Daniel Neubauer bécsi ügyvédet egy új tulajdonos, Aczél Zoltán váltotta fel a bécsi Belfry Holding GmbH-ban. Ez a hír első hallásra nem tűnik fontosnak, pedig nagyon sok mindent tisztába tesz a magyar építőipari közbeszerzések elmúlt évekbeli történetében.
Ahogy arról korábban részletesen írtunk, a Belfry-cégek a magyar építőipar csodagyerekei voltak, sorra nyerték az állami út- és vasútépítési tendereket Magyarországon. Ezt szinte mindig a Strabag konzorciumi partnereként, vagy alvállalkozójaként tették. Cikkünkben sok példán keresztül mutattuk be, hogy a Belfry csoport minden jel szerint kivételes helyzetben van, amennyiben az orosz-osztrák Strabaghoz és a NER világához egyaránt jó üzleti kapcsolatok fűzik. Szerepe alapján mindig is úgy tűnt, mintha a Belfry biztosítaná a Strabag NER-kompatibilis működését.
Csakhogy egészen mostanáig megakasztotta a történetet az a meglehetősen életszerűtlen körülmény, hogy a Belfry végső tulajdonosa egy olyan bécsi ügyvéd, Daniel Neubauer volt, aki építőipari értelemben egyszer csak a semmiből bukkant fel, majd elkezdett sikert sikerre halmozni Magyarországon.
Neubauer 2018 márciusában határozottan visszautasította nekünk azt a feltételezést, hogy bárkinek a strómanja lenne. Most mégis hátralépett, és átadta a helyét Aczél Zoltánnak.
Ez végső soron azért nem meglepetés, mert Aczél Zoltán régóta a Strabag regionális lobbistájaként volt ismert, édesapja, Aczél Tamás pedig a magyar Belfry-cégek vezetője. Aczél Zoltán neve sok ausztriai és magyarországi projekt kapcsán előkerült már, többek között az Alstom korrupciós ügye kapcsán is megvádolták, de az osztrák ügyészség végül társaival együtt felmentette a vádak alól.
A tulajdonosváltással egyértelmű lett, hogy Aczél Zoltán a Belfry tulajdonosa, ami korábban csak sejthető volt.
A Belfry korábban határozottan azt mondta, hogy Aczél Zoltán nem dolgozik nekik, sem munkatársként, sem lobbistaként. (Ezt az állítást pro forma természetesen nem befolyásolja, hogy Aczél most tulajdonosként beszállt, édesapja vállalatvezető, ő pedig leginkább a Strabag lobbistájaként ismert.)
A Belfry 2016 és 2018 között összesen mintegy 300 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert el az akkor még a rejtélyes bécsi ügyvéd nevére bejegyzett magyarországi vállalkozáscsoportként. A nyolc közbeszerzésből csupán egy kisebb ajkai megbízás volt, amit nem a Strabaggal közösen nyert meg a cég. Alvállalkozóként pedig Szíjj László és Mészáros Lőrinc építőipari NER cégei is rendre feltűntek nála.
De amilyen viharosan ívelt fel a közbeszerzési csillagzat, olyan gyorsan vége is lett a nyerő szériának. 2018-as cikkünk óta már csak egy újabb közbeszerzést találtunk, amelyet elnyert, ebben a Magyar Közút útfelújítási munkáit a Strabag és a Belfry közösen vitte, 2018-ra.
Nehéz azonban szétszálazni azt, hogy az elnyert közbeszerzési megbízásokból értékben mennyi vándorolt a Belfry-hez, a Strabaghoz vagy Mészáros Lőrinc cégeihez, mivel a közbeszerzéseken szinte mindig konzorciumban indulnak a cégek.
A Rákos-Hatvan vasútvonal vállalkozási szerződéséből azonban kiolvasható, hogy ott 19 százalékos a Belfry részesedése – bár a cégnek korábban nem ismert vasúti munkája. Ez ugyan csak játék a számokkal, de mégis: ha a többi projektnél is hasonló arányokról lehet szó, akkor 60 milliárd forinthoz is juthat a nagyrészt idén és jövőre záruló megbízásokkal a cég.
És bár az utóbbi időben nem sikerült újabb beszerzéseket elnyerni, pénzügyileg mégis kiválóan teljesít a cégcsoport 5 vállalkozása. 2019-ben 25,3 milliárd forintos árbevétel mellett 4,3 milliárdos nyereséget ért el. Sőt, még a vállalkozási kedv sem lankadt: 2020 március 23-án még újabb céget is alapítottak Belfry MTech néven (a többi cég neve a csillagra kattintva olvasható*2014.04.02 Belfry MS Kft.
2016.03.11 Belfry PE Kft.
2017.12.12 Belfry RE Kft.
2018.01.30 Belfry CC Kft.
2019.02.06 Belfry FM Kft.
2020.03.23 Belfry MTech Kft.
).
Az elmúlt 5 évben összesen 66 milliárd forint árbevételt értek el a Belfry-cégek, 8,7 milliárd forintos adózott eredménnyel – és ezt a tulajdonos bécsi Belfry Holding GmbH-nak el is utalták.
A Belfry cégek öt éven keresztül példátlanul nyereségesen működtek, az építőiparban hihetetlen magasnak számító 13 százalékos profitrátát értek el.
A cégcsoport pénzügyi adatait vizsgálva az is elgondolkodtató, hogy nagyon kevés munkavállalóval érték el mindezt. Az utolsó öt év átlagában évente
452 millió forint árbevétel és 56 millió forint profit jutott minden egyes alkalmazottra.
Az alkalmazotti létszám 2020-ban még nagyot is lépett előre: a 2019-es 52 fő után a legfrissebb adatok szerint már 76 fő dolgozik a cégeknél.
Tavaly februárban a szlovén oknyomozó portál, a necenzurirano.si azt írta, hogy a Belfry elutalt 140 ezer eurót az R-Post-R nevű helyi médiacégnek, amely ebből támogatta a Fidesz szlovén szövetségese, a Janez Janša vezette SDS-t. Mivel a Belfry üzletileg nincs jelen Szlovéniában, az eset kapcsán a szlovén ügyészség vizsgálni kezdte az SDS-hez köthető médiacégek külföldi finanszírozását.
A Belfry osztrák anyacégének van egy közös vállalkozása Horvátországban, és a Szíjj Lászlóhoz tartozó Duna Aszfalttal közösen az NK Osijek eszéki fociklub szponzoraként is fellép (Magyarországon pedig a Puskás FC egyik támogatója).
A Belfry-cégek egyik ügyvezetője, Borbély Ágnes is a Szíjj-kapcsolatot erősíti. Ő 2017 és 2018 között az akkor még Simicska Lajos tulajdonában álló Dunántúli Kft.-t és a KÖZGÉP-Energia Kft.-t vezette. Simicska 2018 júliusában adta át minden érdekeltségét a NER-nek, de az ügyvezető ezt követően az év végéig a helyén maradhatott.
Így lett végül a magyar sajtóban csak a Strabag lobbistájaként emlegetett Aczél Zoltán, az egykor Fidesz-mumusnak számító Strabaghoz köthető szereplőből a NER-hez kapcsolható építőipari vállalkozó.
(Frissítés: a cikk megjelentetése előtt elkerülte a figyelmünket, hogy a Válasz Online már korábban megírta, hogy Aczél Zoltán a nevére vette a Belfry-cégeket.)
Közélet
Fontos