Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. augusztus 2. 10:12 Adat, Vállalat

A kormány lubickol a Lukoil-ügyben, de közben a megoldás is körvonalazódik

Nagyon erősen kihozta a politikai konfliktusokat Magyarország és Ukrajna, illetve az Európai Bizottság között a Lukoil-ügy. A sztoriról a kezdetektől lehet tudni, hogy nagyobb a füstje, mint a lángja, és már a megoldás is körvonalazódik.

Mi történt? Ahogy korábban írtunk róla, egy júniusban hatályba lépett ukrán szankció miatt leállt az orosz Lukoil olajszállítása Ukrajnán keresztül Magyarország és Szlovákia felé. A szankcióig ez az orosz cég biztosította a hazai olajimport harmadát.

  • A magyar kormány az első pillanattól azt állította, hogy a lépéssel az ukránok a hazai üzemanyag-ellátás biztonságát veszélyeztetik. Ez azonban még hosszabb távon sem igaz: Magyarország olajimportja Horvátország felől is teljes egészében biztosítható, és elképzelhető, hogy ez is lesz a megoldás.
  • A magyar és a szlovák fél mindenesetre az Európai Bizottság fellépését kérte Ukrajnával szemben az olajszállítások tiltása miatt, mondván Kijev megsérti az EU-Ukrajna társulási megállapodást.

Fejlemények: Szijjártó Péter külügyminiszter kedden Facebook-posztban kritizálta az Európai Bizottságot, hogy egy hét alatt semmit nem tett az ügyben. Azt is felvetette, hogy a szankció nem is Ukrajna, hanem a bizottság ötlete volt.

  • Az Európai Bizottság magyarországi képviselete egy nappal később szintén a Facebookon reagált. Azt írták, hogy felvették a kapcsolatot az érintett hatóságokkal, jelenleg várják tőlük a részletes válaszokat, mivel ezek hiányában nem tudnának megalapozott döntést hozni.
  • Szerdán az ukrán miniszterelnök is megszólalt az ügyben. Azt mondta, hogy mivel a szankció nem veszélyezteti az európai országok ellátását, így a tiltás megszüntetéséről szó sem lehet. Állítása szerint a lépést az Európai Bizottság is megérti.
  • Új információ, hogy a Portfolio szerint a korábbi hírekkel ellentétben nem lépett új importőr a Lukoil helyére, így júliusban valóban kevesebb orosz olaj érkezett Magyarországra, mint korábban. Ezt azonban nem az ukrán szankció okozta: valójában az oroszok blokkolták a szállítók kapacitásfoglalási lehetőségét.

Felülnézet: bár az oroszok felelősségéről szóló új információ szembemegy a magyar kormány kommunikációjával, a sztori politikai habosítása így is kifejezetten kedvező a kabinet számára.

  • Megfelelő tálalással jól felhasználható a legfontosabb belpolitikai üzenetek erősítésére: egyszerre támadható vele a „Magyarország szuverenitását veszélyeztető” EU és Ukrajna, illetve védhető az orosz kapcsolatok fenntartása.
  • Brüsszelben ugyanakkor az ügy elég erősen kihozta a bizottság és Magyarország konfliktusát. A Politico arról írt, hogy bár az Európai Bizottság vizsgálja az ügyet, de hajtani biztos nem fogja. Úgy látják ugyanis, hogy Magyarország nemhogy nem tett eleget az orosz olajról való leválás érdekében, de még növelte is függőségét. „Ki mint vet, úgy arat” – idézett egy bizottsági forrást a lap.

Mi várható? Közben a Portfolio szerint a helyzet megoldására két elképzelés körvonalazódik. Az egyik az, amit a kezdetektől mondtak szakértők: az eddigi gyakorlattal ellentétben az oroszok nem szállítják háztól házig az olajat, hanem már az orosz-ukrán határon átadják egy európai vevőnek.

  • Így az ukránok nem közvetlenül a háborút finanszírozó cégektől fogadnának el pénzt. Egy ilyen konstrukcióban a magyar Mol-nak is központi szerepe lehet.
  • A másik megoldás, ha lényegében megtörténik az orosz olaj kiváltása, és magyar kőolajimport (szinte) teljes egészében a Horvátországon keresztül futó Adria vezetéken érkezik be a jövőben. A vezeték kapacitása elég a magyar és a szlovák igények kielégítésére is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért van egyáltalán Lukoil-ügy, és ki lesz a haszonélvezője?Magyarország orosz energiafüggősége már nem létezik, amit látunk, az a kormány politikai figyelemelterelő művelete - írja szakértő szerzőnk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat kőolaj Lukoil Mol olajimport szankció Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2025. március 31. 12:18 Adat

Az EU-ban csak a bolgár és a román dolgozó munkája olcsóbb a magyarénál

Bulgáriában 11, Romániában 12,5, Magyarországon pedig 14 euró volt 2024-ben az egy órára jutó teljes munkaerőköltség. Szlovákia, Csehország és Lengyelország ennél egy szinttel magasabb sávban van.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.