Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. október 15. 11:14 Közélet

Teljesen életszerűtlenül szigorítják az iskolai buszkirándulásokat

A januári veronai buszbaleset, amelyben egy síelésről hazafelé tartó magyar iskolás csoport 17 tagja halt meg, arra sarkallta a kormányt, hogy szigorítsa a buszos kirándulások szabályait. Az erről szóló miniszteri rendeletet még nem hirdették ki, de Palkovics László, az EMMI oktatásügyi államtitkára már körvonalazta, miről lesz szó.

A jövő évtől életbe lépő változtatásoknak három fő eleme van, ám ebből csak egy tekinthető olyannak, amely növelheti a gyerekeink és kísérőik biztonságát, bár ez is elég fura. A többi egyértleműen értelmetlen, szakmaiatlan és felesleges, ráadásul még extra költségeket is okozhat.

Az első módosítás szerint a külföldre tartó iskolai csoportok buszvezetői éjjel 11 és hajnal 4 óra között nem vezethetnek, és ezt a pihenőjüket a járművön kívül kell majd tölteniük.

A sofőrök vezetési és pihenési idejét jelenleg is elég szigorú (uniós) szabályok határozzák meg, és a veronai, vagy más baleset ellenére sem utal semmilyen jel arra, hogy még szigorúbbá kellene tenni. A magyar változtatások szempontjából az érdekes, hogy két, felváltva vezető sofőr egyhuzamban összesen legfeljebb 21 órát dolgozhat, de ezen belül fejenként csak 9-9 órát (vagy kivételes esetben 10-10 órát) vezethet. Általában 4,5-4,5 óránként szokták váltani egymást. A munkát a jelenlegi szabályok szerint csak úgy kezdhetik meg, ha előtte legalább 9 órát pihentek, a legfeljebb 21 óra munka után pedig megint legalább 9 órát kell pihenniük. Ha ezeket betartják, akkor a tapasztalatok szerint nem vezetnek fáradtan.

A módosítás után viszont a sofőrök a 2×10 órát nem fogják tudni “kivezetni”, akkor sem, ha hajnali 4 órakor elindulnak. Gyakorlatilag a 2×9 óra vezetés is csak akkor fog beleférni egy napba, ha nagyon szorosan tartják az indulási időt, és nem állnak meg sokat útközben. A messzebb lévő síterepekre viszont csak úgy lehet eljutni, ha a sofőrök majdnem a maximum időt vezetik, és az utakat azért szokták úgy szervezni, hogy éjszaka menjen a busz, mert ezzel utazásonként két éjszaka költségét meg lehet spórolni. Ennek a lehetőségnek most vége.

Szakmai szempontból azonban sokkal inkább azért értelmetlen a korlátozás, mert egy pihent sofőrnek egyáltalán nem okoz problémát az éjszakai vezetés. Ha már a korlátozás felmerül, akkor sokkal inkább a pirkadat a veszélyes időszak, ami általában hajnali 4 óra után van.

Jelenleg, ha egy csoport valamiért késve indul az útjára, vagy útközben csúszik el időben, (amelyre azért sok példa akad), akkor legfeljebb késve fog a síterepre megérkezni. Januártól viszont elég problémás lesz, ha a késés miatt a busz nem éri el este 11 órára a célját. Tegyük fel, hogy elindul a busz Magyarországról időben, de útközben az osztrák autópályán dugóba kerül, és kiderül, hogy emiatt 11-re nem fogja elérni a célját. Ekkor a csoportnak valahol azonnal szállást kell találnia éjszakára. Ez egyrészt lehetetlen, másrészt a csoport első lefoglalt éjszakája a síterepen ugrott, az új szállást viszont ki kell fizetni. Ha pedig ezt nem tudják megoldani, akkor egyáltalán nem világos, hogy mihez kezdenek. Az utasok elvileg alhatnak a járműben akár egy autópálya parkolóban is, de a sofőrök nem. Azt nem tudni, hogy ők hova mennek.

Mindezek mellett, ha a sofőröknek maradt még vezetési idejük, akkor hajnali 4-kor újraindulhatnak, csak kérdés, hogy miért lenne biztonságos egy olyan buszon utazni, ahol a két sofőr kényszerből mindössze 4-5 órát aludt éjszaka.

A második változtatás szerint az iskolai túrákat nem szervezhetik 13 évesnél öregebb buszokkal. Érthetetlen, hogy miért az évjárathoz kötik a korlátozást, hiszen mennek az utakon tökéletes műszaki állapotú 20 éves járművek, és mennek kevésbé jól karbantartott 10 évesek is. Autós hasonlattal élve: az egyik prémium márka 15 éves, keveset futott csúcsmodellje lehet biztonságosabb, mint egy másik márka kevésbé igényes, 8 éves fapados verziója, 500 ezer kilométerrel? A válasz nyilván igen. A korlátozást talán érdemesebb lett volna a műszaki paraméterekhez, vagy futott kilométerhez kötni.

A buszokat egyébként a jelenlegi szabályozás szerint is sűrűn kell műszaki vizsgára vinni, vagyis a ma érvényes rendszer kiszűri a veszélyes járműveket, csak be kell tartatni.

A magyar kormány úgy tesz, mintha egy borzasztó éjszakai repülőbaleset után betiltaná az éjszakai repülést, és előírná, hogy gyerekek csak fiatal gépekre szállhatnak fel.

A harmadik változtatás, hogy az intézmény csak olyan szolgáltatóval szerződhet, amely garantálja, hogy a sofőrjei nem szenvednek “közlekedést veszélyeztető alvászavarban”. Ez támogatható döntés, csak ezek után azt kérdezheti bárki: ha nem iskolás csoport utazik, akkor lehet alvászavaros a sofőr? És ezzel jutunk el az egész csomag legnagyobb problémájához: miért csak az iskolás kirándulókat kell ilyen módon megvédeni a balesetektől?

Számos kérdés merül fel, amely jelzi az intézkedések ellentmondásosságát. Az utazási irodák által szervezett rengeteg buszos túránál például az utasokat miért nem kell ezekkel a korlátozásokkal védeni? És ha közöttük is sok a gyerek? Ha pedig nem az iskola, hanem a szülők rendelik meg a buszt, akkor az vajon mehet éjszaka? És mi a helyzet akkor, ha a buszos cég székhelye mondjuk valamelyik szomszédos országban van?

Lehet, hogy végső soron a szülők fogják eldönteni, hogy maradnak az iskolák által megrendelt buszoknál, és ezért kifizetnek a gyereknek két plusz éjszaka szállást a síterepen, illetve vállalják a kényszerű éjszakai leállás összes kockázatát. Vagy másképp szervezik meg ugyanazt az utat, és maradnak az éjszakai buszozásnál.

(MTI Fotó: Máthé Zoltán)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet buszos kirándulás emmi logisztika Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.