Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2020. szeptember 17. 12:42 Vállalat

Éles a határvonal a járvány nyertesei és vesztesei között, de a home office általában bejött a cégeknek

Felszívódó vásárlók, nem fizető ügyfelek, akadozó céges kommunikáció, vagy sikeres átállás a home office-ra és kapacitásproblémák a megnövekedett kereslet miatt – a járvány gazdasági hatásainak felmérésekor nem mindegy, hogy melyik szektorról és mekkora vállalatról beszélünk.

Több száz cégvezető töltötte ki az SAP-val közösen összeállított Digitális COVID Körkép kutatást a nyáron. Arra voltunk kíváncsiak, hogyan kezelték a járványhelyzet adta kihívást a magyar vállalatok, az egyéni vállalkozóktól a nagyvállalatokig. Előző cikkünkben bemutattuk egyebek mellett az idei árbevétel-várakozásokra, elbocsátásokra adott válaszaikat – ebből kiderült, hogy nagyobb a baj, mint gondoltuk, a cégek 60 százaléka számol csökkenő árbevétellel az idén. Most áttérünk arra, hogyan hatott a járvány a cégek belső működésére, kiemelve a több szektorban széles körben elterjedt otthoni munkavégzést, és kitérünk arra is, milyen megoldásokkal készülnek a vállalatok a jövőre. 

Az SAP Qualtrics platformjában készített felmérés nem reprezentatív, a válaszadók csaknem fele IT-cégtől, a szolgáltató szektorból, a kereskedelemből vagy pénzügyi területről érkezett.

Az első cikkben említett csökkenő árbevétel-várakozások nem meglepő fő oka a kereslet csökkenése, 10-ből 6 válaszadó szerint ez okozta a legnagyobb fennakadást, amit a beszerzési nehézségek és a cash-flow problémák követtek.

 

A vásárlók eltűnését főleg a járvány eddigi két legfőbb vesztes területét, a vendéglátást (10-ből 9 cég) és az autóipart (10-ből 8 cég) képviselő cégvezetők jelölték meg fő problémaként. A második legnagyobb gondot a beszerzési fennakadások jelentették – amit érdekes módon nem a hosszú, kontinenseken átívelő beszállítói lánccal dolgozó autóiparban, hanem a kis- és nagykereskedelemben jelöltek meg a legtöbben; itt a cégek fele választotta ezt az opciót is a kereslet csökkenése mellett. Elég csak a kézfertőtlenítő, az élesztő és a WC-papír iránti kereslet hirtelen megugrására és az ebből adódó készlethiányra gondolni.

A bankszektorban egészen más miatt fájhatott a vezetők feje. Itt majdnem egyforma gyakorisággal okoztak problémát a csökkenő kereslet (36 százalék) és a megnövekedett kereslet miatti kapacitásproblémák (32 százalék). Ennek lehetséges oka a banki ügyintézés telefonos és online csatornákra terelése, mert hirtelen sokkal több call centeres és back office munkatársra lett szükség, míg a fiókokban a korábbinál sokkal kisebb forgalom volt. A pénzügyi szektor mellett az IT cégeknél is máshol volt a fókusz, bár a megváltozott kereslet itt is a dobogó tetején végzett, rögtön utána a nem hatékony belső vállalati kommunikációt jelölték meg a legtöbben.

A home office, amit korábban csak elvétve alkalmaztak a cégek, már hónapok óta az új normális mindennapok egyik fő eleme. Felmérésünk szerint összességében sikeres volt az otthoni munkavégzésre való átállás, a válaszadók kétharmadának sikerült tevékenységét vagy annak egy részét az új struktúrában is folytatnia, sőt, 56 százalékuknál az infrastruktúra is készen állt az otthoni munkavégzésre. Ennek egyik magyarázata, hogy sok IT vállalat töltötte ki a felmérést. A válaszadók negyedénél nem volt megoldható az otthoni munkavégzés. 

 

A vállalatméret annyira nem befolyásolta az átállást home office-ra, mind a kisebb, mind a nagyobb cégek legalább felének sikerült azt bevezetnie. A tevékenységi kör annál inkább fontos tényező, itt esetenként csaknem 100 százalékos volt az átállás: az IT szektorban, a pénzügyi területen, a médiában és a mérnöki tevékenységeknél. Máshol viszont a válaszadók kevesebb mint 50 százaléka vezette be, mint a kis- és nagykereskedelemben és főleg a turizmus-vendéglátásban, ahol csak minden ötödik cég állt át – feltehetőleg részben – home office-ra.

Sokáig volt nagy kérdés, hogy elég hatékony-e a home office – a cégvezetők válaszai szerint a vállalati termelékenységet nem igazán befolyásolta, hogy hol végzik az emberek a munkát, bár többen jelezték, hogy az nagyban függ a vállalati területtől, munkakörtől és egyéni élethelyzettől.

 

Az összes válaszadó több mint fele szerint nem változott a vállalat működésének hatékonysága a home office miatt, és nagyjából ugyanannyian (17 százalék) vélték úgy, hogy csökkent, mint ahányan növekedést (18 százalék) tapasztaltak. Egy területen különösen bevált: a bankszektorban több mint kétszer annyian válaszolták, hogy nőtt a munkavállalók hatékonysága (29 százalék), mint ahányan a csökkenést jelölték meg (14 százalék). A szolgáltató szektorban dolgozók pont fordítva ítélték meg, ott inkább hatékonyságcsökkenést hozott a home office.

Rákérdeztünk arra is, hogy – a járvány első hullámából tanulva – milyen digitális, technológiai megoldások segítenének átvészelni egy hasonló krízist a jövőben.

 

Itt is több választ lehetett megjelölni, és nem meglepő módon a költségcsökkentést, a költségek nyomon követését támogató alkalmazást választották a legtöbben, amelyet szorosan követett a vállalati adatok digitalizálását segítő vállalatirányítási rendszer – mindkettő főleg a bankoknál, az IT szektorban és a kis-és nagykereskedelemben. Az autóiparban tevékenykedő cégeknek ezzel szemben az ipar 4.0-ás megoldásokba való befektetés lenne a legfontosabb, míg a szolgáltatási területen működő cégek a marketingmegoldásokat helyeznék előtérbe a költségcsökkentés mellett.

A válaszokból látszik, hogy egyik ágazatot sem hagyták érintetlenül a járvány gazdasági hatásai, de a mérték szektoronként és vállalatmérettől függően is jelentősen eltérő. A kezelést és a második hullámra való felkészülést ennek megfelelően a vállalaton belüli vagy szektoronkénti igényfelmérés alapján érdemes megközelíteni, nincs egyetlen, mindenhol érvényes megoldás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb száz cégvezetőt kérdeztünk meg, és kiderült, hogy nagyon komoly lejtmenetben van a magyar gazdaságCsaknem 300 cégvezető és vállalati döntéshozó töltötte ki az SAP-val közösen összeállított kérdőívünket. A válaszadók majdnem 60 százaléka árbevétel-csökkenést vár az idén, és minden ötödik cég 30 százaléknál nagyobb zuhanásra számít.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat felmérés hatékonyság home office járvány SAP termelékenység Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.