Hírlevél feliratkozás
Straub Ádám
2019. március 16. 15:27 Tech

A termék, ami hat év késéssel lett menő

Az okosóra ma már teljesen mást jelent, mint néhány éve. A mai felhasználó elsősorban nem a telefonra érkező üzeneteinket akarja olvasgatni rajta, hiszen arra ott van maga a telefon. Inkább azért hordja, hogy folyamatosan figyelje az egészségét.

A hetvenes években még a számológépes óra számított okosnak, a nyolcvanasban pedig a japán Seiko már egy  olyan órát is kifejlesztett, amihez egy apró billentyűzetet lehetett kapcsolni, és azon adatokat táplálni a memóriájába, de még egyszerűbb programokat is futtatott. Persze nem lett világsiker, mivel azért nem lehetett túl praktikusan használni.

De a gyártóknak még néhány évvel ezelőtt is teljesen más elképzelése volt az okosórákról: az egyik első példány, a Pebble fejlesztéséhez még a Kickstarteren gyűjtöttek pénzt, a 2013-ban piacra került okosóra pedig még nem mért szívműködést, csupán a bejövő üzeneteket, hívásokat jelezte a csuklón, és a telefonon futó zenelejátszást lehet róla vezérelni.

A siker titka az egészségmonitorozás

A pulzusmérős okospántok-okosórák egy kicsivel később érkeztek nagyobb számban, például az Apple Watch is ilyen volt, de az is csupán két évvel később került a boltokba. Bár az Apple órája akkor és most is méregdrága volt, tavalyig a többi gyártó, például a Fitbit vagy a Withings okospántjai sem voltak olcsóbbak 50-70 ezer forintnál.

A Softbank elnöke, Masayoshi Son bemutatja a Fitbit csuklópántját 2013-ban. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO (Photo by YOSHIKAZU TSUNO / AFP)

Amióta azonban a kínai technológiai óriások, a Xiaomi és a Huawei is betörtek a piacra, már húszezer forint alatti áron is lehet venni pulzusmonitorozót a csuklónkra. A kedvező ár nem véletlen, egy sor gyártó több tucat modelljébe ugyanaz a Firstbeat nevű cég szállítja az optikai elven működő szenzort, amely átvilágítja a bőrben futó hajszálereket, és azok vastagodásából, vékonyodásából számítja ki a pulzust. Egy másik járulékos beépített funkció a lépésszámlálás és az alvásmonitorozás, amelyek az okospántok beépített gyorsulás-, és mozgásérzékelő szenzorai tesznek lehetővé, és ugyancsak hasznos visszajelzéseket adnak viselőjük egészségi állapotáról.

A csuklónkra kerül egy komplett szívdiagnosztikai labor

Az idei év újdonsága már a karóra méretű kütyübe integrált EKG-készülék – jósolja 2019-es  technológiai áttöréseket tartalmazó toplistáján Bill Gates, a Microsoft alapítója. Míg a karórára épített pulzusmérő figyelmeztetni tud arra, ha pulzusunk nyugalmi állapotban is indokolatlanul magas, az EKG-mérős típusok már sztrók vagy szívinfarktus időben történő előrejelzésére is alkalmasak lehetnek.

Ezek azért különösen jók, mert folyamatosan rendelkezésre állnak. Bár a mérés nem folyamatos – ugyanis a méréshez a másik kézzel meg kell érinteni az óra megfelelő részét – komoly előnye, hogy panaszok észlelésekor rögtön mérést lehet készíteni, míg lehetséges, hogy egy orvosi rendelőben a panasz épp nem jelentkezik. A mobil EKG-mérés már valóság: WIWE néven magyar fejlesztésű mobil EKG-mérő is kapható már, bár ezt nem karórába, hanem névjegykártya-méretű eszközbe építették. MAP Health Watch néven egy kifejezetten EKG-mérős okosórát fejleszt egy másik magyar cég, de a vérnyomásmérőiről ismert Omron is hasonlóval tervez előállni idén, ahogy a francia Withings is, amely Move ECG nevű órája valószínűleg a legolcsóbb lesz 70 eurós, tehát 40-42 ezer forint körüli árával.

Emellett már a negyedik generációs (és 147 ezer forintba kerülő) Apple Watch is képes elektrokardiogram készítésére – ám mivel a gyártó csak az amerikai hatóságok engedélyét kapta meg a funkció használatára, ezért az itthon kapható órákon ez EKG-funkció egyelőre nem használható, és a termék magyar oldalán sincs feltüntetve. Hasonló korlátozások miatt egyelőre még nem használható a Samsung vadonatúj, 80 ezer forintos Galaxy Watch Active okosórájának egyedi vérnyomásmérő funkciója sem, amit így a gyártó honlapján sem említenek. Azt még nem tudni, hogy az idén mely országokban válik elérhetővé a funkció akár a Samsung, akár az Apple óráján.

Ugyanakkor a piacon nagy névnek számító Fitbit egyelőre nem tervez EKG-funkciós órát piacra dobni, mert vezetője úgy nyilatkozott, hogy termékük az Apple-étől eltérő technológiát használ majd a pitvarfibrilláció (ami a felnőttek körében a leggyakoribb szívritmuszavar) észlelésére, mivel szerinte a jelenleg ismert megoldások túlságosan sok téves riasztást adnak.

A legújabb kütyü, amin jól lehet keresni

A fejlettebb szívdiagnosztikai funkciók késése ellenére már most is jól fogynak a csuklón viselhető okoseszközök: is a tavaly karácsonyi szezonban az előző évhez képest 31,4 százalékkal több, öszesen 59,3 millió darab viselhető eszközt adtak el világszerte a gyártók az IDC tanulmánya szerint. A teljes tavalyi év során mintegy 172,2 millió darab viselhető kütyü fogyott, ami 27,5 százalékos növekedés 2017-hez képest. Az elemzőcég ezek közé sorolta többek közt a Bluetooth-fülhallgatókat is, de a tanulmányból kiderül, hogy a teljes darabszám  34,3 százaléka volt okosóra, 30 százaléka volt fitneszpánt, és csupán 21,9 százaléka fülhallgató, tehát közel 111 millió csuklón viselhető eszköz fogyott 2018-ban. A legtöbb ilyen viselhető eszközt tavaly az Apple, a Xiaomi, a Huawei, a Fitbit és a Samsung értékesítette, az viszont nem derül ki az anyagból, hogy az eszközök mekkora hányada képes pulzusmonitorozásra.

Szerencsére erre vonatkozó adatokat tartalmaz az az eNet magyarországi tanulmánya: ebből kiderül, hogy a magyar férfiak 13 százaléka, és a nők 6 százaléka szokott okosórát vagy okospántot hordani. A fővárosiak (15 százalék), és a tanulók-hallgatók körében a legmagasabb (16 százalék) a csuklón viselhető okoseszközt használók aránya. Itthon mintegy 2,6 millió felnőtt internetező szokta valamilyen módon monitorozni aktivitását, negyedük használ okostelefonos alkalmazást, harmaduk hagyományos (nem okos) eszközt, például: vérnyomásmérőt használ,  tízből egy internetező pedig okosórát és/vagy okoskarkötőt visel.

Az okospántok húzták ki a gyártót a gödörből

Legfrissebb éves üzleti eredményei szerint a korábban leginkább GPS-navigációs eszközeiről ismert amerikai Garmin céget is az okosórák húzták ki a pácból. Mivel az okostelefonok elterjedése nyomán jelentősen visszaesett a kereslet a különálló GPS-ek iránt, a Garmin bevételei is csökkentek, a cég leginkább túrázóknak, sportolóknak és búvároknak tervezett fitneszmérős óráinak köszönhetően a vártnál nagyobb mértékben 25 százalékkal tudta növelni legutóbbi negyedéves eredményeit, melynek köszönhetően a cég árfolyama 11 éve nem látott magasságot ért el – amit legutoljára még a GPS-ek korszakában ért el utoljára a gyártó. 

Garmin Fenix 3

A rivális, ugyancsak amerikai Fitbit cég (amely egyébként pár éve felvásárolta a  cikk elején említett Pebble okosórához kapcsolódó szellemi tulajdont), ugyancsak növekedésről számolt be: ez a gyártó 2016 óta a februárban zárult negyedévében ért el először növekedést, amely alatt 5,6 millió darab okosórát és fitneszpántot értékesített, ami kétszázezerrel jobb az előző évi eredményeknél.  Eközben a kínai riválisok sem tétlenkedtek, az Amazfit és Mi Band márkanevű okospántokat áruló Xiaomi, és gyártópartnere, a Huami 2018-ban 78 százalékkal növelték bevételeiket a termékkategóriában.

Az IDC becsléseken alapuló (és nem csak okosórákra vonatkozó)  tanulmánya szerint ugyanebben az időszakban a Samsung ennél kevesebb, 4 millió viselhető eszközt adott el ugyanebben az időszakban, a Huawei kicsivel többet, 5,7 milliót, a kínai Xiaomi viszont sokkal többet, 7,5 millió darabot. A legnagyobb eladásokat azonban a viselhető kategóriában az Apple érte el 16,2 milliós eladásokkal. Az Apple piacelső pozícióját az ABI Research pénteken publikált elemzése is alátámasztja, ebből azonban az is kiderül, hogy a rivális gyártók nyomulásának hatására 43,4 százalékra csökkent az Apple piaci részesedése, a tavalyi év második és harmadik negyedévében. Az ABI Research  számai szerint a Samsung, a Fitbit és a Huawei jelenleg nagyjából a piac 8-8 százalékát tudhatják magukénak.

Többféle óra többféle felhasználónak

Az elmúlt egy évben bejelentett termékek alapján jól látszik, hogy az okosórák piacának legnagyobb szereplői egyre több féle felszereltségű modellel jelennek meg. Kaphatók gyerekeknek szánt egyszerű, csak lépésszámlálós típusok, mutatós számlappal szerelt, de pulzus-, lépés-, és alvásmonitorozásra alkalmas hibrid okosórák, de még a színes érintőképernyős típusokból is többféle méretű létezik.

Sokszor egy adott típusból készül egy olcsóbb, átlagembereknek, és egy drágább, komolyan sportolóknak szánt változat is. Mostanáig az Apple Watch számított a legdrágább típusnak (ha nem számítjuk a hegymászóknak és atlétáknak szánt modelleket), de ez most változik. A Garmin épp ezen a héten jelentette be luxuskategóriás, pilótáknak, autóversenyzőknek és hajósoknak szánt MARQ okosóráit, amelyek közül a legolcsóbb 1500 dollárba kerül (ami közel 420 ezer forint), a legdrágábbért pedig 2500 dollárt, vagyis csak 700 ezer forintot kérnek el.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech okoseszközök okosóra óra Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.