Miután zenében sorra dönti a rekordokat, Taylor Swift most Hollywoodot és az NFL-t emelheti új dimenzióba
Talán soha nem volt olyan hatása egy művésznek az amerikai társadalomra és popkultúrára, mint idén Taylor Swift amerikai popsztárnak: miközben minden idők legnagyobb koncertturné-bevétele felé menetel, az ország két ikonikus intézménye, az NFL és Hollywood számára is új dimenziókat – és pénzcsapokat – nyithat meg.
Az amerikai média központi témája az elmúlt napokban, hogy Swift összejött az egyik legnagyobb amerikaifoci-sztárral, Travis Kelce-vel. A liga (NFL) rögtön meglátta a lehetőséget Swiftben: tíz TikTok-videóban is beszámolt Swift múlt heti meccsnézéséről és még egy külön reklámot is készített róla.
Számokban: a tavasszal indult Eras Tour koncertjeire órákon belül elkeltek a jegyek, 146 fellépése várhatóan 1,4 milliárd dollár (több mint 500 milliárd forint) bevételt generál. A világkörüli turné árbevétele minden korábbi rekordot megdönthet, a másodpiacon van, hogy 2 millió forintnyi dollárért árultak jegyeket.
A múlt heti NFL-meccset – amelyen először tűnt fel Swift Kelce anyja mellett – 63 százalékkal több 18-49 közötti nő nézte egy átlagosnál. Kelce-nek egy nap alatt 300 ezer új közösségi média követője lett, 400 százalékkal nőttek merch bevételei, testvérével közös podcastja pedig hirtelen a leghallgatottabb lett az Apple listáján az USA-ban.
Swift befolyását szemlélteti, hogy 35 ezren regisztrálták magukat új szavazóként egy Instagram-posztja után, amelyben arra biztatott, hogy minél többen éljenek szavazójogukkal.
Tágabb kontextus: Swift elképesztő sikerei amiatt is érdekesek, mert a legbefolyásosabb amerikai zenészként nyíltan szembemegy a szórakoztatóipar hagyományos működésével. Miután úgy érezte, átverte a kiadója, újra felvette és kiadta saját zenéit, és mostanra csak saját magával versenyez: az elmúlt évtizedben öt lemez érte el az első héten az egymilliós határt, ebből három az övé volt.
A mostani koncertfilmjét szintén úttörő módon nem nagy stúdiók terjesztik, hanem az AMC, a világ legnagyobb mozilánca. A koncertfilmek általános előretörésével – Beyoncé is készített egyet – ez a megállapodás hátrányosabb helyzetbe hozhatja a nagy stúdiókat, mint az Universal Pictures vagy az MGM.
A Swift-hatás sokat köszönhet a koronavírus utáni keresleti sokknak, a huszonévesek több ezer dollárt sem sajnálnak felhalmozott megtakarításukból, hogy végre élőben láthassák kedvencüket, míg a fiatalabbaknak szüleik állják a cechet.
A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.