Hírlevél feliratkozás
Kircsi András
2017. november 1. 07:30 Tech, Világ

Nem a Tesla lesz a legnagyobb durranás az elektromos autózásban

Valószínűleg legtöbbünknek nem sokat mond, ha azt halljuk BYD. Pedig ez az a kínai autógyártó, ami idén valószínűleg több elektromos autót fog értékesíteni, mint a Tesla, és ebben nincs semmi meglepő. A kínai Build Your Dreams autógyártó évek óta piacvezető a világszerte eladott elektromos autók számában. A trükk az, hogy ehhez a BYD-nek valójában ki sem kell lépnie Kínából, elég otthon piacvezetőnek lennie, ami a kínai elektromosautó-piac méretéből adódóan automatikusan garantálja a globális piacvezető pozíciót. A cégnek egyébként Magyarországon is van elektromos buszgyára

 

2017-re mindkét autógyártó nagyjából 100 ezer autót fog eladni, de miközben a BYD autói nagyjából 90 százalékát Kínában értékesíti, addig a Tesla Norvégiától Ausztráliáig hozza össze ugyanezt a számot. A Tesla szeptemberig körülbelül 73 ezer autót tudott eladni egy nem hivatalos forrás szerint, a BYD 69 ezret, amivel ez a két gyártó vezeti az elektromos autók piacát (a BMW a harmadik 66 ezerrel). A verseny valószínűleg az új Model 3 gyártásának a felpörgetésén múlik majd, ha ez sikerül, a Tesla idén globális piacvezető is lehet.

A dolog azonban elég karcosnak tűnik. A Tesla szeptemberig 1500 Model 3-at akart gyártani, amiből csak 260 jött össze. A kínai modellek viszont biztosan jól fognak szerepelni az év hátralévő hónapjaiban. Így év végére az egyik oldalon marad a Model S és Model X, mint a Telsa értékesítésének gerince, a BYD viszont olyan elektromotorral szerelt modellekkel versenyez, mint a

  • Song PHEV, ami egy Volkswagen Tiguan méretű tölthető hibrid városi terepjáró;
  • a tisztán elektromos hajtású e5, ami egy közepes méretű szedán;
  • vagy a hagyományos hibrid meghajtású Tang, ami a nagyobb méretű terepjárók piacát
    célozza.
 

A kínai elektromos autógyártás viszont nem csak a BYD-ről szól. Olyan nagy múltúnak kevésbé tekinthető márkák is a versenypályán vannak, mint a BAIC (a Daimler kínai partnere), ami az EC 180-as típussal illetve a teljes EC sorozattal várhatóan a legtöbbet eladott modell lesz idén, vagy a Zhidou, ami a D2 EV modelljével az európai autómegosztó piacra is szeretne belépni a jövőben.

És hogy miért is kell tartania a Teslának meg a többi nyugati gyártónak a kínaiak pörgésétől? Amíg 2013-ban Kína még csak hat százalékát adta a globális elektromosautó-gyártásnak, addig ez 2016 végére 43 százalékra nőtt. A részben vagy teljesen elektromos meghajtású autókból Kínában január és szeptember között 338 ezer fogyott, ez kb. négyszer több, mint amennyi autót összesen eladtak Magyarországon ebben az időszakban.

2018 viszont még semmiképp sem lefutott a nagy elektromosautó-gyártók között. A Tesla eredetileg félmillió értékesített autót célzott meg a Model 3 gyártásának tényleges felfutásával, a kínai gyártóktól pedig új modelleket, és a meglévő típusok növekvő értékesítését várhatjuk.

A BMW valószínűleg nem lesz képes megtartani a globális elektromosautó-gyártás dobogóját, a ma jól fogyó i3-asból nem valószínű, hogy jövőre jelentősen többet adjanak el. Bár 2018-ban kap a típus egy ráncfelvarrást, az i3-assal megtehető hatótáv nem fog nőni, ami komoly versenyhátrányt okoz a BMW-nek. Közben a többi európai autógyártó is sorra dobja piacra az elektromos modelljeit, de a csata jövőre is a Tesla és valamelyik kínai márka között dől majd el.

(Fotó: AFP/Europress) 

Tech Világ Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Rigó Anita
2018. november 6. 12:26 Tech

A bitcoin-bányászat több mint kétszer annyi energiát fogyaszt, mint az aranyé

Ez az első tanulmány, ami a dollárérték alapján vizsgálja az előállítás energia költségét.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. november 13. 12:51 Podcast

A nagy transzferár-trükközés igazi tétje

Tényleg fontos nekünk, hogy egy-egy multinacionális vállalat hogyan áramoltatja a pénzt az országok között? G7 podcast, a vendég a cikksorozatunk szerzője.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.