Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. november 8. 14:48 Közélet, Vállalat

Csak közpénz milliárdokkal lehetne fenntartani a Dunaferrt, de ez nem magyar sajátosság

Egyre valószínűbb, hogy a Dunaferr még meglévő dolgozói csak a Bérgarancia Alapból juthatnak hozzá a fizetésükhöz. Erre utal, hogy a közpénzforrást jogilag megnyitották a kifizetésre, majd a tulajdonos Liberty közölte, hogy nincs pénze a bérekre.

Miért fontos ez? Ahogy halad előre az évek óta folyó Dunaferr-csődtörténet, egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az államnak időről-időre közpénzt vagy egyéb segítséget kell adnia a cégnek, hogy életben maradjon, a piaci alapú kilábalás középtávon nem látszik reálisnak.

Felülnézet: a kormányt képviselő Nemzetgazdasági Minisztérium ugyan elfogadhatatlannak tartja a Liberty álláspontját, amely szerint az nem tud béreket fizetni, a Bérgarancia Alap felhasználási lehetőségének megteremtése már arra utal, hogy nem látnak más azonnali megoldást a rendezésre.

  • Tavaly fél évig költségvetési forrásból állták a Dunaferr-dolgozók bérét, a folyamatos kényszerű támogatások a kormány szerint összességében már 70 milliárd forintot emésztettek fel.
  • A Liberty 2023-ban a kormány hathatós közreműködésével lett a ma két fő cégből álló Dunaferr tulajdonosa, mára azonban a kapcsolat megromlott. A kormány nyíltan vádolja a céget az ígéreteinek be nem tartásával, a cég azonban a nemzetközi piaci környezetre hivatkozva hárítja a felelősséget.

Tágabb kontextus: az európai acélipar az elmúlt években általánosságban is nagyon nehéz helyzetbe került, a világpiaci kereslet csökkent, ezt pedig nem csekély részben az olcsóbban szállító ázsiai versenytársak elégítik ki. Az európai acélfelhasználásnak ma már 40 százaléka importból származik.

  • A Liberty Csehországban és Romániában is súlyos problémákkal küzd. Ostravában most a korábbinál jóval kisebb munkavállalói létszámmal újra tudta indítani a termelés egy részét, miután a cseh iparból bérgyártásra kapott megrendelést. Nyáron egyébként Csehországban sem tudott bért fizetni, ott is az állam nyúlt a zsebébe.
  • A romániai egységnél nyáron indult újra egy kohó, ott is miniszterelnöki közbenjárás után, de a cég a korábbi időszakhoz képest rendkívül nyomott piaci környezetben működik, szintén a túlélésért küzd.

Mi várható? A globális kereslet emelkedésére nem lehet számítani, Európán belül pedig a jobb pénzügyi helyzetben lévő nyugati államok sokkal jobban tudják támogatni az acéliparukat*Bár ez egyébként tilos lenne az uniós szabályok szerint., mint a keletiek. A környezetbarát, zöld acéltermelésre való átállás Dunaújvárosban 200 milliárd forintba kerülne, a jelenlegi gazdasági körülmények között ennek biztosítása irreálisnak tűnik.

  • A kormánynak az elmúlt évekhez hasonlóan a következő időszakban is azt kell mérlegelnie, hogy társadalmi és politikai megfontolások alapján meddig van még értelme a Dunaferr életben maradását anyagilag támogatni.
  • Az alternatíva a végső bezárás (engedése), de az egykor jóval nagyobb cégcsoportnál ma még mindig 3 ezren dolgoznak (miközben sokan már lemorzsolódtak, máshol találtak munkát). Csehországban már arról is beszélnek, hogy a felhagyott tevékenységek után a terület rehabilitációja forintban számolva tízmilliárdos közpénztételeket igényel majd.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetébenA vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat acélgyártás bérek Bérgarancia Alap Dunaferr Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.