Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. október 26. 12:03 Élet, Világ

Hosszabb lehet a közlekedési lámpa sárgája, mert megbüntették egy mérnök feleségét

Hallottál már a Järlström-egyenletről? Ha nem, akkor nem vagy egyedül, az összefüggést csak nemrég dolgozta ki Mats Järlström Amerikában élő svéd mérnök, de könnyen elképzelhető, hogy ez lesz az az egyenlet, amellyel a jövőben az egész világon meg fogják határozni, hogy egy közlekedési lámpa sárga jelzése meddig tartson, mielőtt pirosra vált.

Úgy tűnik, hogy Järlström tökéletesen megtestesíti a svéd mérnökökről kialakult, jórészt csak általános sztereotípiákra épülő képünket. A férfi felesége, Laura 2013-ban kapott egy 260 dolláros büntetést, miután az Oregon állambeli Beavertonban úgy fordult be egy jelzőlámpás kereszteződésbe, hogy 0,12 másodperccel belefutott a pirosba. Amikor a házaspár megkapta az automatikus kamerafelvételt és a csekket, a férfi gondolkodni kezdett, és megtámadta a végzést.

Järlström lényegében azzal érvelt, hogy a piros előtti sárga jelzés időtartama megfelelő annak, aki egyenesen halad tovább, ám aki befordul, és ezért lassít, önhibáján kívül csúszik bele a pirosba. A jogi vita első fordulóját a mérnök elvesztette, de nem matematikai alapon. A fellebbezését ugyanis azzal utasították el, hogy Oregon állam szabályai szerint nem lehet az ügyben a saját maga szakértője, akkor sem, ha papírja van róla, hogy villamosmérnök. A férfit a bíróság ezért további 500 dollárra büntette 2015-ben.

Järlström azonban nem adta fel, és szövetségi szintre vitte az ügyet, ahol sikerrel járt. Ahogy a The Register írja, januárban egy szövetségi bíró kimondta, hogy Oregon állam döntése alkotmányellenes, vagyis Järlström igenis lehet szakértő a saját ügyében is. Eltörölték az 500 dolláros büntetését, a felesége nevéről levették a büntetőpontokat, és bár a bírságot nem vonták vissza, az ügy legérdekesebb fejleménye az, hogy a mérnök javaslatát most már az Institute of Transportation Engineers (ITE) nevű szervezet is vizsgálni kezdte.

Az ITE az a szakmai szervezet, amely 90 ország szakértőit tömöríti, és véleménye megváltoztathatja a közlekedési szabályokat, amelyek ebben az esetben világszerte azonosak. A sárga jelzést 1920-ban vezették be, az időtartamára vonatkozó tudományos alapú indoklást pedig 1960-ban mutatták be.

Mats Järlström módosító javaslata a sárga jelzés időtartamát meghatározó egyenletre. Fotó: The Register

Az érvényben lévő egyenletben a sárga jelzés indokolt hosszát a sofőr várható maximális érzékelési és reakcióidejéből, a lámpát megközelítő autó maximálisan megengedett sebességéből, illetve az esetleges fékezés biztonságos voltához szükséges időből határozzák meg. Järlström javaslata ezt korrigálná most egy átlagos sebességintervallummal, és ennek az lehet a következménye, hogy a jelenlegi 3,2 másodpercről 4,5 másodpercre nő a sárga jelzés időtartama. Az ITE leghamarabb jövőre fogadhatja el a javaslatot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ egyenlet jelzőlámpa KRESZ Mats Järlström piros lámpa sárga jelzés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.