A gyermeknemzést elősegítő innovatív nőgyógyászati terméket forgalmazhat a jövőben az egyébként a fogamzásgátlásban kiugróan erős Richter. A magyar gyógyszergyártó kedden jelentette be, hogy olyan megállapodást kötött az amerikai Prima-Temppel, amely értelmében a jövőben az Egyesült Államok és Kanada kivételével mindenhol ők értékesíthetik a coloradói vállalat PriyaRing nevű orvostechnikai eszközét.
A PriyaRing tulajdonképpen egy peteérést előrejelző hüvelygyűrű. A készülékben van egy belső szenzor, ami hatpercenként méri a női test hőmérsékletét és az adatokat kétóránként továbbítja egy okos eszközre. Az adatokat egy a Prima-Temp által fejlesztett algoritmussal elemzik, ezzel pedig viszonylag pontosan előrejelezhető az ovuláció, és így elősegíthető a fogamzás.
A tranzakció keretében a Richter kisebbségi részesedést is szerez az amerikai partnercégben. A magyar vállalat tájékoztatása szerint ezért 5 millió dollárt (1,34 milliárd forintot) fizetnek.
A Richter az utóbbi másfél évtizedben egyre erősebb lett a nőgyógyászati termékekben, hagyományosan főként a fogamzásgátlásban, ami továbbra is a nőgyógyászati terület bevételének közel kétharmadát adja. A különböző terápiás területek közül most már ezek aránya a legnagyobb a cég árbevételében. Míg 2001-ben a forgalomnak még csak szűk negyede származott nőgyógyászati termékekből, az idei első félévben már a 40 százaléka. Mivel mindeközben a gyógyszergyártó folyamatosan bővült, ha forintban nézzük, még szembetűnőbb a növekedés: 2001-ben 25-26 milliárd folyt be ilyen gyógyszerek értékesítéséből, tavaly már ötször ennyi. Ezzel egyébként a Richter a világ egyik legnagyobbja lett ezen a piacon.
A növekedést az elmúlt években több felvásárlással is megtámogatta a magyar gyógyszergyártó. Még 2010-ben vették meg a a svájci székhelyű nőgyógyászati gyógyszerek fejlesztésére szakosodott PregLemet, majd néhány hónappal később a német Grünenthal teljes fogamzásgátló termékportfólióját kebelezték be. Tavaly ismét Svájcban vásároltak: akkor a Finox Holding akvizíciójával erősítették a nőgyógyászati területet. A három tranzakcióra több, mint 760 millió eurót (jelenlegi árfolyamon 236 milliárd forintot) költöttek.
A felvásárlások egyben a cég nyugati terjeszkedését is erősítették. A vállalat legfontosabb piaca hosszú ideig Magyarország volt, ám részben az egyre kedvezőtlenebb hazai szabályozás miatt már nagyjából másfél évtizede elsősorban az exportra koncentrálnak. A 2008-as válság előtt rohamos tempóban nőtt a cég a FÁK régióban, de a válság alatt az ottani vevők fizetési nehézségei okoztak némi fejfájást a Richternek is. Ezután fordultak látványosan a nyugati, illetve Európán kívüli piacok irányába, ahol pedig egyértelműen a nőgyógyászat került a fókuszba. Az Egyesült Államokban a bevétel rendre 60-70 százaléka ilyen készítmények eladásából származik, Nyugat-Európában és Latin Amerikában pedig ennél is nagyobb, 80-90 százalék ez az arány.
Élet
Fontos