Így gyorsan összejön a következő 1000 milliárd is Mészáros Lőrincnek
A magyar építőiparban még soha nem láttunk akkora nyereséget, mint amekkorát tavaly a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. összehozott. A közel 51 milliárdos profitot egy az egyben ki is vette a cégből a felcsúti milliárdos.
Mi történt? Egészen döbbenetes számokat tett közzé éves jelentésében a V-Híd Zrt. A 100 százalékban Mészáros Lőrinc tulajdonában álló vállalat, amely tíz éve még nem is létezett, 2023-ban akkora profitot ért el, amilyenre még nem volt példa az iparágban.
A vállalkozás saját megfogalmazása szerint „a magyarországi építőipar egyik legfiatalabb, dinamikusan fejlődő vállalata, amely az ország számos pontján valósít meg európai uniós és hazai finanszírozású vasútépítési projekteket”.
Mindez azt jelenti, hogy a vállalat teljesen állami és uniós megrendelésekből él. Ezek közül is kiemelkedik a Déli Körvasút megépítése, amelyet 338 milliárd forintos ajánlattal nyert el a cég, és amelyre tavaly ősszel a Szabad Európa beszámolója szerint 101 milliárd forintnyi előleget kapott az államtól.
Számokban: A V-Híd tavaly 168,5 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 60 milliárdos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz és több mint 100 milliárdos bővülést a 2021-es szinthez képest. A vállalat profitja azonban még ennél is gyorsabb ütemben nőtt. Az idei 51 milliárd a tavalyi nyereségnek a bő duplája, a két évvel korábbinak pedig jóval több mint a háromszorosa.
Mostanáig a profitrekordot a Mol tornyot felhúzó Market Építő Zrt. tartotta az építőiparban 2021-es 36,5 milliárdos nyereségével. Az egykori Fidesz-pénztárnok Simicska Lajos Közgépe a legjobb évében is csak 13 milliárd forintig jutott.
Mészáros Lőrinc nem finomkodott a nyereséggel, a V-Híd egy az egyben kifizette osztalékként az eredményt a tulajdonosnak. Ez az összeg a felcsúti milliárdos mércéjével mérve is jelentős, még akkor is, ha vagyonát legutóbb már közel ezer milliárd forintra becsülték.
Felülnézet: Korábban írtunk róla, hogy Mészáros Lőrinc egy másik építőipari cége, a Záév Zrt. milyen rendkívül magas profitrátával működött. A vállalat árbevétel-arányos nyeresége meghaladta a 30 százalékot, miközben az iparágban az elmúlt években alig 6-10 százalék között mozgott az átlag.
A V-Híd azonban még a másik Mészáros-cég profitabilitását is felülmúlta. Ráadásul úgy, hogy az árbevétele is sokkal magasabb volt. Így jövóhetett össze a rekornyereség.
A Záév esetében is jeleztük, hogy az ilyen cégeknél ritkán magyarázza az a kiugró profitabilitást, hogy a konkurenseknél hatékonyabban építenek. A V-Hídnél ez különösen szembetűnő: a vállalat 2022-ben is már csak hat fizikai alkalmazottat foglalkoztatott, tavaly azonban már egy fizikai munkásuk sem volt*Acégnek mind a 223 alkalmazottja szellemi foglalkoztatott volt..
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.