Rengeteg autós számára okoz fejtörést, ha pótalkatrészek között kell választani, különösen, ha a biztonságot befolyásoló részegységről van szó. Laikusként nagyon nehéz eldönteni, hogy érdemes-e megvenni a gyárit, esetleg más, drágább alkatrészt, vagy ezek nem tudnak sokkal többet, mint az olcsóbb alternatívák.
Szerencsére az alkatrészeket időnként hozzáértők is tesztelik, így tett nemrég a német ADAC autóklub a fékszettekkel, amelyeket egy előző (7-es) sorozatú Volkswagen Golfon tett próbára. A gyári pótalkatrész mellett Brembo sportféket, egy Zimmermann korrózióvédő bevonattal ellátott fékszettet, egy ATE kerámiaszettet, az olcsóbbak közül pedig egy Bosch és egy Ridex fékszettet teszteltek. A fékeket a biztonság, az élettartam és környezeti szempontok alapján hasonlították össze.
Az ADAC tesztjében két különböző fékezési ciklust vizsgált – egyet átlagos, egyet pedig nagyobb terhelés mellett -, ami alapján meghatározta a fékteljesítményt és a kopást. Ennek azért van jelentősége, mert habár a teszt minden terméke megfelel az európai (UN-R-90) szabványnak, a kopás miatt változhat a fékteljesítmény, és nem mindegyik fék bírja ugyanolyan hosszú ideig. A szabvány ezzel együtt persze fontos, ez az oka annak is, hogy a legrosszabb fékteljesítmény (fékút) csak egy méterrel marad el a legjobbtól.
Sokszor hallani, hogy a gyári alkatrészeknél az esetek többségében nem talál az ember jobbat, ez azonban ezen a teszten nem igazolódott be. Az első helyet az ATE 250 eurós (88 ezer forint) fékszettje szerezte meg, mert bár a VW gyári alkatrésze a fékezési értékei alapján felülmúlja, de sokkal kevésbé tartós, ráadásul jóval drágább. A legjobb fékteljesítményt a Brembo alkatrészei érték el, de az előnyt elveszítik a tartósságnál, mivel nagyon gyorsan kopnak.
Tisztességes értékeivel a Bosch fék jó alternatíva az olyan árérzékeny sofőrök számára, akik ritkán vezetnek meredek lejtőkön vagy nagy terheléssel. A Ridex fékje viszont csalódást okoz a fékteljesítmény és a kopás szempontjából is, ezt a féket ajánlja legkevésbé az oldal.
A végső sorrend így néz ki az összesített pontszámok alapján, a német szokásoknak megfelelően az alacsonyabb pontérték jelenti a jobb teljesítményt:
Helyezés | Termék | Összpontszám | Ár (euró) |
1. | ATE | 1,7 | 250 |
2. | VW gyári fék | 2,3 | 432 |
3. | Brembo Xtra line | 2,3 | 291 |
4. | Zimmermann CoatZ | 2,5 | 239 |
5. | Bosch | 2,5 | 117 |
6. | Ridex | 3,5 | 100 |
Részletesebb értékelésért érdemes felkeresni az ADAC honlapját vagy az adatokat feldolgozó auto-motor-und-sport.de cikkét. Az összkép mindenesetre az, hogy a gyári alkatrész technikailag jól szerepelt, de ár-érték arányban mégis rosszabb választás, mint több versenytárs, amelyek közül a minőségét tekintve egyedül a Ridex lógott ki lefelé, még éppen beleférve az elfogadható kategóriába.
Tech
Fontos