Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. június 4. 13:32 Tech

Újra feltalálták a készpénz-megtakarítást, és aratnak vele

Nagyot mennek a készpénz-megtakarításos kihívások és videók TikTokon, és bár a malacperselyt henessy-s üvegre cserélték, a kalapács és az alapelv a régi: ha szimbolikus gesztusokkal kísérve rendszeresen, valamilyen szabályt követve félreteszünk némi készpénzt, miközben megnehezítjük az összeghez a hozzáférésünket, akkor egy kijelölt időintervallum végére megtakarítás keletkezik, amihez egyszerre, egy összegben fogunk hozzáférni – miután kiszedegettük a szilánkokat a bankjegyek közül.

Pontosan így tett például egy millió követős TikTok-sztár és teljes állású influenszer, egy bizonyos @iamjaymonique, vagyis Bianca Johnson. A konyakos üveg 542 dollárt, durván 200 ezer forintnak megfelelő összeget rejtett, amit Johnson egyébként nem tudott előre, ugyanis ebben a kihívásban az időhatárt az üveg mérete jelölte ki: addig tömte át az üveg szűk száját a bankjegyeket, amíg fért.

Mostan színes borítékokról álmodnak

A konyakosüveg-kihívás mellett más készpénz-megtakarításos módszereket is újra felfedeztek a fiatalok által kedvelt közösségi médiaplatformon, a #moneychallenge hesteg alá tartozó tartalmakkal például másfél milliárdszor találkoztak a felhasználók. A színesboríték-módszer több verziója is pörög az oldalon. Ennek lényege, hogy a gyűjtögető adott ideig különböző összegeket helyez be naponta egy-egy borítékba – vagy véletlenszerű összegeket előre meghatározott határokon belül, vagy akár naponta növekvő összeget –, majd egy különlegesen szép, csillogós matricával lezárja a borítékot, esetleg még rá is rajzol egy mosolygós fejet filccel. A századik, háromszázadik vagy mondjuk 365. napon a megtakarítónak lesz sok szép lezárt borítékja, a bontogatás ceremóniája után pedig egy jelentősebb, akár millió forint fölötti megtakarítása.

Ezekről a meglepően régi vágású TikTok-trendekről nemrég a Wall Street Journal írt, és a tekintélyes gazdasági lapnak nyilatkozó közgazdasági viselkedéspszichológusok szerint a készpénzgyűjtés új divatja pozitívan befolyásolja a közösség tagjainak pénzhez való viszonyát, és ellene megy annak a kortárs – a Kardashian-névvel fémjelezhető – trendnek, ami éppen a felelőtlen pénzszórást állítja be természetesnek, sőt vagánynak.

Pénz a kézben

Közgazdaság-viselkedéspszichológiai tény, hogy az emberek könnyebben költenek el virtuális pénzt a bankkártyájukról egy pittyentéssel vagy utalással. Éppen ezért valószínűleg pszichológiai szempontból könnyebb készpénzt félretenni egy üvegbe, mint ugyanazt az összeget mondjuk szándékosan a bankszámlánkon tartani és nem elkölteni.

Ráadásul a tiktokos készpénz-megtakarítás közösségi és nyilvános jellege is erős pszichológiai motiváló tényező: minden gyűjtögető egy közösség részének érzi magát, ráadásul elszámoltathatóvá válik, ha nem tartja be a kihívás szabályait vagy ha esetleg idő előtt feltörné az üveget.

Mindezt annak ellenére mondják a közgazdaságtannal foglalkozó egyetemi oktatók, hogy természetesen az üvegben pihenő készpénz egyáltalán nem a leghatékonyabb és legbiztonságosabb megtakarítási forma. Például azért sem, mert a párna alatti pénz értéke már attól kisebb lesz, hogy a párna alatt van és nem valamilyen befektetésben.

De a dolognak éppen az a lényege, hogy ellentétben a kriptóval vagy az egyre intelligensebb, megtakarítást segítő appokkal, ebben a folyamatban minden kézzel fogható – következésképp videón is rögzíthető és hatásosan megmutatható.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkForintban milliós összeget tett félre tavaly átlagosan egy németSorozatban nyolcadszor tették félre a legtöbb pénzt a német háztartások tavaly az eurózónán belül – állapította meg az ING és a Barkow Consulting közös elemzése.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech készpénz közösségi média megtakarítás megtakarítások pénzügyi függetlenség tiktok Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.