Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. június 24. 11:14 Élet

Az adatok azt mutatják, hogy az amatőr futók azért is lassabbak, mert nem mernek gyorsan futni

Rengeteg mindentől függ, hogy egy futó egy bizonyos távot mennyi idő alatt tud megtenni, de természetesen a versenyszerűen sportoló atlétáknál az edzéseredményekből nagy biztonsággal meg lehet jósolni, hogy adott körülmények között például egy maratonon mire lehetnek képesek.

Angol és ír kutatók azonban most a The Conversationben megjelent ismertetésükben azt írják, hogy a népszerű, és meglehetősen egyszerű, gps jelekre épülő fitneszalkalmazások nyers adataiból is jó eredményeket tudtak elérni. Adataik szerint egy amatőr futónál is nagy valószínűséggel meg lehet ma már jósolni, hogy mire számíthat egy maratonon.

Ahogy magyarázzák, a hosszú távú futás végső eredményét értelemszerűen az befolyásolja, hogy mi az a legnagyobb sebesség, amit a futó tartani tud. Annak a skálának, amelyen ezt a sebességet meg kell határozni, két vége van. Az egyik a gyors futás, amit csak rövid ideig tud tartani a futó, a másik a lassú futás, amit nagyon sokáig tud tartani. Az elméleti cél a kritikus sebesség megtalálása a kettő között, vagyis az a maximális sebesség, amely még nem fáraszt olyan mértékben, hogy akadályozza a hosszabb távok megtételét. Ha a futó gyorsabban próbál hosszú ideig futni, mint amit tartani tud, akkor belefut a híres falba, azaz elfárad, és a tejsav túltermelődése miatt egyre alacsonyabb pulzussal, lassabb sebességgel tud csak bearaszolni a célba.

A kutatók mérései szerint a maratont legjobb atléták átlagosan a saját kritikus sebességük 96 százalékával futják, vagyis ők tényleg nagyon közel vannak az elméleti maximumhoz. 

A 25 ezer amatőr futó adatait vizsgálva kiderült, hogy 92 százalékos pontossággal náluk is meg lehet ma már határozni a kritikus sebesség értékét. Amikor ezeket meghatározták, és összevetették a versenyidőkkel, úgy találták, hogy az amatőr versenyzők a maratonokon átlagosan a saját kritikus sebességük 85 százalékával futnak. A távot gyorsabban teljesítő amatőrök 93, a lassabbak pedig 79 százalékos mutatót érnek el.

Ez azt is jelenti, hogy az amatőrök sebességében nagyobb tartalék van, az óvatos futásuk miatt könnyebben tudnak tovább javulni, mint a profik. 

Az egyénre szabott kritikus sebesség pontos meghatározása sokat javíthat azon, hogy az egyszerűbb alkalmazások adataiból is ki lehessen számolni a várható eredményt, de talán még fontosabb, hogy az edzésterv összeállításánál is segíthet, hogy a futó minél jobban meg tudja közelíteni a számára ideális sebességet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet becslés edzés futás GPS idő maraton Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.