbolikusan tud akkor is, ha a városlakók nagy többsége az autómentes Lánchídra szavaz.

Hibás lehet az egész kérdés megközelítése. Ahogy maga Karácsony Gergely is elmondta, a Lánchíd ügyében szakmai alapon kellene döntést hozni. Ám ő ennek ellenére is kiírja a szavazást, mert bízik abban, hogy a lakosok a felhíváshoz csatolt szakmai anyagokból a voksolás előtt majd tájékozódnak. Nagyon erősen kérdéses, hogy ez így lesz-e ebben a hitvitává fajult kérdésben.

Laikusok aligha tudnak megalapozott döntést hozni a Lánchídhoz hasonló erősen szakmai kérdésekben, márpedig most megvan a kockázata annak, hogy ez befolyásolni fogja a végeredményt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Közélet Budapest karácsony gergely Lakógyűlés lánchíd szavazás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.