Bár a UPC felvásárlásával a Vodafone elsősorban a Deutsche Telekomot szeretné nyomás alá helyezni, Magyarországon mégis a Telenor lehet a tranzakció igazán nagy vesztese. A hazai mobilpiacon másfél-két évtizede nem látott mozgás van, ami a teljesen megmerevedett szektort szinte biztosan kilöki a nyugvópontról. Bár a piacvezető T-Mobile, illetve Magyar Telekom elsőségét valószínűleg semmi nem veszélyezteti, a Vodafone a mostani tranzakcióval akár előzheti is a szintén éppen gazdát cserélő Telenort.
Bár a piaci szereplők kétharmadának tulajdonosváltása miatt valószínűleg jelenleg a magyar mobilszektorban a legnagyobb a mozgás, a Vodafone a UPC megvételével nem csak itthon, hanem egész Európában alaposan felrázza a távközlési piacot. Sőt a britek legfőbb célja a tranzakcióval, hogy a Deutsche Telekom érdemi versenytársává váljanak, és éppen annak legfőbb piacán, Németországban szorongassák meg őket. A versenyhivatali jóváhagyásra váró, most bejelentett üzlet értelmében a Vodafone 10,8 milliárd eurót fizet a UPC tulajdonosának, a Liberty Globalnak, és átveszi annak 7,6 milliárd eurós adósságát.
A lépéstől a britek azt várják, hogy az összevont óriáscég beruházási és egyéb költségei 6 milliárd euróval kisebbek lesznek, mintha külön-külön maradna a két társaság. A bevételek viszont összességében évi 1,5 milliárd euróval lehetnek nagyobbak, mintha nem egyesülne a két cég.
A Vodafone elsősorban azzal nyer, hogy a mobil után a vezetékes szegmensben is főszereplővé válik, hiszen így képes lesz versenyezni a már jó ideje mindkét lábon álló Deutsche Telekommal. A UPC eredetileg kábeltévés szolgáltatásra épített hálózata ugyanis kiválóan alkalmas internetes és telefonos szolgáltatások nyújtására is.
Az egykor monopolhelyzetben lévő DT-nek a telefonvonalak mellett régen Németországban jelentős kábeltévés hálózata volt, ám a versenyhivatal ennek eladására kényszerítette. Nem csoda, hogy a cégnél most nagyon fújnak a Vodafone-UPC házasságra, mert ebből a szempontból nem tartják egyenlőnek a bánásmódot, és azt remélik, hogy az üzletet a hivatalok végül nem hagyják jóvá. Ezzel valószínűleg időt nyernének, hiszen a németek azóta más technológiával továbbra is nyújtanak tévés szolgáltatást.
Ez pedig sok piacon, így például Magyarországon is nagyon komoly versenyelőnyt jelent. Nálunk például eddig kizárólag a Magyar Telekom tudott olyan ténylegesen négy az egyben csomagokat kínálni, amelyben a mobil mellett vezetékes telefon, internet és kábeltévé is van. Igaz, egy ideje a UPC is képes erre, de a mobil ága tulajdonképpen csak a Vodafone kapacitásának továbbértékesítése volt. Márpedig az ilyen csomagokat általában olcsóbban is megéri adni a távközlési vállalatoknak, arról nem is beszélve, hogy a fogyasztóknak nem kell külön számlákkal bíbelődniük.
A szolgáltatáscsomagok jelentőségét jól mutatja, hogy a Telekomnál állítólag már évekkel ezelőtt is rettegtek egy esetleges UPC-Vodafone frigytől. A tranzakció ugyanis 2014-ben egyszer már felmerült, ám akkor végül nem került rá sor. Igaz épp Magyarországon volt együttműködés a két cég között: a UPC már négy éve kínálja nálunk a mobilszolgáltatását, a Vodafone hálózatán.
Egy ilyen együttműködést azonban nem lehet összehasonlítani azzal, amikor mindez egy cégen belül valósul meg. Míg az úgynevezett virtuális (más infrastruktúráját használó) mobilszolgáltatók nem voltak éppen sikeresek Magyarországon, addig a közös cég a hosszú évek óta mozdulatlan hazai mobilpiacon is jelentős változásokat hozhat.
Más kérdés, hogy szakértők szerint nem feltétlenül rövidtávon. A magyar mobilfelhasználók számára ugyanis a legfontosabb döntési tényező az esetek nagy részében a mobilcsomaghoz vásárolt készülék, illetve az arra adott kedvezmény. Ezért pedig rendszerint hosszabb hűségidőt is hajlandóak vállalni, ami miatt a piaci változásokra csak fokozatosan tudnak reagálni. Váltásra egy adott hónapban csak azokat lehet rávenni, akiknek éppen lejár a szerződésük, ráadásul sokan még ma is tartanak a számhordozástól, vagyis a telefonszámuk más szolgáltatóhoz való átvitelétől, így csak a piacnak egy viszonylag kis része mobilizálható rövid idő alatt. Előfordulhat, hogy a Vodafone most a korábbinál vonzóbb ajánlatokkal kezdi majd el bombázni a konkurensek ügyfeleit, de a kötött szerződésük miatt az eredmény nem jöhet túl gyorsan.
Egy-két éves időtávon azonban már lehetnek látványos változások. Ezek vesztese pedig leginkább a Telenor lehet. A cég eddigi norvég anyavállalata ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy a magyar leány is kizárólag a mobil szegmensben mozogjon, ez pedig most igencsak visszaüthet. Némi esélyt adhat a vállalatnak, hogy egy olyan csoporthoz kerül, amelynek több régiós országban is vannak érdekeltségei, itthon azonban még ez sem biztos, hogy elég lesz a piacvesztés elkerüléséhez.
Ha pedig a magyar Telenor ismét gazdát cserél, és egy olyan tulajdonoshoz kerül, akinek nincs más érdekeltsége ebben a szegmensben, még rosszabb helyzetbe kerülhet. Ezért írtuk korábban azt, hogy bár a pletykák szerint Mészáros Lőrinc továbbra sem mondott le teljesen a mobilcég megszerzéséről, – ha megvalósul a Liberty-Vodafone ügylet, amiről akkor még csak pletykáltak – akkor egy ilyen tranzakciónak normál piaci alapokon gondolkodva semmi értelme nem lenne.
Vállalat
Fontos