A köznyelvi fordulat szerint aki megpróbálja újra feltalálni a kereket, az bolond. Rossz információkkal rendelkezik, nem látja a saját helyét, nem érti talán a piacot sem, és ezek miatt a bukás felé tart. Ha esetleg sikerrel járna, akkor sem nagyon van szükség arra, amit csinál.
A köznyelv természetesen téved. A kerék az a tárgy, amit folyamatosan újra feltalálnak. Az egyiptomiak által talán használt fagörgők helyét átvették a harci szekerek teli kerekei, majd a küllős kerekek, amik a vasalástól – kompozit anyag! – tartósabbá váltak. Végül sok tökéletesítés után megérkezünk a 3D-nyomtatott könnyűfém felnikhez és olyan gumikeverékekhez, amiknek egy négyzetcentiméterében több tudomány van, mint az első automobilokban.
A Boosted elektromos rolleres és gördeszkás cég az anyagtudományt hívta segítségül, hogy a csuklót megerőltető városi közlekedést kényelmesebbé tegye. A 105s nevű kerekek egyrészt nagyobbak – 105 milliméter átmérőjűek – ami eleve nagyobb sebességet tesz lehetővé. Még fontosabb, hogy az új gumi üreges felépítésű, nem teljesen tömör, így egy repedésbe beleszaladva össze tud nyomódni, átvéve az ütődés egy részét. Az eredmény kevésbé pattogós, rázós, az utast jobban kímélő haladás. Ehhez pedig csak egy kis anyagtudományra és dizájnra volt szükség.
A levegő nélküli gumik nem csak a gördeszkákon jelenhetnek meg. Az önvezető autók kiegészítőjeként gondolnak az ilyen dizájnú abroncsokra a gyártó cégek. A gondolat logikus, a robotautóból nem száll ki a robotsofőr, hogy a parkolóban szakértő rugdosással ellenőrizze, megfelel-e a nyomás a gumikban.
A Bridgestone által évek óta fejlesztett AirFreeConcept nevű gumihoz annyi köze van maximum a levegőnek, hogy át tud rajta fújni a szél. Az izgalmasan lyukacsos, döntött küllőkre emlékeztető belső felépítésű abroncs jelenleg könnyű járművekre szerelhető fel, amelyek nem haladnak gyorsabban 60 kilométer/óránál, vagy persze biciklikre. A cég szerint az új kerék gördülési ellenállása megfelel a hagyományos gumiénak.
A nem felfújós autógumi több mint tíz éve létezik, de a hagyományos autókon nem terjedt el. Az egyetlen komoly előnyük – nem lehet kiszúrni ezeket a gumikat – azoknál a járműveknél jelenik csak meg, amelyeknél fontos a karbantartásigény csökkentése.
Némi reményt jelent még a rendkívül dizájnos guminak az is, hogy az elektromos autók gyártói minden megspórolt kilónyi súlynak örülnek, mert ez plusz hatótávot eredményezhet.
A súlycsökkentésre extrém és kevésbé extrém próbálkozások is vannak. Ilyen a Continental moduláris, elektromos autókra szánt kereke, ami sajnos a semmitmondó New Wheel Concept névre hallgat.
A több darabból összerakott kereket már úgy tervezték meg, hogy a fékezések többségét az elektromotorral megoldó autók igényeit elégítse ki. A súrlódáson alapuló fék használatakor az energia elvész, míg a motorfék egy villanyautóban visszatáplálja az energiát az akkumulátorba. A New Wheel Concept másik érdekessége, hogy alumíniumból készül – ilyet már láttunk persze -, így pár dekát meg lehet spórolni a kerék súlyán.
A súlyon való spórolás mesterét azonban máshol kell keresni. A kaliforniai HRE volt az a cég, amelyik elkészítette a világ első 3D-nyomtatással legyártott titánfelnijét. A HRE3D+ nevű jószág dizájnjáról vagy idegen űrhajók alkatrészei vagy kis szériás luxus konyhai robotgépek aprítóbetétei juthatnak eszünkbe. Az egészen biztos, hogy az ilyet választók nem csak a vékonyka küllőket, hanem a köztük lévő nagy lyukakat is busásan megfizetik, ha egyszer a piacra kerülnek a 3D-nyomtatott darabokból kézzel összeszerelt felnik.
A keréktervezés másik iskolája nem az egyszerűsítés felé mozdulna el. Divatos hívószavakkal – nyugalom, nem a blockchain – és technológiával telepakolt gumik is vannak már a tervezőasztalon. A Pirelli, az Ericsson, az Audi és számos más cég közös bemutatót szervezett a Pirelli Cyber Tyre nevű jószágnak. A high-tech gumi szenzorokat is tartalmaz, és az 5G hálózaton továbbítja a közlekedés többi résztvevőjének, hogy hol lehet megcsúszni egy nagyobb tócsán.
A cég idén bemutatott egy versenyzéshez vagy legalábbis pályanapokon való részvételhez kifejlesztett gumit és appot is. Ez az amatőr sofőröket informálja a guminyomásról, hőmérsékletről, és még tippeket is ad, hogyan lehetne javítani a köridőn.
Hasonló funkciókat – szenzorokat és magát az úthoz állító gumit – ígér a Hankook is a tavalyi Design Innovation projektjének részeként bemutatott okosgumikkal. A cég évente egy-két dizájndíjat nyer a futurisztikus ötleteivel, ám ezek a termékek a mindennapokban nem jelennek meg.
Ahhoz természetesen kérdés sem fér, hogy a futurisztikussági versenyt a Goodyear 2016-os koncepciója nyeri. A Future Tire nevű jószág lényegében egy gömb, a négy ilyenre – és egy mágneses mezőre – ráültetett autó pedig úgy cikázik vele a forgalomban, mint egy szabadnapos bárkocsi. A mintázatát biomimikri ihlette, és még vizes úton sem csúszik meg úgy, mint egy hagyományos gumi. Ráadásul a beépített szenzoroknak hála képes úgy állítani magát, hogy egyenletesen kopjon és maximálja az élettartamát.
Egyetlen hátránya, hogy egyelőre sem a gumi, sem a hozzá való autó nem létezik, de az ötlet pazar. Az információt a saját autójának is elküldi a gumi, amely így az útviszonyokhoz igazíthatja a vezetéstámogató rendszerek beállításait.
Tech
Fontos