A karácsonyi popsláger azért bombaüzlet, mert csak egyszer kell megírni, de minden évben nagyot lehet vele kaszálni. A legkedveltebbek december elejétől minden év végén folynak még a csapból is, a szerzőknél pedig csörög a kassza.
De mennyit lehet ezzel keresni? Ahogy az Independent írja, a választ nem lehet pontosan megadni, mert a szerzői jogdíjak összegét személyiségi jogokra hivatkozva az Egyesült Királyságban például nem adja ki a Performing Right Society. Egy 2016-os kutatás azonban arra jutott, hogy a Slade Merry Xmas Everybody című száma toronymagasan a legnagyobb bevételt hozza.
A Slade-dal évente egymillió fontot hoz a konyhára, vagyis egyaránt félmillió fonttal gazdagítja két szerzőjét: Noddy Holdert és Jim Lea-t. Holder egy BBC-nek adott interjúban nem is titkolta, hogy ennél jobb nyugdíjbiztosítás nincs a világon.
A második és harmadik helyen két, egyaránt évi 400 ezer fontot termelő dal áll. Az egyik a Fairytale of New York, amit a The Pogues és Kirsty MacColl jegyez, a jogdíjat pedig a két szerző, Shane McGowan és Jem Finer teheti zsebre. A másik a nálunk talán sokkal jobban ismert, fülekbe kiverhetetlenül bemászó Mariah Carey-dal, az All I Want for Christmas is You.
A Magyarországon brutálisan agyonjátszott melankolikus-romantikus Wham!-szám, a Last Christmas csak az ötödik, évi 300 ezer fonttal, mert Bing Crosby megelőzi az évi 328 ezer fontot hozó White Christmas-szel.
A top10-be az alábbi számok fértek még be:
A 2016-os felmérés óta ugyanakkor némileg átrendeződhetett már a rangsor, mert a Spotify tavalyi lejátszási adatai azt mutatják, hogy a legnépszerűbb Mariah Carey száma lett, a Wham! a második, és a top 5-ben három viszonylag új szám is szerepel:
Élet
Fontos