A Hold és a G7 közös beszélgetéssorozatának vendége Kapitány István, a Shell globális alelnöke, aki 1987 óta dolgozik az olajtársaságnál. Ő a legmagasabbra jutott magyar multimenedzser, akinek jelenleg 80 ország tartozik az irányítása alá. Itthon is vállal tisztséget, jelenleg a Menedzserszövetség elnöke.
„Hallo, Kapitány István vagyok, elhoztam magammal a feleségemet, a két lányomat, a két németjuhászt és a papagájt” – ez az egymondatos felszólalás volt Kapitány István legsikeresebb beszéde, amit németországi kinevezése apropóján tartott, némettudás nélkül, egy asztal tetején állva, évtizedekkel ezelőtt. Majd széttépte és kidobta a tanácsadók által előre elkészített stratégiát. Hogy miért volt ez nagy siker, ezt elmeséli az alábbi beszélgetésben Veiszer Alindának.
Jól, viccesen és lendületesen kommunikál, folyamatos párbeszédben van, figyel. Ő úgy foglalja össze, hogy szereti az embereket, ez az egyik titka. És valóban, fel tudja idézni, hogy négy éve, 2016-ban ki lett a világ legjobb kutasa. (Egy siketnéma pakisztáni fiú.) 37 év egy nagyvállalatnál mindig feljebb lépkedve már önmagában komoly siker. De nem csak a pozíció az érdekes számára, hanem a számok is. A Shell 2020-as nyereségének 80 százalékát az ő csapata hozta össze.
A szennyező olajcég vezetésével párhuzamosan persze zajlik a világ energiatérképének átalakulása is. Az ökológiai célok egyre fontosabbak, a választási kampányok, vállalati szlogenek elmaradhatatlan elemei. Amerika frissen választott elnökének hírére nőni kezdtek az elektromos autó részvények árfolyamai: az új elnök vissza akarja vezetni az USA-t a párizsi egyezménybe. Hogyan érinti ez a Shellt? Hogyan teljesíthető a cég által vállalt zeró kibocsátási terv 2050-re, és nem elkésett-e az irányváltás?
Hogy neki mikor lesz elektromos autója, azt még nem tudja, de biztos abban, hogy a következő években felpörög az iparág, ami jelenleg szinte láthatatlanul aprócska. Kínában a Shell már elektromos töltőállomásokat telepít, a nyitási napon 40 százalékos kihasználtsággal, ugyanez a szám az Egyesült Királyságban 4 százalék, szóval bőven van még tennivaló. Ugyanakkor ő kereskedőként is biztos abban, hogy ami az embereknek tetszik, az népszerű lesz és hódítani fog. Az elektromos autó pedig ilyen.
Nemcsak világpolitikai trendekről beszélgettünk vele, hanem kértük arra is, hogy engedjen betekintést a saját életébe is – követi-e a magyar híreket? Sportol-e? Mit csinál utazás helyett a legmagasabbra jutott magyar menedzser? Aki a fenti hang mellé képet is szeretne, annak
Közélet
Fontos