Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 4. 13:08 Közélet, Vállalat

Nem fogod rács mögött látni a Volkswagen vezérét, ahogyan a többi nagyhalat sem

A Volkswagen 2015-re visszanyúló dízelbotránya a legnagyobb halat is elérte a történetben, Martin Winterkorn egykori vezérigazgató ellen is vádat emeltek az USA-ban. Emlékeztetőül: a VW tudatosan olyan szoftvert tett a dízelmotoros autóiba, ami a hivatalos méréseken visszafogta a károsanyag-kibocsátást, a mindennapi használatban azonban a jobb teljesítmény érdekében nem. A csalás világszerte összesen 11 millió autót érintett.

Mielőtt azonban dörzsölnéd a tenyeredet, és máris elképzelnéd, ahogy Winterkornt a tárgyaláson ízekre szedik, majd elvezetik egy kellemes cella felé, valamint elkezdenéd emlegetni, hogy csak mi vagyunk ilyen következmények nélküli ország, jobb ha megnyugodsz, mert ez valószínűleg nem fog megtörténni.

Egyrészt Németország nem fogja kiadni egyetlen ikonikus vállalatának bajba jutott vezérét sem az Európai Unió határain kívülre, még Amerikának sem. Senkinek sem hiányzik Berlinben az a felhajtás, amit Amerikában művelnének Winterkornnal és a társaival. Ha az exvezérnek Florida helyett ezentúl megfelel a Cote d’Azur-ön nyaralni, vagyis nem teszi a lábát amerikai földre, akkor nincs mitől tartania. A VW egyébként üzletileg mintha meg sem érezte volna a botrányt, sőt szárnyal.

Ám ha Winterkorn amerikai lenne, akkor sem kellene feltétlenül agyon aggódnia magát. Ahogy Jesse Eisinger Pulitzer-díjas amerikai újságíró könyvében alaposan feltárta, az amerikai igazságszolgáltatás a 2001-es Enron-botrány után egyre inkább visszavonult attól, hogy a csaló felsővezetőket bíróság elé állítsa.

Az Enron egy amerikai energetikai társaság volt, amely az Arthur Andersen könyvelőcég hathatós támogatásával sorozatosan hamis adatokat mutatott be magáról, eltitkolt több milliárd dollár tartozást, majd amikor hirtelen csődbe jutott, rengeteg félrevezetett kisrészvényes vagyonát nullázta le. A cég vezetői ellen vádat emeltek, részben el is ítélték őket, és bár az Arthur Andersent a Legfelsőbb Bíróság végül felmentette a főbb vádak alól, mire ez megtörtént, a cég már rég tönkrement a botrány miatt.

Eisinger azonban azt magyarázza, hogy az Enron ügyből az amerikai igazságügyminisztériumban helytelen tanulságokat vontak le. Uralkodó nézetté vált azóta, hogy az ilyen esetekben néhány, egyébként rendes ember rossz döntéseket hozott, és emiatt ment végig a törvényszegés az egész szervezeten.

Az amerikai ügyészek Eisinger értékelése egy szubkultúrába tartoznak a vállalatvezetőkkel. Ez a magasan képzett, gazdag, és jellemzően fehér férfiak köre, akikkel bizonyos fokig hajlamosak együttérezni. Ahogy egy hivatalnok írta egy nyilvánosságra került e-mailben:

Ezek a Goldman Sachs bankárok jó emberek, akik elkövettek egy nagy hibát.

Eisinger szerint jól mutatja a részrehajlást, hogy az ügyészség emberei nem szeretnek úgy gondolni a csaló cégvezetőkre, mint rossz emberekre. Ezzel szemben a sarkon drogot áruló fekete fickókra általában nem úgy tekintenek, mint jó emberek, akik elkövettek egy hibát.

Az igazságügyminisztérium az elmúlt években szép lassan teljesen letett az olyan próbálkozásairól, hogy rács mögé juttasson vállalatvezetőket. Az íratlan szabály az lett, hogy célszerűbb peren kívüli megállapodásokkal lezárni az ügyeket. Ez nem csak azért kényelmes, mert az ügyészség alkalmazottainak nem kell konfrontálódnia a saját társadalmi rétegével, de arra is jó, hogy könnyen és gyorsan óriási pénzeket tudjanak felmutatni eredményként.

Eisinger azonban azt mondja, nagy szükség lenne a bilincsben elvitt cégvezetők látványára, mert szerinte csak ez tudná elrettenteni ezt a réteget a csalástól. Ők ugyanis magasan képzettek, tájékozottak, értő szemmel figyelik a médiát, tehát pontosan fel tudják fogni és be tudják árazni a csalással járó kockázatokat. Márpedig ha nem látnak elrettentő példát, akkor könnyen gondolhatják, hogy legrosszabb esetben egy peren kívüli egyezséggel bármit meg lehet úszni. A baj csak az ezzel, hogy a büntetésként kiszabott dollármilliókat ilyenkor valójában sosem ők, hanem a részvényesek fizetik meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat dízelbotrány Jesse Eisinger Martin Winterkorn ügyészség vádemelés Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.