A technológia lényegében készen áll, már csak a gyakorlatba kell ültetni a rendszert. A Die Zeit a Roland Berger tanácsadó cég tanulmánya (pdf) alapján azt írta, a legnagyobb valószínűséggel 2020-ban, Dubajban, Los Angelesben, Dallasban és Szingapúrban indulhatnak el az első dróntaxi-helikopterjáratok.
A szolgáltatás 2023-ban élesedhet, vagyis a nagyközönség ekkortól veheti igénybe a dróntaxi-szolgáltatást. Az első időszakban még pilótával repkedhetnek a városokban és az agglomerációban azok, akik nem akarnak a dugóban ülni. 2025-től viszont már pilóta nélküli helikopterek fognak közlekedni. A célállomást egyszerűen csak be kell ütni az applikációba és a gép magától odarepül.
Az elmúlt évtizedekben rengeteg hajmeresztő ötletet kapott fel a világsajtó, amiből aztán semmi sem lett. A Roland Berger szakértői szerint azonban a drónos utasszállítás tényleg el fog terjedni.
A helikopterek elektromosak lesznek, négy propellerrel, vagyis a jelenleg használt drónok mintájára alkotják meg a mérnökök. Néhány év múlva, amikor lezáródnak a tesztek, háromezer ilyen drón lesz, majd számuk 2030-ra 12 ezerre emelkedik. A század közepére már százezer elektromos helikopter szolgálja majd az utasokat a világ nagyvárosaiban.
Budapesten viszont nem valószínű, hogy ez elterjedjen ez a közlekedési eszköz. Elsősorban az olyan nagyvárosokban lesz népszerű, ahol mindennaposak a dugók és megfelelő számú felhőkarcoló áll rendelkezésre. A leszállópályákat ugyanis a magas épületekre, vagy pedig parkolóházak tetejére tervezik.
A leszállópályán kívül várótermet, és az akkumulátorok töltésére vagy cseréjére alkalmas infrastruktúrát is ki kell építeni. Az Aral már olyan benzinkutakat tervez, amelynek a tetején egy komplett drón-állomást lehet telepíteni.
A repülőutak tíz kilométeres távtól érik meg, és a tervek szerint legfeljebb a metropoliszok háromszáz kilométeres sugarú köréig terjednek majd a szolgáltatások.
Olyan cégek dolgoznak a projekten, mint a Daimler, az Airbus, az Uber, a Boeing, a Lilium Aviation és a Volocopter. A Bosch például már a szenzorokat is megalkotta, amelyek adott repülési magasság elérésében, a sebesség megtartásában és a landolásban segítik a pilóta nélküli helikopter-drónt.
Az európai Airbus már két prototípust is elkészített, az amerikai konkurense, a Boeing pedig felvásárolt egy repülő taxit fejlesztő céget.
A drónhelikopter nagy előnye, hogy sokkal olcsóbb lehet, mint egy igazi. A jelenlegi tervek szerint sorozatgyártás esetén 400-600 ezer euróba (130-190 millió forint) kerülhet egy személyszállításra alkalmas elektromos helikopter.
Az viszont nyitott kérdés még, hogy mennyibe fog kerülni egy út, lesznek-e menetrend szerinti járatok, vagy a taxikhoz hasonlóan egyénileg lehet az utat megtervezni. Márpedig végső soron ezek a kérdések fogják eldönteni, hogy hosszú távon beépülnek-e a mindennapjainkba ezek a repülők. Persze a jogszabályokat is drasztikusan módosítani kell ahhoz, hogy az ilyen szolgáltatást nyújtó cégek egyáltalán engedélyt kaphassanak.
Tech
Fontos