Nemsokára azt fogjuk észrevenni, hogy kevesebb céges poszt és újságcikk jelenik meg a facebookos híráramunkban, helyettük pedig többet látjuk majd a családtagjaink és barátaink által feltöltött tartalmakat. Mark Zuckerberg fontos változtatásokat jelentett be, amelyek hatására valószínűleg kevesebbet fogunk facebookozni, az online médiumokat pedig kevesebben fogják olvasni.
A techvezér újévi fogadalmában már elárulta, hogy idén megjavítja a Facebookot annak érdekében, hogy “a közösségi oldalon eltöltött idő biztosan minőségi időtöltés legyen”. Csütörtök este pedig néhány konkrétumot is megosztott a cég stratégiaváltásáról.
A Facebookot alapvetően azért hozták létre, hogy összekösse az embereket, ám ez az utóbbi években kissé háttérbe szorult. Zuckerberg szerint ennek az az oka, hogy robbanásszerűen megnőtt a nyilvános tartalmak száma, amik így átvették az uralmat a híráramunk felett. Ezen idén változtatni fog a cég: teljesen átírják azt az algoritmust, ami a híráramunkat állítja össze. Ezentúl sokkal több tartalmat látunk majd a családtagjainktól, a barátainktól és a csoportoktól, amikben benne vagyunk és kevesebb céges poszt és újságcikk bukkan majd fel. Mivel a cél, hogy az embereket minél inkább minőségi kommunikációra ösztönözzék, ezért a publikus tartalmak közül is azok kerülnek majd be elsősorban a híráramba, amelyek ezt támogatják, például az élő videók és a vitát gerjesztő hírek, amikre jellemzően nagyon sok interakció érkezik.
Zuckerberg nyíltan beszélt arról is, hogy ezeknek a lépéseknek negatív következményei is lesznek. Az emberek valószínűleg kevesebbet lógnak majd a Facebookon, és az oldalak melletti elkötelezettséget mérő mutatószámok is csökkennek majd. Ám szerinte cserébe értékesebb lesz a közösségi oldalon töltött idő, és hosszabb távon a felhasználóknak és az üzletnek is jót tesz.
John Hegeman, a híráram termékmenedzsere szerint a változások a hirdetéseket nem fogják érinteni. A Facebook bevételeinek 98 százaléka hirdetésekből származik, ezek összege tavaly 10,14 milliárd dollárra emelkedett, ami közel a duplája az egy évvel korábbi árbevételnek.
A Facebookot és a többi nagy közösségi médiaoldalt is sokat kritizálták azzal, hogy a termékeik gyakorlatilag csak megerősítik az embereket a saját társadalmi és politikai nézeteikben, és direkt az ilyen posztokhoz szoktatja hozzá őket. A 2016-os amerikai elnökválasztással kapcsolatban is komolyan felmerül a Facebook szerepe, ami félrevezető és hamis híreket is előnyben részesíthetett a híráramban, de ugyanezzel más országokban is befolyásolhatta a politikát. Azt tavaly elárulták, hogy orosz ügynökök szándékosan terjesztettek olyan kedélyeket felborzoló tartalmakat, amelyek célja az volt, hogy megosszák az amerikai választókat.
Ugyan a cél nemes, a híroldalakat különösen rosszul fogja érinteni, ha a közösségi platform háttérbe szorítja a nem fizetős posztjaikat, ugyanis sokuk a Facebookon keresztül generálja a forgalma nagy részét. Zuckerberg elárulta, hogy az irányváltásba már tavaly belekezdtek, ami a statisztikákon is meglátszik. Az Axios gyűjtése szerint 2017-ben folyamatosan csökkent a médiumok facebookos megosztásokból és ajánlásokból szerzett forgalma, olyannyira, hogy a Google-ről érkező forgalom is megelőzte azt. Ősszel jelentek meg az első hírek arról, hogy a Facebook egy újfajta, kettős híráramot tesztel hat országban (köztük Szlovákiában), ami szétválasztja a fizetett és a nem fizetett céges tartalmakat. Ez egyértelműen rontotta a híroldalak elérését.
Tech
Fontos