Tavaly már egyértelműen úgy érezhették sokan Magyarországon, hogy a 2010-es évek első felének vegetálása utána újra egyre többet keresnek. Az átlagos nettó bérek év végén több mint 13 százalékkal emelkedtek, és elérték a 218 ezer forintot (2014 elején még 150 ezer forint körül volt a nettó átlagbér).
Ahol világosan megmutatkozott ez többlet, az a gyorséttermek árbevétele. A céges eredményekből kiderül, hogy több évnyi stagnálás után tavaly nagyon beindultak a magyarországi gyorséttermek.
Az elmúlt két és fél évben két éttermet is bezárt Magyarország legnagyobb gyorsétteremlánca, a McDonald’s (az újpesti Stop Shopban és az ötödik kerületi Deák Ferenc téren). A múlt héten viszont megnyitott az első egysége ebben az időszakban, egy kétemeletes gyorsétterem Gyöngyösön, amely mintegy 500 millió forintos beruházással valósult meg.
Az új étterem átadáskor a McDonald’s azt mondta, hogy 2017-ben tíz százalékkal nőtt a vendégei száma. Átlagosan évi 80 millió embert szolgálnak ki, tehát egy magyar – vagy Magyarországra látogató külföldi – átlagosan nyolcszor vásárol a McDonald’s-nál. A cégadatok is megerősítik, hogy kimagasló évet zárt a McDonald’s Kft., amely a 89 magyarországi étteremből 40-et üzemeltet (a többit franchise partnerei viszik).
Míg 2013 és 2016 között négy év alatt nőtt összesen 8 százalékkal a McDonald’s árbevétele, tavaly egy év alatt 16 százalékos növekedést ért el, és 27 milliárdos forgalmával kimagaslóan a legnagyobb éttermi vendéglátással foglalkozó cég Magyarországon. A bevételének több mint 10 százaléka maradt meg profitnak, közel hárommilliárd forint. A 2017-et megelőző négy évben összesen nem volt ekkora az adózott nyeresége, 2013-ban és 2014-ben lényegében nullszaldó körüli volt az eredmény.
Még a McDonald’s-nál is jobb eredményt ért el az AmRest, amely a KFC és a Pizza Hut éttermeit működteti Magyarországon (valamint Starbucks kávézóit is, de azt egy partnercég, az AmRest Kávézó Kft. üzemelteti). A McDonald’s-zal szemben a KFC hálózata dinamikusan növekszik, az elmúlt három évben 20 egységet nyitottak meg, és jelenleg 51 éttermük van. A Pizza Hut pedig tíz éttermet nyitott ez idő alatt, jelenleg 13 egységet üzemeltetnek.
Az AmRest egy év alatt 44 százalékkal, 13 milliárdról 19 milliárd forintra növelte árbevételét. Az elmúlt négy évben mindig több mint 20 százalékkal nőtt az árbevétele, de a 30 százalékot nem érte el 2017 előtt. Míg 2013-ban és 2014-ben még veszteséges volt a cég, az elmúlt két évben már több mint egymilliárd forintos nyereséget termelt.
Az AmRest így már több éve lehagyta a Magyarország 41 Burger King éttermét üzemeltető Fusion Zrt.-t*A Fusino üzemelteti a Bellozzo olasz gyorsétteremlánc két éttermét, illetve a két Anna Cafét.. A Burger King is jelentősen növekedett az elmúlt három évben, kilenc éttermet nyitottak, és egyet sem zártak be.
A Burger King árbevétele sem nőtt évek óta annyival, mint tavaly, 24 százalékos növekedéssel 13 milliárd forint volt a forgalma. A Fusion Zrt. kérdésünkre azt közölte, hogy a növekedésben szerepet játszott, hogy “a gazdasági környezet kedvező ma a vendéglátásban, a fogyasztói elkölthető jövedelem növekszik”. Az AmRest annyit írt, hogy az árbevétel-növekedésben a vendéglátás áfájának csökkenése is közrejátszott, ami a dolgozóik fizetésének “jelentős növelését” is lehetővé tette (a McDonald’s a szűk határidőre hivatkozva nem válaszolt a bevétel-növekedésről szóló kérdésünkre).
Vállalat
Fontos