Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. április 6. 10:16 Közélet

A meddőség nem válogat: hatból egy ember terméketlenségi problémákkal küzd

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) friss fertilitási gyakoriságot vizsgáló jelentése szerint a világon minden hatodik ember tapasztal élete során termékenységi problémákat, meddőséget.

A metaanalízis két további, gyakori közvélekedésekkel ellentétes tanulsággal is szolgált. Nem látható szignifikáns különbség az alacsony jövedelmű és magas jövedelmű országok között, illetve a gyakoriság az adatok szerint nem nőtt, vagyis a terméketlenség nem mutat “terjedést” az elemzett idősávban. 

A szervezet terméketlenségnek, meddőségi problémának azt nevezi, amikor rendszeres védekezés nélküli közösülés nem vezet terhességhez. A jelentés az 1990 és 2021 közötti globális adatokat vizsgálta, noha az adatsorok nem végig egységes minőségűek és jellegűek. Több mint 12 ezer tanulmányból válogattak ki 133-at, ezeknek végezték el az összesítését és metaanalízését. 

Mindezek alapján a szervezet arra jutott, hogy a magas bevételű országokban a terméketlenséget az emberek mintegy 17.5 százaléka tapasztal élete során, míg a közepes és alacsony jövedelmű országokban ez a szám 16,5 százalék. 

Vagyis a különbség nem mondható jelentősnek, viszont mindkét szám meglehetősen magas – ahhoz képest főleg, hogy a fertilitási kezelések, a meddőségi ellátás hozzáférhetősége a világ számos pontján szűkös, akár a magas költségek, akár a kapacitáshiány, akár a társadalmi megbélyegzés miatt, írja egy helyen a jelentés. 

A WHO szerint a terméketlenség az egész világon jelentős közegészségügyi feladatot jelent.

A szervezet figyelmeztet: a jobb szabályozás és ellátás szűkítené a fenti egyenlőtlenséget. 

“A terméketlenség nem válogat”,

foglalta össze a világszervezet egyik vezetője a jelentés legfontosabb tanulságát.

Ugyanakkor a régiók között láthatók különbségek az előfordulásban, vagyis a népesség alábbi százaléka tapasztal élete során legalább egyszer a fent meghatározott értelemben meddőséget a kutatók szerint:

  • a kelet-mediterráni térségben a legalacsonyabb, 10,8 százalék,
  • az afrikai régióban 13 százalék,
  • az európai régióban 16,8 százalék,
  • az amerikai régióban 20.5 százalék,
  • a nyugat-csendes-óceáni régióban pedig 23,4 százalék. 

(Délkelet-ázsiai régiós adatok nem állnak rendelkezésre.)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet egészségügy meddőség WHO Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.