Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. január 9. 14:17 Élet, Közélet

Jót akart az állam, de az autós óratekerők még mindig trükközhetnek

Néhány napja indított a magyar állam egy új szolgáltatást Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) néven, amely lényegében a magyarországi autók központi adatbázisa. Rendszám alapján bárki rákereshet egy-egy kocsira.

Az oldal elsősorban annak jelent óriási segítséget, aki használt autót akar vásárolni. Van azonban egy nem elhanyagolható hátránya: csak 2012-ig lehet egy autó történetét lekérdezni. Ennek az az oka, hogy 2012 óta kötelező a műszaki vizsgán feljegyezni a gépjármű kilométeróráját, és fotókat készíteni az autóról.

Ezeket az információkat ügyfélkapus regisztrációval vagy új személyi igazolvánnyal lehet elérni.*A szuf.magyarorszag.hu címen érhető el a webes szolgáltatás. Az ügyfélkapus ellenőrzés után a „Közigazgatás, jog”-ra, majd az „Adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon” menüpontra kell kattintani, ezt követően pedig az elektronikus lekérdezésre. A rendszám beírását követően ki kell pipálni az összes négyzetet, és máris ömlenek az adatok. Használt autó vásárlása esetén mindenképpen érdemes ellenőrizni a kiszemelt példányt, mert sok minden kiderülhet belőle.

Egy konkrét eseten keresztül mutatom be a rendszer előnyeit és fogyatékosságait. A sógorom múlt hónapban vásárolt egy 14 éves BMW-t. A kocsiról kiderült, hogy 2016-ban még 359 ezer kilométert futott a kocsi, majd amikor két év múlva ismét megjelent a műszaki vizsgán, már csak 281 ezer kilométer mutatott a számláló.*Rögzítés dátuma és a kilométeróra állása:
2018.12.21. 281 546 km
2016.12.09. 359 550 km
2014.12.19. 335 245 km
2012.12.19. 305 678 km

Mivel az elmúlt időszakban átlagosan 30 ezer kilométert futott az autó, ebből az következik, hogy legalább 400 ezer kilométer van benne, ami nem kevés. A kocsi előző gazdája 2018. december 21-én készíttette el a friss műszakit, majd pár nappal később eladta az autót. Feltételezhető, hogy az eladás miatt tekerte vissza a kilométerórát.

A rendszer egyik óriási hibája, hogy a műszaki vizsgaállomásokon simán be lehet gépelni a korábbinál kisebb óraállást.

Nem jelez a rendszer, pedig csak így lehetne kiszűrni a csalókat, és ott helyben eljárást indítani ellenük.

De nézzük a jó oldalát. Arra jó a szolgáltatás, hogy valaki rendszám alapján le tudja kérdezni a megvásárolni tervezett autó előéletét. Az is pozitívum, hogy a műszaki vizsgákon készült fotókat is megnézheti.

Egy a vásárlás pillanatában makulátlannak tűnő karosszériáról hamar kiderülhet, hogy csak a felszíni rozsdafoltokat tüntették el, vagy egy teljesen elrohadt autót „kozmetikázott” a nem túl becsületes eladó.

A január végéig tesztüzemben működő rendszer most még csak csak arra jó, hogy a korábban behozott, illetve 2012 után Magyarországon elsőként forgalomba állított autókat leellenőrizzük a vásárlás előtt. Minden más esetben azonban az új gépjármű-adatbázis segítségével sem lehet kiszűrni a csalásokat. Nincsenek 2012 előtti adatok a rendszerben, és a külföldről, frissen behozott autók esetében sem megbízható. Az autók kilométeróráját jellemzően a magyarországi honosítás előtt tekerik vissza, így a JSZP-be már az alacsonyabb óraállást rögzítik.

Ez azért nagy baj, mert sokkal több használt autót hoznak be külföldről, mint amennyi új kocsit Magyarországon forgalomba helyeznek. A dízelbotrány miatt Németországban sokan szabadulnak autójuktól, az emiatt olcsóbbá váló járműveket pedig a kelet-európaik tömegével vásárolják fel.

 

A Vezess.hu nemrég közölte a legfrissebb adatokat. Ezek szerint tavaly minden rekordot megdöntött a Magyarországra hozott használt autók száma. Az elmúlt évben több mint 155 ezer gépjárművet hoztak be külföldről. Ezek átlagos életkora 12 év volt, vagyis továbbra is az olcsó, idős személyautók ömlenek be az országba.

Nemrég írtunk arról, hogy mennyire alacsony színvonalú és korrupt a magyar műszaki vizsgarendszer. Hiába szerepel a központi adatbázisban motor- és alvázszám, sok esetben nem is ellenőrzik a vizsgákon, hogy az eredeti motor van-e a kocsiban. Sok esetben pedig egy kis pluszpénzért simán átlökik a műszakin a kocsit, és leigazolják az eredeti motort, holott az már cserélve volt. Ugyanez igaz az eredetiségvizsgálatra is.

Dicséretes az állam azon erőfeszítése, hogy a JSZP-n bárki néhány kattintással leellenőrizhet egy autót, ez azonban a csalókkal szemben önmagában kevés. Ahhoz ugyanis a műszaki vizsga és az eredetiségvizsgálat rendszerét is meg kellene reformálni, a korrupciót pedig ki kellene iktatni. Ha nem korruptak a magyar műszaki ellenőrök, hogyan lehetséges az, hogy Németországban sokkal több kocsi bukik meg a műszaki vizsgán, mint Magyarországon?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVajon több vagy kevesebb autó bukik meg a műszakin, amióta megszűntek az állami vizsgahelyek?A statisztikai adatok azt mutatják, hogy általánossá vált a korrupció a műszaki vizsgákon. Egyre több balesetveszélyes autó lehet az utakon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Közélet gépjármű használt autó Jármű Szolgáltatási Platform műszaki vizsga rendszám Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.