Az egyre szigorúbb európai uniós fenntarthatósági és klímacélok perspektivikusan ugyan a vasút malmára hajtják a vizet a közúti fuvarozással szembeni versenyben, azonban a piac a napi fuvardíjak szerint választ, ezáltal a kamionok jobb ajánlataikkal előnyben részesülnek. Léteznek azonban már szabályozások és támogatások, amelyek ezt a logikát felülírják.
Ausztriában például 2023. január elseje óta kamionok már nem vihetnek hulladékot 300 kilométernél nagyobb távolságra, jövőre pedig a korlátozás 200, két év múlva pedig csak 100 kilométer lesz. Ezt a forgalmat kötelezően vasútra kell terelni. Magyarországon hasonló folyamat indult. A hulladékgazdálkodás központosításával a ma szinte kizárólag közúton fuvarozott mennyiségek nagy része hamarosan átterelődik a vasútra. Több száz helyről kell majd egy-két vasúti kocsi mennyiségenként eljuttatni az hulladékot az égető- és a feldolgozóüzemekbe.
Ausztriában és Olaszországban korlátozzák, illetve tiltják például az ócskavas és a rönkfa közúti fuvarozását is. Az úgynevezett veszélyes áruk fuvarozását szabályozó szigorú előírások többségének Magyarországon csak a vasút képes eleget tenni.
Sok áruból és termékből egyidőben csak egy-két vasúti kocsi mennyiség készül el, elszállításuk azonban nem várhat. Ezeket az árukat vasúton az úgynevezett egyes kocsi technológiával lehet elfuvarozni. A viszonylag kis tételeket olyan szerelvények továbbítják, amelyek kocsijait más-más feladó által küldött, és más-más helyszínre eljuttatandó áruval rakták meg. Útjuk során több rakodópályaudvaron is megállhatnak rakodásra, ami munka-, idő-, energia- és tolató-vontatóeszköz-igényes. Ez a szolgáltatás tehát költséges, állami támogatás nélkül nem versenyképes, fenntartásának szükségessége mégis vitán felül áll.
Az egyes kocsi fuvarozás révén jut el ugyanis mintegy 700 hazai kis- és középvállalkozáshoz az alapanyag és a Magyarországon előállított késztermék a jellemzően külföldi vevőkhöz. Az üzemek túlnyomó többsége számára a Rail Cargo Hungaria (RCH) biztosítja ezt a szolgáltatást, mivel országos lefedettséggel képes ezt a szolgáltatást nyújtani. Ezzel számos árucsoport ellátási láncának működőképességét biztosítja. Az RCH szerelvényei rönkfából évente 417 ezer, ócskavasból 369 ezer, vegyi árukból 443 ezer, ásványolajipari termékekből 202 ezer, különféle gázokból 182 ezer, építőanyagokból 656 ezer, agrártermékekből 111 ezer és a papírból 61 ezer tonna terméket juttatnak el rendeltetési helyükre. Ezek a fuvarok legtöbbször nagyon összetett vasúttechnológiai megoldásokkal teljesülnek.
A tűzifa fuvarozása is kivételesen bonyolult, sok erőforrást igénylő vasútüzemi tevékenység: az erdőgazdaságok a kitermeléstől függően alkalmanként két-három vagon mennyiségű fát juttatnak el 99 feladási állomásról a 29 berakóhelyre. Innen az RCH mozdonyai rendezőpályaudvarra vontatják a megrakott vasúti teherkocsikat, ahol azokat vonatba sorozzák és irányvonatként fuvarozzák el a 12 célállomásra. Egy-egy ilyen fuvarfeladat teljesítéséhez 4-5 tolatási műveletet kell elvégezni, minden egyes rendezési ponton külön tolatómozdonnyal. A Lenti–Nagycsere útvonal például öt külön vonattal, vonatba sorolási műveletekkel teljesül.
Hasonló a helyzet az ócskavas esetében is. A fémhulladék többsége felvásárlóknál, országosan több száz helyen kerül lerakásra, illetve feldolgozásra, ezért fuvarozásának menetvonalai összetettek. Egy Hajdúhadházon felvett kocsit például debreceni rendezés után elvontatnak – Fényeslitkét és Nyíregyházát érintve – Miskolcra. Minden állomáson rendezik a szerelvényt, ezáltal a fémfeldolgozó eléréséhez egyébként szükséges 169 kilométerből ténylegesen 304 kilométer lesz.
Az ilyen összetett feladatok teljesítése rendezőpályaudvarok és állomási rakodókon lehetséges, azaz az itt dolgozó ezernyi vasutas összehangolt munkája szükséges a műveletek végrehajtásához. Az egyes kocsi forgalom nélkül ezek a szakemberek elveszítenék a feladatukat, ezzel együtt a munkahelyüket.
A Rail Cargo Hungaria évente 16 ezer vasúti kocsival 100 különböző rendeltetési helyre szállít robbanásveszélyes, mérgező vagy a környezetre káros anyagokat, többek között savakat, lúgokat, szén-dioxidot, ammóniát, ásványolaj- és vegyipari alapanyagokat. Ezeknek az termékeknek a közútra terelését a mennyiségi korlátok mellett műszaki akadályok is korlátozzák. A veszélyes áruk kezelésére szigorú szabályok vonatkoznak, amelyek előírják az anyagok biztonságos lefejtésének és töltésének feltételeit. Ezek a technológiák rendelkezésre állnak a vasúti fuvarozásban, de nincsenek kiépítve a kamionok számára.
A magyar kormány tavalyelőtt pályázható támogatási rendszert vezetett be az egyes kocsi fuvarozás életben tartása érdekében. Öt éven át évi 6,4 milliárd forint szubvencióhoz juthatnak azok a vasútvállalatok, amelyek ezt a szolgáltatást nyújtják, és a forráshoz eddig rendben hozzájutottak a hazai vasúti árufuvarozók. A támogatásnak köszönhetően 2022 júliusáig ebben a szegmensben növekedtek a volumenek, és sikerült megállítani az egyes kocsi szolgáltatás egy évtizede tartó hanyatlását. A növekedés egybeesik a magyar kormány és az Európai Unió célkitűzésével: a vasúti árufuvarozás arányát a közútival szemben növelni kell. A támogatás folytatása az idei évben többek között ezeknek a céloknak a teljesülését segíti elő.
A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria Zrt. támogatta.
Fizetett hirdetés
Fontos