Hírlevél feliratkozás
Kircsi András
2017. november 1. 07:30 Tech, Világ

Nem a Tesla lesz a legnagyobb durranás az elektromos autózásban

Valószínűleg legtöbbünknek nem sokat mond, ha azt halljuk BYD. Pedig ez az a kínai autógyártó, ami idén valószínűleg több elektromos autót fog értékesíteni, mint a Tesla, és ebben nincs semmi meglepő. A kínai Build Your Dreams autógyártó évek óta piacvezető a világszerte eladott elektromos autók számában. A trükk az, hogy ehhez a BYD-nek valójában ki sem kell lépnie Kínából, elég otthon piacvezetőnek lennie, ami a kínai elektromosautó-piac méretéből adódóan automatikusan garantálja a globális piacvezető pozíciót. A cégnek egyébként Magyarországon is van elektromos buszgyára

 

2017-re mindkét autógyártó nagyjából 100 ezer autót fog eladni, de miközben a BYD autói nagyjából 90 százalékát Kínában értékesíti, addig a Tesla Norvégiától Ausztráliáig hozza össze ugyanezt a számot. A Tesla szeptemberig körülbelül 73 ezer autót tudott eladni egy nem hivatalos forrás szerint, a BYD 69 ezret, amivel ez a két gyártó vezeti az elektromos autók piacát (a BMW a harmadik 66 ezerrel). A verseny valószínűleg az új Model 3 gyártásának a felpörgetésén múlik majd, ha ez sikerül, a Tesla idén globális piacvezető is lehet.

A dolog azonban elég karcosnak tűnik. A Tesla szeptemberig 1500 Model 3-at akart gyártani, amiből csak 260 jött össze. A kínai modellek viszont biztosan jól fognak szerepelni az év hátralévő hónapjaiban. Így év végére az egyik oldalon marad a Model S és Model X, mint a Telsa értékesítésének gerince, a BYD viszont olyan elektromotorral szerelt modellekkel versenyez, mint a

  • Song PHEV, ami egy Volkswagen Tiguan méretű tölthető hibrid városi terepjáró;
  • a tisztán elektromos hajtású e5, ami egy közepes méretű szedán;
  • vagy a hagyományos hibrid meghajtású Tang, ami a nagyobb méretű terepjárók piacát
    célozza.
 

A kínai elektromos autógyártás viszont nem csak a BYD-ről szól. Olyan nagy múltúnak kevésbé tekinthető márkák is a versenypályán vannak, mint a BAIC (a Daimler kínai partnere), ami az EC 180-as típussal illetve a teljes EC sorozattal várhatóan a legtöbbet eladott modell lesz idén, vagy a Zhidou, ami a D2 EV modelljével az európai autómegosztó piacra is szeretne belépni a jövőben.

És hogy miért is kell tartania a Teslának meg a többi nyugati gyártónak a kínaiak pörgésétől? Amíg 2013-ban Kína még csak hat százalékát adta a globális elektromosautó-gyártásnak, addig ez 2016 végére 43 százalékra nőtt. A részben vagy teljesen elektromos meghajtású autókból Kínában január és szeptember között 338 ezer fogyott, ez kb. négyszer több, mint amennyi autót összesen eladtak Magyarországon ebben az időszakban.

2018 viszont még semmiképp sem lefutott a nagy elektromosautó-gyártók között. A Tesla eredetileg félmillió értékesített autót célzott meg a Model 3 gyártásának tényleges felfutásával, a kínai gyártóktól pedig új modelleket, és a meglévő típusok növekvő értékesítését várhatjuk.

A BMW valószínűleg nem lesz képes megtartani a globális elektromosautó-gyártás dobogóját, a ma jól fogyó i3-asból nem valószínű, hogy jövőre jelentősen többet adjanak el. Bár 2018-ban kap a típus egy ráncfelvarrást, az i3-assal megtehető hatótáv nem fog nőni, ami komoly versenyhátrányt okoz a BMW-nek. Közben a többi európai autógyártó is sorra dobja piacra az elektromos modelljeit, de a csata jövőre is a Tesla és valamelyik kínai márka között dől majd el.

(Fotó: AFP/Europress) 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.