Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2021. július 14. 11:58 Támogatói tartalom

Ezért vágott bele az ALDI a rizikósnak számító házhozszállításba

A diszkontárairól ismert ALDI prémium kategóriás házhozszállítási szolgáltatást indított tavaly novemberben egy magyar startupon, a személyes bevásárlókkal dolgozó Roksh-on keresztül. Az okokról, az eddigi eredményekről és a bővítési tervekről Bernhard Haidert, az ALDI Magyarország országos ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

A diszkontláncok termékeivel eddig nem nagyon lehetett online találkozni, a kiélezett árversenyben minden forint eltérés számít, és a körülményes élelmiszer házhozszállítás köztudottan masszívan veszteséges üzletágnak számít. Miért vágtak bele mégis?

Az élelmiszer jellegű termékek logisztikája nagyon bonyolult folyamat, ezért is vágnak bele nehezen a kereskedők. Az ALDI-nak is új ez a terület. A klasszikus kereskedelemben már rég tudjuk, hogyan kell megszólítani a vásárlót – ez az online kereskedelemben is lehetséges, csak másképp működik. A kockázatot bevállaltuk, de sokat is kell tanulnunk ezen a téren.

Miért pont az itthon még kevésbé elterjedt házhozszállítási mód, a személyes bevásárlás mellett döntöttek?

A személyes bevásárlókon alapuló modell*A személyes bevásárlók az online megrendelt bevásárló listával mennek az üzletbe, válogatják össze a kért termékeket, fizetik ki a kasszánál és viszik házhoz, kérdés esetén pedig egyeztetnek a vevővel. egyszerűbb, mindemellett pedig költséghatékonyabban volt elindítható, mintha egy állandó flottával, fixen alkalmazott munkatársakkal, menetidővel, lízingköltségekkel kellett volna számolni. A másik megfontolás, ami a személyes bevásárló módszer mellett szólt, az volt, hogy az élelmiszertermékek házhozszállítása nem összehasonlítható a műszaki termékekével – ha valaki rendel például egy tévét, az jó eséllyel elérhető, míg az élelmiszer termékeknél folyamatosan változik a készlet és előfordulhat, hogy amit rendelt a vevő, abból nincs annyi a készleten.

Miért éppen a Roksh, egy frissen indult magyar startup lett a befutó?

Tavaly márciusban a kereskedelemben mindenki elkezdett gondolkozni azon, hogyan lehetne az online rendelés, házhozszállítás iránt hirtelen megnövekedett vásárlói igényt mielőbb kiszolgálni. Mi sem voltunk kivételek ez alól. A Roksh keresett meg minket, és bár szép számmal voltak más ajánlatok is az asztalunkon, kisebb startupoktól és nagyobb cégtől is, a rugalmasságuk és az együttműködés érdekében tett erőfeszítéseik meggyőztek arról, hogy őket kell választani. Tetszett, hogy nagyon gyorsan reagáltak a járványra, és az ALDI által kért specifikációkra, elsősorban az IT rendszerrel és a több mint 3000 termék belistázásával kapcsolatban. Láttuk bennük a dinamikát, és számított, hogy egy nagyon megbízható befektetői réteg is van mögöttük, és megvolt bennük a startupos megoldásközpontú hozzáállás, amire nekünk szükségünk volt.

A többi élelmiszeráruház már rendelkezett házhozszállítási szolgáltatással, sőt új szereplő is megvetette a lábát ezen a piacon. A novemberi indulással nem késték le az online kereskedelem és házhozszállítás tavaly tavasszal indult rendkívüli felfutását?

Mi a novemberben felfutó második hullámban, a szigorúbb kijárási korlátozások bejelentése után pár nappal indultunk, a diszkontláncok közül elsőként jelentünk meg a Roksh kínálatában.  Persze lehetett volna korábban, de elégedettek vagyunk, így jutott idő a tesztüzemre, ami után egy biztosan működő szolgáltatást indítottunk el.

Mennyire egyedülálló az élelmiszer házhozszállítás az ALDI-nál – vannak külföldi példák, amiket követni tudtak?

Igen, van pár példa, az ALDI brit leányvállalata jár élen ebben, de kicsit más a modell, ott a nem-élelmiszer jellegű termékekkel, valamint borokkal működik.

A régióban a magyar ALDI az első fecske, amelyik megnyitotta ezt az értékesítési csatornát méghozzá úgy, hogy az USA-ban, a házhozszállítás Mekkájában szerzett tapasztalatokat is tudtuk hasznosítani itthon. Budapest és környéke nagyon jó kezdőpontnak bizonyult ehhez.

A személyes, bolti bevásárláskor az ember csaknem mindig több árut pakol a kosarába, mint azt előre eltervezte, mert kéznél van a kasszánál például, vagy a termékek közt böngészve rájön, hogy még pont szüksége van rá. Ezt az impulzusvásárlás online felületen nem esik ki? Mi az átlagos kosárérték online és a boltban?

Mind a hagyományos üzletben, mind az online vásárlás során létezik az impulzusvásárlás, csak máshogy működik, más impulzus alapján dönt a vásárló hirtelen egyik, vagy másik termék mellett. Az viszont egyértelmű, hogy az online sokkal tervezettebben vásárolnak, jobban működik a bevásárlólista-effektus és jellemzően a heti nagybevásárlást bonyolítják le a kényelmi faktor miatt. Ennek következtében nagyobb is az online vásárlások kosárértéke, jellemzően több mint háromszor annyit költenek az emberek, mint egy hagyományos bolti bevásárlás során.

Mit keresnek a leginkább ilyenkor a vásárlók?

Pár érdekes trend világosan kirajzolódott. A prémium sajátmárkás termékekből, mint például a füstölt lazac, online adunk el többet. Meglepő módon a zöldség-gyümölcsvásárlás online is ugyanazt a részarányt tudja hozni, mint a boltokban. Ezen belül a banán trónja verhetetlen online és offline is, nyáron talán a dinnye tudja megszorongatni, míg az avokádó inkább online fogy.  Egy átlagos kosárban 2-3 liter 2,8%-os ESL, vagy UHT tej, 82%-os vaj, trappista sajt, 7-8 db császárzsemle, kovászos kenyér, valamint rozsos buci volt található. A hústermékek közül a fekete erdei, valamint a csirkemellsonka, a sajtos frankfurti virsli, a csirkemellfilé, továbbá a norvég lazac volt a legkedveltebb. A zöldségek esetében a fürtös koktélparadicsom, a kígyóuborka, a saláta, míg a gyümölcsöknél a banán és az avokádó voltak rendkívül népszerűek. A fagyasztópultból a serpenyős zöldségek, a tök, az erdei gyümölcsök, az eper és a málna került legtöbbször a kosárba.

Mekkora most a novemberben indult online szegmens forgalma?

A Roksh-on keresztül bonyolított forgalom nagyjából egy átlagos ALDI üzlet forgalmának felel meg, aminek nagyon örülünk. Házhozszállítás azonban már évek óta igénybe vehető az ALDI-nál, számos nagyértékű terméket például fűnyírót az üzletben lehet megrendelni és kifizetni, majd az adott termék gyártója vagy kereskedője házhoz szállítja a vásárlónak. Ez egyébként népszerű értékesítési csatorna a diszkontoknál is.

A prémium szolgáltatás hogy egyeztethető össze az ALDI által képviselt, erős árversenyen alapuló diszkontmodellel?

A személyes bevásárlás ugyan prémium jellegű szolgáltatás, viszont nagyon kedvező áron. Ez az ALDI filozófiájába nagyon jól beleillik.

Mit jelent a kedvező ár? Megfelel egy átlagosnak mondható, 500-1000 forint közötti házhozszállítási díjnak?

Ha nem nézzük az ingyenességi korlátot, igen, megfelel. Sokszor nehéz az összehasonlítás, de ha egy átlagos, 2-3 napos házhozszállítási határidőt nézek, abszolút versenyképes az ár, amit a Roksh kínál.

Honnan rendelnek a legtöbbet?

Jelenleg egyértelműen a budai oldalról, II. és XI. kerületekből kapjuk a legtöbb rendelést, amit az magyarázhat, hogy itt található Budapesten a legkevesebb ALDI üzlet – ezzel új vásárlói kört tudunk elérni. Az agglomerációban is hasonló a helyzet. Érden eddig egy üzletünk van, Budaörsön kettő, de Biatorbágytól egészen Vecsésig elérjük a háztartásokat, sok olyan városban is, ahol egyáltalán nincs ALDI.

Mennyire tudja a Roksh kapacitással követni ezt a felfutást? Nem gátja-e a fejlődésnek, hogy ennyire munkaerőigényes a modell?

Szerintem pont ez a gyors fejlődés kulcsa – gyorsan lehet ezzel fejlődni, és a Roksh is rugalmasan szervezi a munkaerőt. A személyes bevásárlók döntik el, mennyit dolgoznak, pár órát is dolgozhatnak egy héten vagy akár főmunkaidőben is vásárolhatnak – a ROKSH ehhez állítja be a kapacitásokat. Hasonlít az ételfutár cégek működési modelljéhez, ahol szintén rugalmas a munkarend és annyira jól szervezett a rendszer, hogy nagyon gyorsan lehet új embereket bevonni

Tervezik bővíteni a lefedettséget Pest megyén kívülre is?

Tavasszal bővítettük a lefedettséget és Budapest mellett Pest megye 34 településén vált elérhetővé a szolgáltatás. Júliusban tovább léptünk az országos lefedettség kiépítése felé: Székesfehérváron, Pécsen és a Balaton Siófoktól Balatonfüredig tartó keleti régiójában is elindítottuk a házhozszállítási szolgáltatást. A Balaton keleti régiója egy nagyon gyorsan fejlődő térség, nem csupán a nyári időszakban a sok nyaraló miatt, hanem egész évben nagy fejlődési potenciált látunk benne.

Említette, hogy a magyar ALDI Európában az elsők között vezette be a házhozszállítási szolgáltatást. Előfordulhat, hogy Németországban esetleg a magyar példa alapján vezetik be majd a modellt?

Egyértelműen van egy nemzetközi figyelem, a német, osztrák, svájci kollégák érdeklődve kísérik az itteni eredményeket, az eddigi tapasztalatokat. Egy próbaként, pilotként tekintenek ránk, és az egész cég nagyon figyel – biztos van lehetőség ebben a modellben nemzetközi szinten is.

A cikk megjelenését az ALDI Magyarország támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Aldi diszkont házhozszállítás interjú Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2024. augusztus 24. 14:21 Podcast, Támogatói tartalom

Az ár- és divatérzékeny magyar vásárlók imádják a használt ruhát és az ultra fast fashiont is

Az ultra fast fashion az elmúlt években ötszörösen vagy még nagyobb mértékben nőtte túl a divatipar többi részét.

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.