2009 márciusa és 2016 októbere között a Google-höz tartozó YouTube és a német előadóművészek jogait képviselő szervezet (GEMA) háborúban állt egymással. A GEMA azt sérelmezte, hogy a YouTube úgy tesz közzé szerzői jogvédelem alatt álló videókat, hogy azokhoz a jogbirtokosok nem járultak hozzá. Miután a németek két pert is elvesztettek, és nem kaptak kártérítést, a felek 2016 végén (nem publikus feltételekkel) megegyeztek.
Amíg a vita tartott, a német YouTube felhasználói egy alternatív videómegosztót voltak kénytelenek nézni, amelyről hiányzott szinte minden, amit a GEMA által képviselt 70 ezer művész alkotott, és 2009 előtt feltöltötték a megosztóra (ezek elérését korlátozták azoknál a felhasználóknál, akik német IP címekről interneteztek).
A helyzet azonban kiváló eszközt adott két kutató kezébe ahhoz, hogy megvizsgálja, üzleti értelemben mennyire lehet káros vagy előnyös a YouTube a zenészek számára.
A kérdés ősrégi, már a szalagos magnók miatt is az volt a zeneipar aggodalma, hogy a szabad másolás helyettesíteni fogja a vásárlást, és emiatt pénztől esnek el a kiadók. A digitális megosztók (Napster, Kazaa, Soulseek), majd a YouTube megjelenésével azonban hirtelen sokkal nagyobb lett az ingyenes másolás vagy zenehallgatás lehetősége, a szerzői jogok tulajdonosainak kontrollja pedig visszaszorult.
A kiadók és az előadók ugyanakkor azzal is tisztában vannak, hogy a nagy bevételhez nagy elérés kell, a rádiózás aranykorszakában fizetni is hajlandóak voltak azért, hogy egy-egy számot sűrűn rotáljanak.
A zene abból a szempontból különleges áru, hogy a vevőknek általában bele kell hallgatnia a vásárlás előtt, és erre a csalira a rádió, a tévé vagy jó ideje már a YouTube is alkalmas. A német blokkolás adatai alapján azonban kiderült, hogy a YouTube-on németek számára nem elérhető számokból szerzett bevétel mindössze 5-10 százalékkal volt kevesebb, mint a szabadon nézhető klipekhez köthető pénz – írják a kutatók a VoxEu-n megjelent ismertetésükben.
Az is egyértelművé vált, hogy a YouTube blokkolása szinte csak a digitális értékesítést csökkenti (kis mértékben), a fizikai formátumok (bakelit vagy CD) eladását egyáltalán nem befolyásolja. A YouTube hiánya tehát sokkal kisebb kiesést okoz, mint amennyi előny származhat abból, ha a szám szabadon hallgatható.
A YouTube promóciós hatása az adatok alapján nem egyforma. A megosztó különönsen az induló előadóknak fontos, az ő bevételüket 66 százalékkal jobban megdobja, mint a már befutott zenészekét, ha új számmal állnak elő.
Mivel mindegy, hogy az ismertség milyen módon nő, a YouTube anarchizmusa az előadók malmára hajtja a vizet. A kalóz koncertfelvételek, a béna vagy jó feldolgozások végső soron szintén az eredeti szám ismertségét növelik, és így az eredeti előadónak is növelik a bevételét.
Élet
Fontos