Tudjuk, hogy az új piaci ötletekre alapozott és szinte a semmiből gyors növekedést produkáló startup vállalkozások egyik fegyvere a diszruptív működés, vagyis annak az igénye, hogy egy adott iparágat új szemszögből közelítsenek meg, és bizonyos esetekben fejreállítsák a működési modelleket. A régi, becsontosodott üzleti témák totálisan új megközelítése nagyon kockázatos, de a startup cégek és befektetőik tudatosan vállalják a magas kockázatot. Sokan el is buknak, de aki tényleg fel tudja forgatni a piacot, az nagyot nyerhet, és ez akkor is igaz, ha a győzelem gyakran abban nyilvánul meg, hogy a nagyvállalatok lenyelik az innovatív kishalakat.
Ennek fényében viszont elég érdekes a KPMG friss felmérésének eredménye. A tanácsadócég világszerte 1300 nagyvállalat vezérigazgatóját kérdezte meg a piaci trendekről, és többek között azt az eredményt kapta, hogy
a válaszadók 63 százaléka azt gondolja, hogy az általa vezetett céges szervezet felforgatja az iparágat.
A diszruptív megközelítés ikonikus alakja a nagyvállalati körben Steve Jobs, az Apple tulajdonos-vezére volt, és úgy tűnik, mintha a mai cégvezető többsége arra törekedne, hogy valami hasonlót vigyen véghez.
Igaz lehet ez ilyen arányban? – teszi fel a kérdést maga a KPMG. A szakértői válasz finoman utal arra, hogy a nagyvállalati vezérigazgatók meggyőződését nem feltétlenül úgy kell értékelnünk, ahogy elsőre gondolnánk:
Nehéz helyzetben van egy cégvezető, hiszen neki el kell hinnie és hitetnie, hogy a vállalata képes megfelelően lépni. Sokkal inkább a vágyat kell értékelni
– írják a KPMG összefoglalójában.
Egyáltalán nem biztos, hogy a felforgatást mindig a teljes értékláncra kell érteni – teszik hozzá. Sok piacon arról van szó, hogy csak egyes lépéseket érint a változás, míg a fő tevékenység modellje gyakran érintetlen marad. A tendencia mégis fontos, mert ezek olyan hatékonysági, versenyképességi, piacszerzési vagy növekedési lehetőségeket nyitnak meg, amelyek újrarendezhetik a piaci erősorrendet.
Ez történt az elmúlt években például a zeneiparban és a médiában, és a KPMG-nél most úgy látják, hogy ugyanez következik a bankszektorban és az autóiparban is.
Vállalat
Fontos