Komolyan átrendezi az e-kereskedelmi piacot a Temu, a kereskedők a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordulnak segítségért.
Mi történt? A GVH-hoz fordul az Ecommerce Hungary (ECH) nevű, e-kereskedelmi cégeket tömörítő szervezet a Temu miatt.
Kontextus: a Temu nem csak a magyar e-kereskedők számára okoz fejtörést. A kínai vállalat olcsó, nagyon olcsó: az üzleti modell lényege, hogy a közvetítők megkerülésével közvetlenül a gyártótól lehet rendelni, emiatt pedig sokkal vonzóbb áron érhetőek el termékek, mint a konkurens cégek kínálatában.
Igen, de egyes számítások szerint a Temu olyan mélyen alááraz a piacnak, hogy hosszútávon ez nem fenntartható. Bőgel György, az ECH elnöke a G7 számára írt cikkben felhívta a figyelmet arra, hogy a Temu piacot vásárol magának, és kérdés, meddig hajlandó vállalni a veszteséget, a konkurens vállalatok pedig meddig tudnak kitartani, illetve adaptálódni ehhez a rohamhoz.
Számokban: a Wired magazin 2023 novemberében közzétett információi szerint a Temu jelenleg 30-35 százalékot veszít minden amerikai megrendelésen és 40 százalékot globálisan.
Alulnézet: a magyarok gyorsan rákaptak a Temu használatára, egy felmérés szerint azok közül, akik egyébként is szoktak külföldről terméket rendelni, 2023 utolsó 3 hónapjában 29 százalék már vásárolt a Temuról. Ez a teljes 3,9 millió fős hazai online vásárló bázis csaknem 9 százalékát jelenti 12 hét leforgása alatt.
Felülnézet: az utóbbi időben nemcsak az e-kereskedelem szereplői, hanem az európai autópiac is kezd kényelmetlen helyzetbe kerülni. A megugró árak egyre vonzóbbá teszik az olcsó és izgalmas funkciókat kínáló kínai villanyautókat, amik rohamosan terjednek az európai utakon, és a gyártók is folyamatosan érkeznek Európába.
Tech
Fontos