Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2021. szeptember 16. 11:14 Élet, Támogatói tartalom

Jól hangzik, de a műanyagevő baktériumok egyedül nem oldják meg a globális szemétproblémát

Minél fiatalabb egy vásárló, annál több pénzt hajlandó fizetni a zöld termékekért.

Egy tavalyi felmérés szerint a Z generáció*Az 1990-es évek végétől a 2010-es évek elejéig születettek. 50 százalékos felárat is kifizetne egy fehér pamutpólóért, ha azt fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve gyártották. Az Y generáció*Az 1980-as évek eleje és az 1990-es évek közepe között születettek. tagjai már csak 33 százalékkal, az X generációsok*Az 1960-1980-as évek eleje között születettek. pedig 18 százalékkal fizetnének többet a fenntarthatóbb pólóért.

A divatiparon keresztül érthető meg talán a legkönnyebben, hogyan működik a lineáris gazdasági modell  – megveszem, használom, eldobom -, és mennyire fenntarthatatlan és szennyező a bolygóra nézve. A divatipar, főleg a fast fashion üzletek és beszállítói láncuk adják a globális szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékát, és világszinten a második legnagyobb vízfogyasztó iparág a mezőgazdaság után.

A termékek gyártási folyamatában a fenntarthatósági szempontok közül a vásárlók leginkább a munkakörülményeket és korrekt béreket tartják fontosnak, amit a nyersanyagok felelős felhasználása, a körforgásos gazdasági modell beépítése a folyamatba és a vegyi anyagok lehető legnagyobb mértékű mellőzése követ.

Egy idei globális felmérés szerint tízből hét ember egyetértett azzal, hogy adóztassák meg a gyártási folyamatban ritka természeti erőforrásokat – például víz, fa – felhasználó vállalatokat még úgy is, hogy ezáltal a fogyasztóknak kell lényegesen többet fizetni az adott termékért.

Érdekes módon éppen a feltörekvő országokban – mint Kína, Kolumbia vagy India – támogatták nagyobb arányban ezt az ötletet, és a fejlett gazdaságokban, Japánban és Németországban lelkesedtek kevésbé érte. Itthon a válaszadók 17 százaléka értett teljesen egyet az adóztatással, míg 47 százalékuk inkább egyetértett – 8 százalék pedig elutasította.

Jó, zöld és olcsó: kettőt lehet választani

„Fogyasztóként a jóhoz nagyon könnyű hozzászokni, feladni a megszokott kényelemből viszont sokkal nehezebb. A fenntarthatóbb termékek iránt is nő ugyan a vásárlói igény, és az emberek jó része már fizetne is többet ezekért. A cégek is ébredeznek, de többségében egyelőre olcsón akarnak egyszerre jók és zöldek lenni. A befektetők pedig már sokkal korábban megmondták a vállalatoknak: legyetek felelősek, különben nem vagytok izgalmasak számunkra” – mondta Szomolányi Katalin, a Planet Fanatics’ Network vezetője a Magenta Podcast legutóbbi epizódjában, amelyben a fenntarthatóság témakörét és mindennapi életünkre gyakorolt hatását járták körül a meghívott vendégekkel.

A podcastot ide kattintva lehet meghallgatni:

És itt lehet megnézni:

A beszélgetés másik vendége, Eke Angéla színésznő szerint érdemes belegondolni, mikor döntöttünk legutóbb úgy vásárláskor, hogy nem mi voltunk az elsődleges szempont.

Ma már nem tudunk igazán örülni egy nadrágnak sem, annyira könnyű olcsón hozzájutni mindenhez.

Úgy véli, kiveszett belőlünk az, hogy kivárjunk valamit, pedig a várakozásra fordított idő ad pluszértéket az adott tárgynak. A szinte hetente megújuló választékkal dolgozó fast fashion láncok esetében a minőségi helyzet sem a legjobb, de Eke Angéla szerint leginkább az emberi munka tisztelete hiányzik ebből a rendszerből. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem szeretné démonizálni sem ezeket a cégeket, mert a nagy világmárkák rendelkeznek akkora anyagi és szellemi tőkével, hogy elérjék és edukálják a társadalmat a fenntarthatóságról.

Baktériumkoktéllal a bolygóért

A podcast vendége volt Madaras Liz is, aki a műanyagevő baktériumokkal dolgozó technológiát fejlesztő startup, a Poliloop egyik alapítója. Ez a technológia hasonló a komposztáláshoz: az általuk összeállított, speciális „baktériumkoktél” ténylegesen elfogyasztja a műanyagot, és mint energiaforrást hasznosítja, ezáltal szaporodnak a baktériumok.

Az alapító szerint ipari szintekig is skálázható a technológia, de ahhoz, hogy eddig eljussanak, szükségük van olyan ipari partnerekre, akik már végeztek hasonló mértékű skálázásokat. Hatfős, a startupélet kezdeti szakaszain már túljutott cégként egyelőre arra törekednek, hogy a technológia, ami a dobozban van, tökéletes legyen, minden más csak ezután következik.

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Támogatói tartalom fenntartahatóság podcast Telekom üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Torontáli Zoltán
2025. március 25. 15:55 Élet

Mi lesz a nyugdíjrendszerrel, ha a súlycsökkentő csodaszer miatt tovább élnek az emberek?

Tőlünk nyugatra fontos szempont, hogy ha nagyon hirtelen nő meg a várható élettartam, akkor a biztosítók nem tudják kigazdálkodni ennek költségeit.

Stubnya Bence
2025. március 24. 10:20 Adat, Élet

Csak a magyarok lettek boldogtalanabbak a régióban a cseheken és a szlovákokon kívül

A kelet- és közép-európai régió 17 országából összesen ötben volt tavaly alacsonyabb a boldogságindex, mint Magyarországon.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.