Az Európai Unió Bírósága szerdán a taxival azonos szolgáltatásnak minősítette az Uber tevékenységét, így ezentúl az egész EU-ban ugyanazok a szabályozások vonatkoznak rá, mint bármelyik adott, helyi személyszállító vállalkozásra.
Az Uber azzal érvelt az eljárás során, hogy egy technológiai platformként működik, ami összeköti az utasokat a független sofőrökkel, így nem tekinthető taxitársaságnak. A technológiai szektor régóta várta a döntést, hiszen más, elektronikus piactérként működő cégek számára is precedensként szolgálhat a jövőben a bíróság ítélete.
A döntés ellen nem lehet fellebbezni, így ezentúl az Uber a jövőben kizárólag az adott tagállami, helyi szabályozás által előírt jogosítványok és engedélyek birtokában végezheti a tevékenységét. A személyszállító fuvarozókra vonatkozó szabályok tagállami, de akár városi szinten is különböznek az EU-ban, így a döntés mindenhol kicsit mást jelent. Ám a végeredmény mindenhol ugyanaz: az Uber taxisokkal szembeni versenyelőnye minimálisra csökken.
A bírósági döntéstől függetlenül az Uber olyan új felhasználói igényeket teremtett, aminek ha egy szolgálató nem tud megfelelni, akkor hátrányba kerül a piacon. Boros Árpád, a KPMG közlekedési és gyártási szakértője szerint ez látható a magyar piacon is, hiszen Budapesten mára alapfunkció lett a mobilos rendelés mellett a mobil applikáción keresztüli kártyás fizetés és a kocsikövetés is.
A magyar kormány már 2016-ban meghozta azt a törvényt, amely alapján az Uberre és a hasonló közösségi fuvarmegosztó szolgáltatókra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a taxisokra, aminek hatására az Uber kénytelen volt elhagyni a magyar piacot. De nem csak nálunk háborodtak fel a taxisok a tisztességtelen versenyre hivatkozva, már Bulgária, Dánia, Olaszország, Franciaország és Németország is – eredeti formájában – kitiltotta a szolgáltatást a piacról.
Tech
Fontos