(A szerző az Accorde Alapkezelő portfóliómenedzsere.)
A kétezres évek egyik legjobban teljesítő amerikai részvénye a Boeing volt. A repülőgépgyártó valaha volt legnagyobb rendelésállománya a megújított 737-es sorozat, 737 MAX járataira érkezett, már 5000 darab fölött áll. Az eddig átadott kevesebb, mint 400 gépből már a második zuhant le öt hónapon belül Etiópiában. Milyen hatásai vannak és lehetnek a katasztrófáknak a Boeing árfolyamára és a piac egészére?
A Boeing a nem technológiai papírok között kimagasló szupersztár részvény volt, így alakult az árfolyam az 1997 és 2016 közötti húsz évben:
A részvény ereje és felülteljesítése szinte minden lényeges időhorizonton és kiemelt időpontban nagyon látványos:
Hihetetlen, de az igazi sikersztori még csak ekkor indult be. Az előző grafikon kék karikával jelzett végső pontja 2016. decemberében, 145 dolláros árfolyam mellett már egy sokéves komoly száguldás utáni ragyogó teljesítmény volt. A menedzsment jövőbe vetett bizalma azonban csak ekkor jött meg igazán. A vállalat vezetői 2016. december 9-én 14 milliárd dolláros sajátrészvény-visszavásárlási programot jelentettek be. Ez az akkori 93 milliárd dolláros piaci kapitalizáció 15%-ára rúgott. Az eredmény, ami az elkövetkező 2 évet és 3 hónapot illeti önmagáért beszél. Az alábbi chart a Boeing árfolyamát mutatja heti bontásban 2013 elejétől:
Az árfolyam 2016 decembere és 2019 márciusa között megháromszorozódott.
A 2016 végi sajátrészvény vásárlási programot 2017. decemberében még egy komoly osztalékemeléssel fejelte meg a cég. Ez a bejelentés jó példája volt annak, hogy mire költötték (akkor még csak szándékoztak költeni) az amerikai cégek a Trump adócsökkentéséből náluk maradó többletpénzüket. A Boeing az elmúlt öt évben nagyon komoly mennyiséget vásárolt vissza a tőzsdén forgó részvényeiből. A 2011 és 2018 közötti időszak év végi részvényszáma látható millió darabban az alábbi grafikonon:
A 2013 végi darabszámhoz képest a csökkenés 182 millió részvény, ami az akkori állomány 23,7 százaléka. Öt év alatt közel a részvényei negyedét vásárolta vissza a Boeing a tőzsdén.
A komolyan javuló marginok mellett ez is érdemben javította az egy részvényre jutó eredményt. Az alábbi ábrán a Boeing éves árbevétele látható milliárd dollárban 2015 és 2020 között (a 2019-es és 2020-as adat a Bloomberg elemzői konszenzusa):
Jól látható, hogy a részvényárfolyam száguldását nem az árbevétel növekedése hajtotta 2015 és 2018 között, hiszen az mindössze 5 százalékkal nőtt. Szemben ezzel az egy részvényre jutó éves eredmény (EPS, earnings per share) egészre kerekített dollárértéke a következő a hasonló időszakban (a 2019-es és a 2020-as év itt is a Bloomberg konszenzus):
Ez mutatja, hogy a 2015 és 2018 közötti 5 százalékos árbevétel növekedés mellett az EPS duplázott. Az etióp légikatasztrófa hatásait még nem mutató elemzői várakozások szerint 2015 és 2020 között mindössze 23 százalékos árbevétel emelkedés mellett triplázni tudja a Boeing az egy részvényre jutó eredményétt.
A repülőgyártó részvény a tipikus példa arra, ami miatt rengetegen aggódnak amiatt, hogy az amerikai vállalatoknál az idei évben komoly profitbuborék alakulhat ki. A Boeing 2010 és 2018 között a működési cash-flowját 3 milliárd dollárról 15 milliárd dollárra növelte. Ezt úgy érte el, hogy felhasználva a folyamatosan növekvő rendelésállományát repülőgépeinek vásárlóitól előrefizetéseket tudott begyűjteni, míg a szállítóinak késleltetni tudta a kifizetéseket. A cég cash-flow növelési stratégiája természetesen csak magas rendelésállományok, növekvő gyártás és szállítás mellett tartható fent. Ilyen volt például a 2017-es év, amikor 763 repülőgépet szállítottak le, miközben 912 repülőgépre érkezett rendelés.
Ez volt a Boeing részvények sikertörténete a kétezres évekből. Az árfolyam a válság előtti csúcs ötszörösére, a válság mélypontjához képest pedig húszszoros értékre emelkedett.
A Boeing már 2006 óta tervezte a 737-es sorozatának a megújítását. Ez a folyamat többszöri halasztás után 2011 nyarán gyorsult fel, amikor az American Airlines 260 darab Airbus A320-as repülőgépet rendelt, megtörve az amerikai légitársaságnál meglévő Boeing-monopóliumot. Az új 737 MAX sorozat első repülésére végül 2017. májusában került sor. A sorozat legnépszerűbb darabja a 737 MAX 8, ami a megrendelések 60-65 százalékát adja.
A 737-es megújítása során növekedett az utazási távolság és javult az üzemanyag felhasználás hatékonysága. Jelenleg havonta 59 ilyen gépet képes legyártani a Boeing. A sorozat a Boeing történetének a legnépszerűbb gépe lett.
Az 1960-as évektől kezdve a cég hozzávetőleg 10 ezer darab 737-es gépet adott el. Kevesebb, mint két évvel az első repülés után ezzel szemben a 737 MAX-ra már 5111 darab megrendelése volt a gyártónak, amiből 350 repülőt szállított le (2019. január 31-i adatok). A 737 MAX-ok listaára 120 és 135 millió dollár között mozog, ami így 600 milliárd dollár fölötti rendelésállományt jelent.
Ebből is látható, hogy mekkora a probléma jelenleg a Boeingnél. A kevesebb mint 400 eladott példányból már kettő lezuhant, ami fél százalékos arány. A 2018. október 29-i indonéz légikatasztrófában 189 halálos áldozat, míg a 2019. március 10-i etióp szerencsétlenségben 157 haláleset volt. A felszállás utáni katasztrófák körülményei kísértetiesen hasonlóak voltak. Az etióp balesetet követő három napban már világszerte szinte mindenki a földre parancsolta a sorozat repülőit.
A Boeing vizsgálatának lezártáig és a repülőgépek szoftvereinek a frissítéséig valószínűleg nem is engedik repülni a 737 MAX-okat. Több mint 40 ország, az elsők között Kanada, majd a héten már az USA is felfüggesztette a 737 MAX gépek repülési engedélyét, a cég szerdán sajtóközleményben maga javasolta a vizsgálat idejére a gépek használatának felfüggesztését.
Az árfolyamreakció eddig meglehetősen visszafogottnak mondható. Napi bontású grafikonon a Boeing részvények árfolyama így alakult 2018-ban és 2019 eddig eltelt részében:
A chartot nézegetve a következő dolgok állapíthatók meg:
A katasztrófák sajtóját nézve, a céget érintő negatív reputációt látva, a jövőbeli fejőstehén 737 MAX gépek repülési biztonságának a megkérdőjeleződését érzékelve én azt látom, hogy a Boeing részvények elementárisan erősek maradtak. Nézve az előbb felsorolt tényeket, nem jut eszembe más, minthogy: ez bikapiac.
A Boeing részvények a nagyon rosszul strukturált, de még mindig sokak által követett Dow Jones index legnagyobb súlyú papírjai. Az index súlyának a 11 százalékát adják. Köszönhetően ennek, és annak, hogy ez a részvény a legnagyobb dollárérték forgalmú nem-technológiai amerikai részvény, a papír mozgásait kiemelt figyelem követi. Emellett az új erőre kapó 2019-es emelkedés ikonikus papírja is volt eddig a Boeing.
A Boeing részvények kiemelt fontossága miatt a hétvégi katasztrófa hírei egy igazi piaci erőfelmérő naphoz vezettek hétfőn. Az ilyen vezető papírokat érő hírek az egész piacra kihatnak és alapvetően háromféle (egynapos) összpiaci reakció létezik rájuk:
A Boeing a borzalmasan negatív keddi és szerdai hírek ellenére a hétfői nyitóárhoz képest kicsit emelkedett a szerdai zárásig. A széles piac kedden és szerdán is tovább emelkedett.
A jelenlegi amerikai piacon nagyítóval kell keresni az eladókat. Akik az óriási forgalmú Boeing napokon eladtak, a kapott pénzt minden valószínűséggel azonnal valamilyen másik részvény vásárlására költötték. Ezt kiválóan mutatja a vezető technológiai index (Nasdaq-100) alakulása 2019-ben órás gyertyákkal:
A grafikonon a zöld nyíl mutatja 2019 első kilenc hetének az emelkedését. A piros nyíl az év első eső hete volt a múlt héten. A kék téglalap pedig az elmúlt három nap emelkedése. Új 2019-es csúcs. A Boeing részvénybe beleadtak, de cserébe széttépték például az Apple, Google és Facebook részvényeket. A piaci emelkedés ereje töretlen maradt.
Zárásként néhány szóval érdemes még visszatérni a Boeing részvényeire. A most következő árfolyammozgás szinte teljesen előrejelezhetetlen. Az indonéz és etióp gép lezuhanását leszámítva nagyon erős fundamentumok mellett sokan tartják vételi lehetőségnek a mostani részvénypiaci turbulenciát. Ők abban bíznak, hogy a szoftveres problémák megoldódnak. Az eladók velük szemben nem kockáztatnak és látva a piac erejét más papírokat keresnek.
A Boeing részvényekkel kapcsolatban szerintem 2019-ben és 2020-ban minden egy dolgon fog múlni. Lesz-e harmadik eset? Ha igen, akkor a még mindig erős részvénypiaci bizalom a repülőgépgyártó iránt egy villanás alatt fog elillanni. Ha nem, akkor szép lassan helyreállhat a bizalom.
Vállalat
Fontos