Az alkotóknak óriási siker, a Nemzeti Filmintézetnek kudarc az Arany Pálma
Kategóriájában a világ egyik legrangosabb elismerését kapta meg egy magyar művész, Buda Flóra Anna rövidfilmje, és mivel az alkotásban közvetlenül nincs magyar állami támogatás, a Nemzeti Filmintézet pedig korábban nem találta támogatásra érdemesnek a projektet, azonnal felmerült: mit is jelent ebben a kontextusban a „magyar siker”?
Mit nyert pontosan és mekkora siker? Buda Flóra Anna 27 című animációs rövidfilmje megnyerte a 76. Cannes-i Filmfesztivál rövidfilmszekciójának fődíját, az Arany Pálmát. A díjat ugyanúgy hívják, mint a játékfilmesfődíjat, de másik nemzetközi zsűri ítéli oda. A presztízse hasonló szintű: akár rövidfilmekről, akár játékfilmekről van szó, a Cannes-i Filmfesztivál az A-kategóriás filmfesztiválok közül is hagyományosan a legmagasabb színvonalú és legnevesebb mozgóképmustra.
Számokban: idén 4288 benevezett rövidfilmből 11 versenyzett a fődíjért.
33 év alatt harmadszor: A rendszerváltás utáni magyar filmtörténetben 1996-ban Iványi Marcell Szél és 2002-ben Mészáros Péter Eső után című alkotása kapta meg ugyanezt a díjat. Utoljára a hivatalos rövidfilmversenybe 2014-ben válogattak be magyar alkotást, Szőcs Petra A kivégzés című rövidfilmjét.
2016-ban szintén egy animációt, Tóth Luca Superbia című munkáját beválogatták egy másik, a Kritikusok Hete szelekciójába, ami a hivatalos rendezvénnyel párhuzamosan futó, független rendezvény, de ezek közül a legrégebbi.
Magyar siker vagy francia siker? A Nemzeti Filmintézet a fenti sikerről a mai napig nem adott hírt honlapján – valószínűleg azt az elvet követve, hogy a támogatott filmek fesztiválszerepléseiről tájékoztat felületén –, a közösségi médiában viszont „óriási gratulációt” küldött Budának. Mindez azért ellentmondásos, mert a magyar film egyetlen kormányzati szelekciós, fejlesztő és finanszírozó szerve korábban háromszor utasította el Buda filmtervét. Így a nyertes filmbennincs közvetlen magyar állami támogatás, sőt az jórészt Franciaországban készült.
Jakab Júlia színész és forgatókönyvíró, a Napszállta című film főszereplője ezért írta a közösségi médiában a filmintézet gratulációja kapcsán, hogy a 27 nem magyar, hanem francia alkotás: „Tegnap este Cannes-ban a legjobb rövidfilm egy francia animáció lett. Pedig a szerzője és a fő alkotói magyarok, de úgy alakult, hogy itthon többszörösen nem tartották támogatásra méltónak.”
Ezt Buda Flóra Anna aztán annyiban pontosította, hogy a magyar producerek, Osváth Gábor és Lukács Péter Benjámin, a magyar produkciós stáb munkája iránt érzett tiszteletből, valamint a Nemzeti Filmiroda közvetett támogatása miatt „ezt a filmet továbbra is francia-magyar koprodukciónak hívjuk, bármennyire is kilátástalannak tűnik a helyzet.”
Tágabb perspektíva: A filmen és művészi értékén semmit sem változtat az, hogy milyen szervek támogatták vagy hol él az alkotója. Ugyanakkor a magyar kultúrát közpénzből ápoló filmes intézmény sikeres működésének éppen az lenne az egyik mutatója, hogy az általa támogatott magyar projekteket és tehetségeket nemzetközi fórumokon elismerik, alkotásaikat terjesztik.
Idézet az alkotótól: „Én meg tudtam csinálni a filmet magyar támogatás nélkül, de az nagyon zavar, hogy nem támogattak egy olyan stúdiót, mint a Boddah, ami minden évben elhoz valami fontos díjat. Igazságtalannak érzem azt is, hogy nem támogatják a feltörekvő tehetségeket, akik már bizonyítottak. Vicces amúgy, hogy ez az egyetlen magyar film idén Cannes-ban, és emiatt annak is írnia kell róla, aki politikai vagy ízlésbeli okok miatt nem ért vele egyet.”
Összefoglalva és tisztázva a hátteret:
A filmintézet elutasította a terv támogatását, de a filmiroda megadta neki a Magyarországon gyártott filmeknek járó 30 százalékos adó-visszatérítési kedvezményt.
Magyar producerek minimum egy magyar cégen – a Boddah-n – keresztül részt vettek a gyártásban.
A francia kultuszminisztérium alá tartozó finanszírozó szervezet, a CNC támogatta a filmet. A német-francia tulajdonú európai kulturális televíziócsatorna, az Arte előre megvette, és Franciaországban zajlott a gyártás egy része a MIYU produkciós irodán keresztül.
A cannes-i hivatalos honlap információi szerint a filmet a párizsi székhelyű produkciós iroda gyártotta, a nemzetközi értékesítést, valamint a terjesztést is ők végzik. A Boddah második gyártóként/produkciós irodaként van feltüntetve.
A filmet alkotó Buda Flóra Anna magyar, jelenleg Párizsban él. Egyébként a MOME-n végzett, diplomafilmje, az Entrópia korábban megjárta a Berlinálét, elnyerte az LMBTQ-filmeket díjazó Teddy-díjat. Még korábban készített kisfilmet egy Bukowski-párbeszédből, illetve többedmagával egy másik munkában kifigurázta az okostelefonok és számítógépek virtuális valóságában élő modern társadalmat. Tanult divatot, a karanténidőszakban egy erotikus grafitrajz-sorozatot publikáltKinky Quarantine címmel.
Tehát indokolt magyar sikerről beszélni, francia sikerről beszélni, magyar-francia sikerről beszélni, a francia állami kulturális támogatások sikeréről beszélni, a magyar és a francia alkotók sikeréről beszélni. A magyar állami kultúrafinanszírozás és a Nemzeti Filmintézet sikeréről viszont biztosan nem lehet beszélni a történet kapcsán. A kudarcukról sokkal inkább.
A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.