A kormány lubickol a Lukoil-ügyben, de közben a megoldás is körvonalazódik
Nagyon erősen kihozta a politikai konfliktusokat Magyarország és Ukrajna, illetve az Európai Bizottság között a Lukoil-ügy. A sztoriról a kezdetektől lehet tudni, hogy nagyobb a füstje, mint a lángja, és már a megoldás is körvonalazódik.
Mi történt? Ahogy korábban írtunk róla, egy júniusban hatályba lépett ukrán szankció miatt leállt az orosz Lukoil olajszállítása Ukrajnán keresztül Magyarország és Szlovákia felé. A szankcióig ez az orosz cég biztosította a hazai olajimport harmadát.
A magyar kormány az első pillanattól azt állította, hogy a lépéssel az ukránok a hazai üzemanyag-ellátás biztonságát veszélyeztetik. Ez azonban még hosszabb távon sem igaz: Magyarország olajimportja Horvátország felől is teljes egészében biztosítható, és elképzelhető, hogy ez is lesz a megoldás.
A magyar és a szlovák fél mindenesetre az Európai Bizottság fellépését kérte Ukrajnával szemben az olajszállítások tiltása miatt, mondván Kijev megsérti az EU-Ukrajna társulási megállapodást.
Fejlemények: Szijjártó Péter külügyminiszter kedden Facebook-posztban kritizálta az Európai Bizottságot, hogy egy hét alatt semmit nem tett az ügyben. Azt is felvetette, hogy a szankció nem is Ukrajna, hanem a bizottság ötlete volt.
Az Európai Bizottság magyarországi képviselete egy nappal később szintén a Facebookon reagált. Azt írták, hogy felvették a kapcsolatot az érintett hatóságokkal, jelenleg várják tőlük a részletes válaszokat, mivel ezek hiányában nem tudnának megalapozott döntést hozni.
Szerdán az ukrán miniszterelnök is megszólalt az ügyben. Azt mondta, hogy mivel a szankció nem veszélyezteti az európai országok ellátását, így a tiltás megszüntetéséről szó sem lehet. Állítása szerint a lépést az Európai Bizottság is megérti.
Új információ, hogy a Portfolio szerint a korábbi hírekkel ellentétben nem lépett új importőr a Lukoil helyére, így júliusban valóban kevesebb orosz olaj érkezett Magyarországra, mint korábban. Ezt azonban nem az ukrán szankció okozta: valójában az oroszok blokkolták a szállítók kapacitásfoglalási lehetőségét.
Felülnézet: bár az oroszok felelősségéről szóló új információ szembemegy a magyar kormány kommunikációjával, a sztori politikai habosítása így is kifejezetten kedvező a kabinet számára.
Megfelelő tálalással jól felhasználható a legfontosabb belpolitikai üzenetek erősítésére: egyszerre támadható vele a „Magyarország szuverenitását veszélyeztető” EU és Ukrajna, illetve védhető az orosz kapcsolatok fenntartása.
Brüsszelben ugyanakkor az ügy elég erősen kihozta a bizottság és Magyarország konfliktusát. A Politico arról írt, hogy bár az Európai Bizottság vizsgálja az ügyet, de hajtani biztos nem fogja. Úgy látják ugyanis, hogy Magyarország nemhogy nem tett eleget az orosz olajról való leválás érdekében, de még növelte is függőségét. „Ki mint vet, úgy arat” – idézett egy bizottsági forrást a lap.
Mi várható? Közben a Portfolio szerint a helyzet megoldására két elképzelés körvonalazódik. Az egyik az, amit a kezdetektől mondtak szakértők: az eddigi gyakorlattal ellentétben az oroszok nem szállítják háztól házig az olajat, hanem már az orosz-ukrán határon átadják egy európai vevőnek.
Így az ukránok nem közvetlenül a háborút finanszírozó cégektől fogadnának el pénzt. Egy ilyen konstrukcióban a magyar Mol-nak is központi szerepe lehet.
A másik megoldás, ha lényegében megtörténik az orosz olaj kiváltása, és magyar kőolajimport (szinte) teljes egészében a Horvátországon keresztül futó Adria vezetéken érkezik be a jövőben. A vezeték kapacitása elég a magyar és a szlovák igények kielégítésére is.