Vajon a magyar influencerek bagóért is elvállalnak bármit, hogy meg tudjanak élni? Igaz-e, hogy a videojátékokat streamelő vloggerek degeszre keresték magukat a vészhelyzet alatt? Ez a két legfontosabb legenda, amelyet az influencerekkel kapcsolatban a koronavírus-járvány alatt hallani lehetett, ezért utánajártunk a valóságtartalmuknak.
A koronavírus-vészhelyzet a leginkább az utazós vloggereket és bloggereket érintette a legsúlyosabban, hiszen a globális határzárak miatt le kellett mondják az útjaikat. Meghiúsult a világ legnagyobb mobilkiállítása, de például a divatmárkák is sorra mondták le az influencereknek rendezett eseményeiket. Ugyanakkor a lifestyle témában alkotók otthoni vagy kerti tippekkel-trükkökkel még ebben az időszakban is elszórakoztathatták követőiket még akkor is, ha a sminktippek az otthon maradók körében nem voltak népszerűek.
Csiszár Gergő, a nemzetközi és hazai piacon egyaránt aktív Post for Rent influencerügynökség vezetője szerint a négy fal közé kényszerült influencereknek kreatív megoldásokkal kellett előrukkolniuk a “túléléshez”, ami végső soron jót tett a tartalmaknak. Arra is van példa, hogy valaki pay-per-view üzleti modellben online követhető HIIT edzéseket hirdetett meg. Az összesen hat internetes órára 687-en vásároltak jegyet, így a véleményvezér nem csupán pótolta, de felül is múlta a járvány előtti bevételeit.
Az online közvetített videojátékok nézettsége is jócskán megemelkedett a karantén alatt – mondta el a G7-nek Farkas Dániel, a Star Network influencerügynökség szakmai vezetője. Ő úgy véli, hogy a legnépszerűbb hazai gaming vloggerek jól is ki tudtak jönni a helyzetből, mivel az ő videóik nézettsége a karantén alatt olyan mértékben megnőtt, hogy a megtekintések után a Google két-háromszor akkora összegű reklámbevételt fizetett ki nekik, mint a járvány előtti időszakban. Ez a bevételegyébként csak a legsikeresebb magyar gamerek esetében jelent több százezres nagyságrendű tételt.
Ugyancsak a videojátékos tartalmak nézőszámának növekedéséről számolt be Vigh Attila, a Montwerk Media online marketingügynökség vezetője, szerinte azonban a nézők számának növelése mellett a játékokat streamelő vloggerek száma is nőtt, mivel a karanténból ez egy kézenfekvő megoldásnak tűnt. Például a YouTube-on már jelen lévő Mogács Dániel dumaszínházas humorista is a járvány alatt indított videojátékos csatornát a Twitchen, amelynek tartalmait előfizetés birtokában lehet megnézni.
Ugyanakkor Vigh Attila szerint árnyalja a játékstreamelők rózsás helyzetét, hogy mivel a járvány alatt külön marketingtevékenység nélkül is rendkívül kelendőek voltak a számítógépek és alkatrészeik, a készletek pedig korlátozottak voltak, az amúgy is kicsi magyar piacon a gyártók mérsékelték online szponzorációs költésüket.
Márciusban és áprilisban a nemzetközi és a helyi márkák egyaránt behúzták a kéziféket az onlinemarketing-költésben, az eredetileg erre a célra elkülönített összegüket jellemzően stabil működésük fenntartására fordították – mondta Csiszár Gergő. Ez a nemzetközi statisztikákban is jól látszik: a LaunchMetrics kifejezetten divat-, és szépségiparra vonatkozó számai szerint a február közepi 35 százalékról áprilisra mindössze 4 százalékra esett a szponzorált bejegyzések aránya.
Idővel azonban az internetes marketing szempontjából kedvezőbb lett a helyzet, mert a járványhelyzet elhúzódása miatt teljesen ellehetetlenülő rendezvényekre elkülönített kereteket csoportosították át online aktivitásokra, hiszen ez hatékony kommunikációs platformnak bizonyult. A hazai márkák közül a Magyar Telekom például gyerekfoglalkoztató tartalmakkal állt elő a YouTube-on, a Microsoft pedig egy csaknem teljes hónapig zajló online videós fesztivállal népszerűsítette havidíjas játékszolgáltatását, vloggerek bevonásával, péntekenként interneten közvetített koncertekkel.
Farkas Dániel tapasztalatai szerint a járvány alatt legfeljebb a harmadával lehetett olcsóbban együttműködési szerződést kötni a magyar véleményvezérekkel, mint korábban.
Vigh Attila szerint sem volt jellemző, hogy a vloggerek bagóért elvállaltak volna a vészhelyzet alatt a munkákat. Ez szerinte nem is meglepő, hiszen ebben a szakmában teljesen megszokott, hogy olykor hónapokig nem érkezik nagy összegű megbízás, így a rutinos vloggerek már eleve tartalékoltak az ilyen időszakokra, így a koronavírus három hónapját is átvészelhették.
Mindhárom megkérdezett szakember szerint júniusban kezdődött meg az aktivitások újraindulása, a tavasszal a vírus miatt lemondott kampányok közül sokat június közepétől indítanak útjára. A lokális márkák kampányai gyorsabban, a világmárkáké a hosszabb átfutás miatt kis késéssel indulnak újra.
A Business Insider cikke rámutat, hogy a karantén alatt az influencerek otthon is képesek voltak legyártani a márkák megbízásából készült tartalmakat, mialatt a profi fotó-, és videóstúdiók közül sokan ideiglenesen bezártak, és a különleges helyzetben a házi gyártású tartalmak alkalmazása sem volt ciki a márkákra nézve.
Csiszár Gergő egyébként kifejezetten optimistán látja a folytatást. Szerinte a koronavírus-vészhelyzet alatt sok olyan cég is nyitott az influencer marketing felé, amely korábban nem élt ezzel az eszközzel. Hasonló megállapítások olvashatók a Launchmetrics jelentésében is, mely szerint koronavírus nyomán átalakul ez a piac, a nagy, globális márkák a korábbinál aktívabban fogják használni a digitális csatornákat. Mivel a fizikai rendezvények háttérbe szorulnak, az élő online közvetítések kerülnek majd előtérbe.
Ehhez a jelenleginél precízebb, okosabb mérések alkalmazására is szükség lesz a Launchmetrics szerint: önmagában a magas követőszám már rég nem releváns, hanem az engagementet, a felhasználói interakciókat mérik. De a tanácsadó cég szerint ez sem elég megbízható, a hirdető márka befektetésének megtérülését kimutató ROI mutatókat is kínáló megoldásokra van szükség.
A jelentés készítői szerint az influencerek által készített tartalmak kevésbé fognak direktben egy-egy márka termékére fókuszálni, és ezzel párhuzamosan átalakul majd a működési modell is. Inkább a márkák fognak a termékeikhez passzoló tartalmakat előállító véleményvezéreket keresni, míg jelenleg inkább az influencerek igazodnak egy-egy márka kéréseihez a tartalomgyártás során.
Tech
Fontos