Jó néhány CBA és Príma üzletet hoz nehéz helyzetbe Baldauf László, a CBA alapítója és egyik legnagyobb vállalkozója azzal, hogy átengedi hét jól menő boltjának üzemeltetését a Lidl-nek. Ahol ugyanis a Lidl vagy az Aldi megjelenik, ott könyörtelenül elszívja a környék vásárlóerejének jelentős részét. Térképre vittük a budapesti boltokat, hogy látni lehessen, milyen hatással lehet a CBA-birodalomra a lépés.
Baldauf László, a CBA Kereskedelmi Kft. elnöke és részben a franchise hálózat egyes jól menő üzleteinek tulajdonosa jól időzítette hét boltjának átadását (azért nem írunk eladást, mert valószínűleg csak az üzletek üzemeltetését veszi át a Lidl, de a vásárlók ebből azt fogják érzékelni, hogy a gyakorlatban Lidl boltokká válnak az egységek). Így kell a csúcson kiszállni: az ingatlanárak felfutóban, a diszkontláncok (Aldi, Lidl és Penny Market) pedig hasítanak és növekedési kényszerben vannak, ám a plázastop miatt nem tudnak zöldmezős beruházásokkal terjeszkedni, és így hajlandóak még a szokásosnál is magasabb árat fizetni egy-egy jól bejáratott belvárosi üzlethelyiségért. Ki tudja, mikor lesz újra ennyire kedvező a csillagok állása egy ilyen tranzakcióhoz.
Ha ránézünk az alábbi térképre (amelyen kékkel jelöltük a Lidl jelenlegi budapesti üzleteit, lilával pedig a most megszerzett boltokat), akkor szembetűnő, hogy a Lidl hálózatához a belvárosi Baldauf érdekeltségek úgy illeszkednek, mint egy hiányzó szem a nagy budapesti puzzle-ba. A Lidl így a maga szempontjából tökéletes vásárt csinál, hiszen beveszi az eddig fehér foltnak számító belvárost.
Másrészt viszont a térképre felvittük a most átvett boltok közelében lévő CBA (csillaggal jelölve) és Príma (körrel jelölve) üzleteket is. Ezeknek az egységeknek ugyanis várhatóan elég nagy fejtörést okoz majd a diszkontlánc megjelenése. Amint azt korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk, egy diszkont már rövidtávon is képes a környék üzletei elől elszívni a forgalmat, hiszen országszerte jellemző, hogy legalább 3-6-szoros a két üzlettípus közötti árbevétel-különbség. Persze a piac bővül, vagyis egyre több pénzt hagynak a vásárlók a boltokban, de ez önmagában biztosan nem lesz elég a diszkontlánc terjeszkedésének ellensúlyozására.
A Máriaremete utcai üzlet átvétele várhatóan azt jelenti, hogy a Lidl megszerezheti a “zsákfalunak” számító Nagykovácsi vásárlóinak jelentős részét, de akár még a Solymárról ingázók számára is alternatívát adhat. Ezek pedig olyan mértékű előnyök, amelyek a belvárosi boltokéval vetekszenek. A négy budapesti üzlet átadása így óvatos becsléseink szerint is legalább 12 további fővárosi CBA/Príma bolt életét fogja alaposan megnehezíteni, vagyis a lépés hatása sokkal jobban befolyásolhatja a piacot, mint azt első ránézésre gondolnánk.
Ráadásul bár Baldauf jó érzékkel, jó időben teszi pénzzé eddig felépített birodalmának egy jelentős részét, ezzel a kormányzati elképzeléseknek is alaposan betesz, hiszen pont a legnagyobb piacon, Budapesten csökkenti érdemben a magyar láncok pozícióit. Orbán Viktor nem egyszer hangsúlyozta, hogy a cél az lenne, a magyar láncok kerüljenek túlsúlyba a kiskereskedelemben, de ennek most éppen az ellenkezője történik: az üzleti racionalitás ezúttal felülírja az annak ellentmondó gazdaságpolitikát.
Közélet
Fontos