Hírlevél feliratkozás
Hobot Péter
2018. március 26. 16:16 Élet

Mi az ára annak, ha eladod a neved a luxusiparban?

A márkanév a legnagyobb érték a divat világában, és sok tervező saját nevével indítja vállalkozását. Pénzügyileg megérheti, ha eladják a márkát, és ezzel a saját nevüket egy nagybefektetőnek, de ennek komoly érzelmi költségei vannak, és a szerződések egész életükre szabályok közé szoríthatják a tervezőket. A vásárlások hátterében jellemzően pár nagy vállalatcsoport áll, derül ki a Business of Fashion cikkéből.

Donna Karan divattervező, a DKNY alapítója saját nevét 2000-ben adta el 450 millió dollárért (113 milliárd forintért) a legnagyobb luxuspiaci holdingnak, az LVMH-nak. Az LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) tavaly előtt továbbértékesítette a márkát, Donna új cége, az Urban Zen pedig már nem is használhatta tervezőjének nevét. Az új üzletnek az LVMH-tól kellet engedélyt kérnie mottójára, ami ez lett: “az élet filozófiája Donna Karan szerint” (philosophy of living by Donna Karan). Így könnyen meg lehet különböztetni a Donna Karan New York brandtől. 

Az luxusiparban rengeteg márkanév forog, de a legismertebbek jellemzően pár nagy vállalatcsoport tulajdonában vannak, amelyek pénzügyi és portfólió tervezési képességükkel egészítik ki a tervezők munkáját. Azonban a kreatív irányításban sokszor ütközik az érdekük a tervezőkkel.

 


Michael Kors is az LVMH-val kötött üzletet, aminek keretében az aláírásáról is le kellett mondania, mert a Kors szemüvegeken esetenként ott díszeleg a tervező szignója. Saját aláírását Michael csak jogi esetekben használhatja.

John Galliano, a Givenchy és a Dior volt főtervezője 1994-ban alapította saját márkáját, az önmagáról elnevezett John Galliano-t, aminek vezetéséből 2011-ben zárták ki. Egy párizsi bárban részegen antiszemita kijelentéseket tett és Hitlert is éltette, amivel sokak számára vállalhatatlanná vált. Most a Maison Margiela tervezője. A nevét viselő vállalat nélküle működik a Dior alatt, amiben szintén többségi tulajdonos az LVMH.

Elég nagy a koncentráció a piacon: a Louis Vuitton Möet Hennessy minden részágazatban jelen van és a luxusiparág legerősebb 10 cégének kezében van a teljes forgalom 48 százaléka. Az öt legnagyobbnál pedig a forgalom 31 százaléka:

 


A kreatív tervezőknek nehéz divatházaikat egy nagy vállalatcsoport részeként vezetni, mert az anyavállalat vezetése keretek közé szorítja működésüket. Joseph Abboud 2000-ben adta el a nevét 65 millió dollárért (16 milliárd forintért) a JA Apperel-nek. A márka kreatív igazgatója maradt, de a szerződésben nem szerepelt, hogy kizárólagos kontrollja lenne a férfi öltönyöket készítő ház kreatív részének működtetésében. Abboud 2005-ben elhagyta a saját nevét viselő divatházat és 2010-ig pereskedett a JA Apparel-el nevéért, amit márkaként ma sem használhat, de reklámozhatja vele új üzletét, a Jaz-t.

Vannak azért jó történetek is. Michael Kors márkáját például Silas Chou vette meg az LVMH-tól 2003-ban. Silas ellen ekkor pár éve még csődeljárás folyt, a Kors pedig láthatatlanná vált az LVMH márkák között. Ezután sikerült talpra állni, 2011-ben már tőzsdére vitték a Kors-t, ami már az induláskor 944 millió dollárt (234 milliárd forintot) hozott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Torontáli Zoltán Stubnya Bence
2024. május 16. 05:35 Élet, Világ

Így lehet magyar átlagnyugdíjból élni a spanyol tengerparton

Romantikus álom vagy nagyon is kivitelezhető valóság? Mekkora tőke és nyugdíj kell hozzá? Megkérdeztük azokat, akik már kint élnek, és azokat, akik segítenek a kiköltözőknek.

Torontáli Zoltán
2024. május 9. 15:47 Adat, Élet

Durván az olcsó élelmiszerek felé lökte az infláció a bevásárlásokat

A vásárlások értéke jóval nagyobb mértékben csökkent tavaly is, mint a volumen, vagyis nagyon nagy arányú volt a lefelé vásárlás.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.