A Flughafen Frankfurt-Hahn GmbH tegnap bejelentette a helyi cégbíróságnak, hogy nem tudja fizetni a számláit, azaz csődvédelembe menekült – írja a Wirtschaftswoche német gazdasági lap. Ennek a gyakorlatban az a következménye, hogy a repülőtér üzemeltetőjéhez csődbiztost neveznek ki, aki megpróbálja levezényelni a cég átalakítását, és erre az időre a fizetési kötelezettségek alól mentesül a társaság. Az egykor szebb napokat látott reptér mostantól a túlélésért küzd.
A bajba jutott cég 82,5 százalékos tulajdonosa 2017 augusztusa óta a HNA Airport Group GmbH, de Hessen tartomány is benne van még a társaságban 17,5 százalékkal. A repülőtér egy régi amerikai katonai bázisból lett az ezredforduló után fellendülő európai fapoados repülés egyik kedvelt célpontja, sokáig a Ryanair egyik legfőbb bázisának számított.
A magyar-német viszonylatban is jelentős reptéren 2008-ban még 3,9 millió utas fordult meg, összehasonlításul: ez akkor körülbelül a fele volt a Budapesti Liszt Ferenc repülőtér forgalmának. Még 2010-ben is a 11. legnagyobb német reptér volt (nem csak a fapadosokat számolva). Azóta azonban a frankfurt-hahni forgalom nagy ütemben csökkent, 2019-ben, a járvány előtti utolsó teljes évben már csak 1,4 milliós volt, az utóbbi években már a Ryanair is máshova koncentrálta az erőit.
Ez utóbbi annak fényében is fontos, hogy az ír fapados ottani terjeszkedését kezdetben nagyon erős, közvetett állami támogatásként is felfogható marketing kampányok segítették. A Lufthansa a reptér és a Ryanair közötti szerződéseket meg is támadta, azzal érvelve, hogy az adófizetők pénzéből közvetve eurómilliók áramlottak támogatásként a cégekhez, ami a szabad piaci versenyt sértette, ám sem a helyi, sem az európai bíróság nem adott neki igazat.
A repülőtér egyébként a járvány hatására növelni tudta az áruszállító forgalmát, a világszerte megnövekedett online vásárlások és a szárazföldi logisztikai nehézségek egyaránt növelték a cargoforgalom iránti igényt, a személyszállítás azonban lehúzta az eredményeket. A cégnek van egy üzleti terve, amely szerint leghamarabb 2024-ben lehetne nyereséges.
Vállalat
Fontos