Összeomlott Jamie Oliver két vendéglőből álló minilánca, a Barbecoa. Londonban az egyik központi egységnek hétfőn be kellett zárnia, a vállalkozás pedig csődben van. A Pucér szakácsot ugyan nem kell félteni, mert étterem-birodalma sok lábon áll, a számok és a szakmai vélemények azonban egyaránt arra utalnak, hogy üzletileg nincs rendben a vállalkozása.
Jamie Oliver az ezredforduló környékén vált világhírűvé, miután egy tévéstáb felfedezte a benne rejlő celeb lehetőségét egy londoni étteremben. A Naked chef néven futó brit sorozat jól lovagolta meg a tévés gasztrománia felfutását, és Jamie Oliverből gyorsan nagyon értékes világmárkát épített.
A marketing kezdetben tökéletes volt, Oliver számos szimpatikus projektbe vágott bele, olyan éttermet nyitott például, ahol fiatal munkanélkülieket vezetett vissza a munka világába, és főzőiskolája is rendhagyó módon az egyszerűbb, otthon is könnyebben megvalósítható receptekből indult ki.
A Financial Review-nak nyilatkozó szakértők szerint azonban az olasz étteremláncával túllőtt a célon, mert azt nem építették fel rendesen, szellemisége kevésbé illett az addigi marketing fő vonalába. Jamie Oliver és tanácsadói azt hitték, olyan erős a személyes márka, hogy bármit megtehetnek, bármihez nyúlhatnak, úgyis arany lesz belőle. Nem így lett.
Az olasz éttermek világpiacán olyan zsúfoltság van, hogy oda még Jamie Olivernek is nehéz volt betörnie, annál is inkább, mert a jelek szerint nem állt a hadjárat mögött megfelelő tőke. Amióta megnyíltak az éttermek, egyszer sem frissítették az étlapot, és az étterembelsőket sem, egyszerűen csak kiírták a bejárat fölé a Jamie Oliver nevet, és arra számítottak, hogy az elég lesz. Nem lett elég, ezért 13 éttermet be kell zárni, 11 helyen pedig le kellene alkudni a bérleti díjakból, mert a lánc 70 millió angol font adósságot halmozott már fel.
Oliver éttermei nem tudták kitermelni az időközben elszálló bérleti díjakat, ennek pedig elsősorban az lehet az oka, hogy Oliver az utóbbi időben már kevesebbet szerepel a médiában. Márpedig a celebséghez kötött üzleti modell csak akkor működik, ha a celeb iránti nagy érdeklődés folyamatos. Ha ez nem marad fenn, akkor a sztár egyszerűen kimegy a divatból.
Az olasz éttermek és a Barbecoa mélyrepülésével szemben azonban a szakács cégbirodalmának művészeti és kiadói ága, a Jamie Oliver Limited nem áll rosszul, a szakácskönyveket még mindig sokan vásárolják világszerte. Ez a társaság nagy haszonnal dolgozik, 2016-ban 15,3 millió font bevétel mellett egészen magas, 3,9 millió font nyereséget ért el.
Élet
Fontos