Komoly fejtörést okozott egy svájci kisváros bankjának, hogy egy feladatot hét alkalmazottal végeztessen el három nap alatt vagy azt robotokra bízza. A St. Galler Kantonalbank vezetői végül úgy döntöttek, hogy megkímélik a munkatársaikat, és öt szoftveres robotot állítottak kísérletképpen üzembe. A teszt annyira jól sikerült, hogy május végéig több munkafolyamatot is gépesítenek a st. galleni pénzintézetnél.
„Azt vizsgáljuk, hogy melyek azok a tevékenységi körök, amelyeket robotokkal ki tudunk váltani” – mondta a Bloomberg hírügynökségnek Felix Buschor, a pénzintézet igazgatósági tagja. Buschor szerint egyetlen gond van a projekttel: a bank dolgozói attól tartanak, hogy elveszítik a munkahelyüket.
A bank szerint azonban nincs miért aggódni, mert a természetes fluktuáció eddig is elég teret biztosított a hatékonyságnövelő intézkedéseknek, vagyis nem rúgnak ki senkit, de ha valaki felmond, akkor nem vesznek fel a helyére új munkatársat.
A svájci pénzintézetnek azért kellettek a robotok, mert a helyi Kantonalbank megvette az M.M. Warburg Bank Schweiz nevű privátbankot. A megvásárolt pénzintézetnek mintegy ötezer értékpapír-pozíciója volt, amelyeket át kellett vinni az új tulajdonos számítástechnikai rendszerébe.
A robotok első bevetése a banknak 20-30 ezer frankjába (5-8 millió forintjába) került, elsősorban a hardverek és a tanácsadás, vagyis a technikai support vitte el a költségek nagy részét.
„Nem a St. Galler Kantonalbank az első a pénzügyi ágazatban, amely számítástechnikai megoldásokra bízza a munkafolyamatok egy részét” – mondta Christian Voigt, a nürnbergi IT-Beraters Roboyo GmbH ügyvezetője. A pénzügyi szektorban óriási igény van a különböző folyamatok automatizálása iránt. Nem csak bankok, de biztosítók és lízingcégek is érdeklődnek az új technológiák iránt.
Tavaly év végén a GFT Technologies készített egy nyolc országot átfogó felmérést, ahol közel háromszáz bankárt kérdeztek meg arról, hogy látnak-e fantáziát a robotokban. A válaszadók 94 százaléka szerint a bankszektor számára óriási lehetőségeket tartogatnak a mesterséges intelligenciára alapuló modern megoldások. Egyedül az ügyfelek kiszolgálásában, vagyis a személyes tanácsadásban nem tudják elképzelni, hogy robotok végezzék el a munkát.
Tech
Fontos