Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. január 30. 14:12 Közélet

Karácsony szerint a jövőbe irányuló befektetés a több milliárdos lyuk, amit az agglomerációs jegyreform üt a fővárosi büdzsén

Az utasok jól járhatnak, a főváros költségvetése (és így lényegében a budapestiek) rosszul járnak a Budapest-bérlet megállapodással. 

Mi történt? A főváros és az Építési és Közlekedési Minisztérium megállapodása alapján a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad Budapest közigazgatási határain belül a MÁV, a Volánbusz és a HÉV járatain, a Pest vármegyei és az országos havi bérletet pedig márciustól a BKK járatain is elfogadják.

  • Hogy a Budapest-bérlet ára a 9450 forintos vármegyebérlet alatt legyen, a fővárosi bérlet árát 8950 forintra csökkentenék – derül ki Karácsony Gergely főpolgármester Fővárosi Közgyűlésnek beadott előterjesztéséből.

Tágabb kontextus: az előterjesztésből az is kiderül, hogy az eddigi költségalapú elszámolás helyett teljesítményalapú elszámolásra váltanának az állam és a főváros közti pénzügyi terhek megosztásában.

  • A BKK például annyi pénzt kap majd a Pest vármegyei bérletekből befolyó bevételekből, amennyivel a budapesti és Pest megyei közlekedéshez hozzájárult, a MÁV pedig annyit kap a BKK bevételeiből, amennyivel a budapesti közösségi közlekedéshez hozzájárult.
  • Eközben megszűnne az évi 12 milliárd forintos állami normatíva a főváros irányába.
  • 2022-re a már kifizetett 6,6 milliárd mellé a BKK 2,1, 2023-ra pedig 5,5 milliárd mellé 3,5 milliárd forintot fizetne az államnak 2024 végéig.

Előzmények: az agglomerációs járatok működését eddig három állam és főváros közti megegyezés szabályozta a Telex cikke szerint: a 2011-es szerződés a Budapest-bérletről, a 2016-os megegyezés az agglomerációba közlekedő buszokról és HÉV-ekről, valamint kapott a főváros pénzt az államtól a költségvetésben meghatározott normatíva alapján is (ez idén 12 milliárd forint).

  • A 2016-os megegyezés hatálya tavaly év végén lejárt, de emellett abból is vita lett, hogy az agglomerációs járatok költségeinek elszámolásáról mindig kellemetlen alkudozás ment az állam és a főváros között.
  • Tavaly decemberben szivárgott ki egy reformtervezet, amely alapján a Budapest-bérletet nem fogadták volna el az agglomerációs járatokon.
  • Lázár János építés- és közlekedésügyi miniszter január 9-én javasolta, hogy Budapesten belül elfogadják a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain, ha cserébe a BKK elfogadja az ország- és vármegyebérletet

Miért fontos ez? Az új díjakkal és elszámolással a Pest Vármegye bérlettel értelemszerűen a jobban járnak az agglomerációból ingázók, illetve az a diákok. A főváros költségvetésében viszont várhatóan jelentős lyuk keletkezik.

Számokban: az ingázók az eddigi két bérlet (összesen 18 950 forint) helyett egy vármegyebérlet (9450 forint) megvásárlásával csaknem 10 ezer forintot spórolhatnak havonta, a diákok pedig 2505 forintot spórolva járhatnak vármegyebérlettel (945 forint) Budapest-bérlet helyett (3450 forint). Ezért is döntöttek úgy Karácsonyék, hogy március 1-től megszüntetik a diákbérletet.

  • A díjcsökkenés miatt viszont jelentős bevételektől esik el a fővárosi költségvetés. A főpolgármesteri indulását fontolgató Vitézy Dávid, korábbi BKK igazgató becslése szerint “alsó hangon 20 milliárd forintos” bevételkiesést okoz az intézkedés. Az idei fővárosi költségvetés 438 milliárd forintnyi bevétellel számol.
  • A Karácsony-féle előterjesztés viszont csak 4-5 milliárdnyi bevételkieséssel számol arra hivatkozva, hogy nem pontosan előrejelezhető, hogy az eddigihez képest hányan váltanak bérletet, és hogy az agglomerációban többen vehetnek olcsóbbá váló bérletet, ami többletbevételt is jelent.

Mit mondanak ők? Vitézy szerint a források hiányozni fognak a közösségi közlekedés költségvetéséből, és ha nem pótolják ki a forrásokat, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni a forráskivonásnak.

  • Karácsony szerint a bevételkiesés “jövőbe irányuló befektetésként és a közjót szolgáló intézkedésként” a budapestieknek is megéri.

Igen, de: a BKK nemrég 54 vonalat érintő járatritkítást akart megvalósítani, amivel a Népszava cikke szerint 250 millió forintot spóroltak volna meg, de a kritikák hatására visszatáncoltak az intézkedésből.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFélmegyebérlet lehet a Budapest-bérlet vita megoldása, de a jeggyel utazókról megfeledkeztekA kormánypárti városok nem kérnek a Lázár-féle vármegyebérletből, amit annyira erőltetnek a fővárosban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet agglomeráció bérlet Budapest főváros közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.