A nálunk is jól ismert Costa Coffee brit anyacége, a Whitbread arról számolt be, hogy tavaly szeptember és november között 1,5 százalékkal csökkent a bevétele a kávézókban. A főleg benzinkutakhoz kihelyezett kávéautomatáknál viszont a bevétel 6,7 százalékkal emelkedett, vagyis nem a kávéval van a probléma, hanem azzal, hogy a nagy kávézóláncokba kevésbé járnak az emberek.
Alison Brittain vezérigazgató a Guardiannek azt mondta, ugyanazzal a jelenséggel küzdenek, mint bármilyen más üzlet: a vevők egyre nagyobb része az interneten vásárol, és kevesebbet jár a fizikailag is létező boltokba. Ő azonban optimista, szerinte az emberek szeretnek együtt lenni, találkozni, beszélgetni egy nagy habos kávé mellett, ezért a Costa biznisze alapvetően nincs veszélyben. A bevételek erősítésének érdekében azonban mégis kénytelenek az automatáknál és az olyan helyeken erősíteni, ahol az autóból is lehet kávét rendelni.
Hogy nem megy minden rendben, arra az is utal, hogy az új üzletek teljesítményét nem számolva a teljes angliai értékesítés csökkent, igaz csak 0,1 százalékkal, de erre a cég történetében még csak egyszer volt példa, a tavaly februárban zárult negyedévben. Elemzők szerint a Costa problémája a netes kereskedelem mellett a kis kézműves kávézók terjedése, amely elszívja a kereslet jelentős részét, és ezzel a divattal nagyon nehéz lesz megküzdeni a nagy hálózatos szereplőknek.
A hálózat magyar egységeit működtető L-Coffee Kft.-nek a legutóbbi adatai 2016-ból érhetőek el, ezek szerint akkor még biztosan jól ment az üzlet, az 1,6 milliárd forint éves árbevétel növekedést mutatott, a nyereség pedig 24,8 millió forint volt.
Élet
Fontos