Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. október 4. 15:32 Adat, Közélet

64 millió liter energiaital fogy egy évben, vissza lehet tartani tőle a fiatalokat?

Ne lehessen 18 év alattiaknak energiaitalt árulni – jelentette be hétfőn javaslatát a Fidesz-KDNP két parlamenti képviselője, Hollik István és Nacsa Lőrinc. A két politikus az energiaitalok szerintük káros hatásaival és saját tapasztalataikkal indokolták a „gyerekvédelmi javaslatot”.

Miért fontos ez? 2018-as adatok szerint minden ötödik 10-14 éves gyerek fogyaszt energiaitalt reggelire, a képviselők szerint pedig az elmúlt négy évben átlagosan évi 100 kiskorút vittek be a mentők energiaital túlzott fogyasztása miatt.

  • A 2018-as adatok szerint a magyar kamaszok 78 százaléka iszik energiaitalt, 13 százalékuk rendszeres nagyfogyasztó, ezek a számok az utóbbi években növekedhettek.

Számokban: a NielsenIQ piackutató lapunkhoz eljuttatott friss adatai szerint 2022 augusztusa és 2023 júliusa között 64 millió liter energiaital fogyott, 64 milliárd forint értékben (tehát egy magyar átlagosan évi 27 negyedliteres dobozzal iszik meg). Bár mennyiségben ez 4 százalékos csökkenés, a két megelőző évben két számjegyű volt a növekedés.

  • A piac 90 százalékát márkás termékek teszik ki, ezek eladása nem csökken, a vásárlók a saját márkás termékekből vesznek kevesebbet, ami ellentétes az általános trendekkel. A cukormentes változatok egyre népszerűbbek, az eladott italok négyötöde 2 vagy 2,5 decis.

Alulnézet: a Spar és a Tesco négy éve azt közölte, hogy a teljes alkoholmentes üdítőital kategórián belül nagyságrendileg 10 százalék az energiaital forgalma. Az Auchan-nál pedig már akkor is nagyjából 20 százalék volt ez az arány, ami „évről-évre jelentősen növekszik”, ugyanis „számos vásárló nemcsak a funkciója miatt fogyasztja ezeket a termékeket, hanem üdítőital helyett is”.

Előzmények: a korlátozás ötlete már 2014-ben felmerült, de akkor nem lett belőle semmi. A magyar szabályozás külön adóztatással (chipsadó) próbálta visszaszorítani a forgalmat, a gyártók azonban az összetevők változtatásaival ennek hatását mérsékelni tudják.

  • A magas koffeintartalmat az italokon jelezni kell, és rá van írva a dobozokra, hogy „fogyasztása gyermekek és terhes vagy szoptató nők, valamint koffeinérzékenyek számára nem ajánlott”.

Miért lehet káros? A koffeinre egyrészt rá lehet szokni (elvonási tünetekkel), másrészt túl is lehet adagolni. Az egyik népszerű magyarországi energiaital alapverziójában egy 2,5 decis dobozban 80 milligramm (mg) koffein van. Ez a mennyiség körülbelül egy liter kóla vagy három nagy csésze tea tartalmával egyenlő, és valamivel több, mint egy csésze átlagos presszó kávé koffeintartalma. 

  • A Magyar Energiaital Szövetség erre alapozva azzal érvel, hogy a koffeintartalmú italok általánosságban sem ajánlhatóak gyerekeknek, és egyenlő elbánást kér, vagyis azt, hogy a kólákat és kávékat is hasonlóan korlátozzák.
  • A magyar felnőtt lakosság főleg kávén, teán és kólán keresztül napi mintegy 120 mg koffeint fogyasztott egy 2010-es felmérés szerint. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság 2015-ös szakvéleménye szerint felnőtteknél testsúlykilogrammonként napi 3 mg még nem ad aggodalomra okot, azaz egy 70 kilós egészséges felnőttnél napi 210 mg koffein bevitele még nem problémás. A hatóság szerint nincs elég adat arra, hogy kiskorúaknál másképp kell-e számolni.

Igen, de: bár a hozzáférés nehezítése a tapasztalatok szerint mindig csökkenti a fogyasztást, a 10-14 éves korosztályban elsősorban még a szülőknek lehet döntő befolyása a gyerek étkezésére: vagy ők vásárolják az energiaitalt, vagy pénzt adnak rá, utóbbi szűkülhet be a korlátozással.

  • A korlátozás a cigarettával és az alkohollal teheti egy polcra a hozzáférést, a gyakorlatban ezeknél is számos rés van a rendszerben (idősebbnek kinéző gyerek vagy ismerős felnőtt veszi meg a terméket, sokszor a kisebb boltokban nem kérik el a személyit, idővel pedig kialakul a boltos-vásárlói ismeretség).

Tágabb kontextus: az uniós országok közül több ország is próbálkozott már a tiltással. Franciaország a kétezres évek elején be akarta tiltani az energiaital-árusítást, ezt a Red Bull akkor megtámadta, és bár a bíróság megadta a jogi lehetőséget az egészségügyi okok miatti tiltásra, végül nem bizonyították, hogy ez indokolt lenne.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatalmasat nőtt, már harmadik a világpiacon a borsodi energiaital-gyártóÓriási tempóban százmilliárd felé tart a szikszói Hell-csoport bevétele, miközben egyre sűrűsödnek a nyilvánosság előtt felvállalt konfliktusaik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet 18 év cukor energiaital kiskorúak koffein tiltás Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. december 2. 12:12 Adat, Közélet

A felcsúti akadémia úgy kicentizte a tao-programját, mint egy jól belőtt közbeszerzést

Nagyon igyekeznek elkerülni a minisztériumot, de így előbb juthatnak hozzá a pénzükhöz.

Jandó Zoltán
2024. november 29. 11:11 Adat

Alaposan megtolják a novemberi forgalmat a fekete péntekek

Átlag fölött nőtt a kiskereskedelmi forgalom novemberben, amióta Magyarországon is elkezdtek akciózni fekete pénteken az üzletek.

Torontáli Zoltán
2024. november 27. 10:39 Adat, Közélet

Saját 57 százalékos minimálbér-emelését felejtette el Orbán Viktor, amikor a mostanit fényezte

Az első Orbán-kormány 2001-2002-ben lényegében megduplázta a minimálbért, most három év alatt lehet 40 százalékos az emelés, ha minden jól alakul.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.