Érdekes eredményeket hozott az a bostoni kísérlet, amelyben modellezték az önvezető autók és egyéb önvezető közlekedési eszközök elterjedését. Bár a következtetések biztatóak, a Boston Consulting Group (BCG) elemzéséből az is kiderül, hogy nagyon oda kell figyelni a szabályozásnál, mert adott esetben az önvezető technológia előnyei hamar elveszhetnek.
A BCG és a World Economic Forum által végzett bostoni kísérletben a belvárosban vettek mintát arról, hogy milyen járművek mikor, honnan, hova és hogyan jutnak el. Ezt az adatbázist vetítették rá két forgatókönyvre: az első szerint az önvezető járművek használata csak viszonylag lassan terjed el a városban, a második szerint a technológia robbanásszerűen hódítja meg a közlekedést.
Boston azért jó terep még magyar szemmel is a kísérletre, mert viszonylag magas a tömegközlekedők aránya, vagyis ebből a szempontból hasonlít egy európai városhoz. Sajnos azonban a modellből az egyszerűség kedvéért kihagyták a biciklis és a gyalogos közlekedést, ami némileg torzíthat az eredményeken.
Mindenesetre azt találták, hogy míg jelenleg a belvárosi utazások 56 százalékát viszi valamilyen hagyományos tömegközlekedési eszköz, az első, lassabb terjedést feltételező verzióban ez 50, a második verzióban pedig 34 százalékra csökken.
A hagyományos (nem önvezető) autók használata az első verzióban 33-ról 11 százalékra esik, a másodikban eltűnik. A hagyományos taxis utazások aránya 11 százalékról 6-ra esik, a második verzióban ez is eltűnik.
A drasztikusabb terjedési modellnél az utazások 28 százaléka önvezető tömegközlekedési eszközön, 24 százaléka önvezető taxin, 14 százaléka pedig önvezető megosztásos taxin zajlik. Ebben a felállásban 28 százalékkal esik vissza a járművek száma, 30 százalékkal gyorsabban lehet eljutni mindenhova, és drámai módon nem kell parkolni: ez 48 százalékkal zuhan.
Ha azonban ennyire jobb minden mutató, akkor
fennáll annak a veszélye, hogy sokan ötletszerűen kezdnek mindenhova utazni,
még oda is, ahova most azért nem mennek, mert macerás.
Az olcsóbb és kényelmesebb technológia következtében sokan dönthetnek a városi agglomerációba költözés mellett is, ezzel viszont megnövelik a naponta ingázók számát. Így megint megtelnek az utak, és újra kialakulnak a dugók. Ráadásul újabb lendületet adhat a végtelen külvárosok terjedésének.
A másik veszélyt az üresen járó önvezető eszközök jelenthetik, mert ha nincs ingyen a parkolás, akkor az üzemeltetőnek jobban megérheti mozgásban tartani a járműveit. Ez is feleslegesen növeli a forgalmat.
A BCG szerint ezért nagyon meg kell gondolni, hogy az önvezető technológiát milyen szabályok szerint engedik rá az utakra. A városvezetésnek ki kell majd találnia, hogy mi lenne az ideális önvezető-hagyományos mix, és mivel lehet ezt elérni. Az önvezető autók elterjedésének ösztönzése mellett meg kell találni a módját annak , hogy a lakosok ne használják indokolatlanul az eszközöket, és a járművek ne menjenek üresen az utcákon.
Fotó: AFP/Europress
Tech
Fontos