A 2008-ban kirobbant pénzügyi válságnak volt egy pozitív hozadéka a magyar gazdaság szempontjából: több nyugat-európai vállalat döntött úgy, hogy a kelet-közép-európai régióba helyezi át termelésének egy részét, javítva versenyképességét. Azért érte meg ideköltöztetni néhány gyártósort, mert itt olcsóbb a munkaerő, és sok esetben még állami támogatást is kaptak a cégek a beruházásaikhoz. Akkor még nem volt munkaerőhiány sem, válogathattak a dolgozók között. Nagyrészt az egyszerű gyártási, vagyis az alacsony hozzáadott értéket képviselő kapacitást hozták át a nyugati vállalatok a régióba.
Magyarországot leginkább a német cégek választották. A döntésben az is szerepet játszott, hogy itt már rengeteg autógyár és beszállítói üzem működött. Bár a külföldi vállalatok magukkal hozták a termelési technológiát, de a gyártósorok összehangolását és az új, automatizált gépsorok készítését esetenként már a helyi, vagyis a magyar cégekre bízták.
Ez a folyamat lehetőségeket teremtett az olyan hazai kis- és közepes vállalatok számára is, mint a veszprémi Flexmont Kft. A 80 százalékban az autóiparnak dolgozó cégnél olyan automata szerelősorokat készítenek, amelyek valamilyen részegységet gyártanak le. Az egyre több megrendelésnek köszönhetően a cég forgalma 2011-től dinamikus növekedésnek indult, hat év alatt megnégyszerezte árbevételét.
A vállalatnál jelenleg 126-an dolgoznak. Az üzemben nem egyszerű összeszerelés zajlik, hanem nagy hozzáadott értékű termelés, az automatizált gépsorok tervezése és legyártása ugyanis összetett feladat.
Miközben a legtöbb gyárban a fizikai dolgozók dominálnak, a Flexmontnál a mérnökök aránya 40 százalék, más osztályokkal együtt majdnem minden második munkatárs szellemi foglalkozású.
A megrendelők között olyan beszállítók vannak, amelyek biztonságiöv-feszítő rendszereket, ülésmagasság-állító berendezéseket, kerék- és kormányszenzorokat vagy éppen kamionok dobfékrendszerét készítik.
A Flexmont nem ma kezdte a szakmát, rendszerváltás előtti jogelődje a Bakony Művek volt. Az állami vállalat 1974-ben vásárolta meg a német Bosch egyik licencét, ezzel indult a gyártósorok építése a vállalatnál.
Élet
Fontos