Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. november 29. 14:50 Fizetett hirdetés

A negyedik ipari forradalom nem az ipart, hanem minket változtat meg

Megérkeztünk egy új világba, ahol tanuló algoritmusokkal, önjáró gépekkel, genetikailag programozott biológiai rendszerekkel, nano gyárakkal és hasonló őrült technológiákkal kell együtt élnünk. A szemünk láttára vált a science fictionből science fact – mondta Frankó-Csuba Dea, innovációs coach, a Magyar Telekom konferenciáján.

A telekommunikációs cég innovációs rendezvénysorozata, a MOST Fórum „Homo sapienstől a homo digitalisig” című kerekasztal-beszélgetése azt járta körbe, hogy milyen hatással lesz az emberiségre a napjainkban zajló technológiai forradalom.

A negyedik ipari forradalom teljesen más hatással lesz az emberiségre, mint a megelőző három, amikor is az emberi erőt cserélték gépekre, majd jött az elektromos energia térhódítása, végül a mobilkommunikáció elterjedése. Frankó-Csuba Dea szerint Klaus Schwab, a Világgazdasági Fórum alapító elnöke fogalmazta meg a legfrappánsabban, hogy milyen gyökeres változások előtt állunk, amikor azt mondta, hogy a negyedik ipari forradalom nem azt változtatja meg, ahogy a dolgokat végezzük, hanem minket változtat meg.

Most van az emberiség történetében először lehetőség arra, hogy összeolvasszunk biológiai, digitális és fizikai rendszereket. Frankó-Csuba Dea erre az emberi DNS-t hozta fel példának, amely már programozható, de ugyanilyen meghökkentő a szintetikus bőr is, amellyel egy távoli helyen lévő, akár virtuális tárgyat tudunk megérintetni, amellyel olyan érzést kölcsönöz, mintha fizikailag is megfogtuk volna az adott tárgyat.

A korábbi ipari forradalmakra az volt a jellemző, hogy az új technológiát több generációnak volt lehetősége elsajátítani, fejleszteni, a jogalkotóknak pedig elég ideje volt szabályozni annak használatát. A szakember szerint ma már erre nincs idő, annyira felgyorsult az innováció, hogy hiába tanulunk meg egy-egy új eljárást, néhány év múlva teljesen más technológiát kell használunk, és persze megtanulnunk.

Bill Gates szerint, ha megkérdezik az embereket, hogy 2-3 év múlva milyen változások lehetnek, akkor túlbecsülik a lehetséges fejlődés mértékét. Ha azonban a következő 10 évre kérdeznek rá, akkor alulbecsülik azt. Lord Kelvin 1895-ben például még azt mondta, hogy a levegőnél nehezebb tárgyak sosem fognak repülni. A Wright-fivérek 1903-ban 12 másodpercet töltöttek a levegőben a repülőgépükkel, 1919-ben pedig átrepülte az első ember az Atlanti-óceánt. Ma még gyorsabban követik egymást a technológiai újítások.

Napjainkban arról szól a vita, hogy a repülőgépek képesek lesznek-e elektromos meghajtásra. Frankó-Csuba Dea szerint az akkumulátorok túl nehezek, viszont az elmúlt két évben akkorát fejlődött a technológia, hogy megnégyszereződött a kapacitásuk. Ezzel sokkal reálisabb lett az elektromos repülőgépek megszületése. Olyannyira, hogy a Rolls-Royce már az elektromos utasszállító hajtóművén dolgozik, nem mellékesen Magyarországon van a gyár, ahol a prototípusok készülnek.

Wéber Mátyás, a KPMG távközlési és média szektor tanácsadási szolgáltatásokért felelős szenior menedzsere a technológiai változás olyan gyorsan megy végbe, hogy fejlődési fázisok maradnak ki. Afrika sok országában nem épült ki a bankrendszer, most az emberek egyszerűen a mobiltelefonjukkal fizetnek, mivel távközlési- és mobilinternetes rendszer az egész országban elérhető.

„Az eszközökhöz való hozzáférés volt a kezdet és az adatokhoz való hozzáférés lesz a jövő” – mondta Meskó Bertalan orvos-jövőkutató. Meskó szerint ma az egészségügy olyan, mint egy autó, amelyben semmilyen adathoz nem férünk hozzá. Nem tudjuk mennyivel megyünk, mennyi benzin van a tankban, van-e olaj a motorban. Csak akkor látjuk mindezeket, ha bemegyünk egy intézetbe, kórházba és rákötnek a gépekre. A jövő egészségügye az olyan kütyükre fog épülni, ami monitoroz minket, így időben el lehet kapni egy kezdődő betegséget, vagy meg lehet előzni egy szívrohamot.

Már most elképesztően sok adat van a rendszerben, az 5G elindulásával ez meg fog sokszorozódni. Szertics Gergely, a Mesterséges Intelligencia Koalíció vezetője szerint elég csak a 2022-től, a személyautókba kötelezően beépített feketedobozokra gondolni. Online kapcsolat esetén lényegében az összes autóról tudni lehet, hogy hol tartózkodik. Egy veszélyes előzés esetén pedig a rendszer figyelmeztetni tudja a sofőrt, hogy valaki éppen felé közeledik a másik sávban. „A hálózat, valamint a klasszikus távközlési szolgáltatások fontossága olyanná válik, mint a levegő és az ivóvíz: természetes és éltető. Olyan kincs, amelyből sok van, de amellyel okosan kell gazdálkodnia az emberiségnek” – hangsúlyozta a szakértő.

„Ma már nem az a kérdés, hogy használjuk-e az internetet, hanem az, hogy mire. A digitalizáció és a hálózatok átírják a hétköznapjainkat. Általuk ma már a világ alkalmazkodik a mi igényeinkhez és nem fordítva: a hálózat révén tudjuk távolról is menedzselni a kapcsolatainkat, az életünket, az eszközeinket, akár az otthonunkat is – ez a connectivity élmény” – tette hozzá Szilas Gábor, a Telekom Connectivity Tribe szakértője.

A MOST Fórum rendezvény-sorozat jövőre újabb, a digitalizáció témakörét kutató eseményekkel jelentkezik.

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Fizetett hirdetés Olvasson tovább a kategóriában

Fizetett hirdetés

Forint Ferenc
2024. szeptember 30. 09:54 Fizetett hirdetés

Biomasszából fenntartható mezőgazdaságot

Fehérjeliszt, organikus olaj és talajjavító – az élelmiszeripari melléktermékekből számos hasznos anyag kinyerhető. Ehhez a megfelelő technológiát az Agroloop esetében a fekete katonalegyek „szállítják”.

Forint Ferenc
2024. július 1. 09:30 Fizetett hirdetés

Környezettudatos hulladékfuvarozás – közútról vasútra

Az EU elvárásai nemcsak a hulladékgazdálkodást állítják kihívás elé, hanem a begyűjtött hulladék logisztikáját is.

Forint Ferenc
2024. június 19. 11:31 Fizetett hirdetés

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Ha a Porsche valamibe belekezd, nem csupán az elsőségre törekszik, hanem általában átlépi a műfaj korlátait. A több mint 75 éves autógyártó az elektromos autózás műfajába is így lépett be, amikor 2019-ben bemutatta a Taycant. A négyajtós sportautó számos világújdonsággal érkezett, a folyamatosan bővülő kínálat pedig egyre szélesebb közönség szívébe lopta be magát. A siker magától értetődő volt. De a Porsche nem dőlt hátra és most még jobbá tette a Taycant.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.